Awatar użytkownika
NAVI95
Posty: 139
Rejestracja: 05-03-2013 19:36

03-02-2014 17:41

po bardzo długich analizach chyba rozumiem o co chodzi w tych skalach chciałbym aby ktoś ocenił to jak ja to rozumuje i ewentualnie poprawił, a więc.
Mamy skalę c dur i na jej stopniach budujemy skale czyli jońska dorycka frygijska lidyjska miksolidyjska eolska lorycka, czyli mamy 7 ( 7 stopni) i to polega na tym że dana skale przesuwamy o daną odległość np. o ton pól na gryfie i jeśli gramy solówkę to łączymy skalę dowolna np jońska z dorycka
moje pytanie takie? czy do wszystkich tonacji stosujemy takie coś?
[url=http://recenzjegitar.pl/fender-telecaster-sunburst/]Obrazek[

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

03-02-2014 18:53

Tak.

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

03-02-2014 19:02

Skorzystam tym razem z ogólnoświatowej (jak kto woli "amerykańskiej") notacji muzycznej, czyli tej bez litery H.

1. Każda skala może się zaczynać od każdego z 12 dźwięków, to znaczy, że istnieją skale C, Db, D, Eb, E, F, Gb, G, Ab, A, Bb jońska, dorycka czy jakakolwiek inna.

2. W każdej skali heptatonicznej jest 7 stopni.

3. Z każdego stopnia skali naturalnej durowej (która jest skalą heptatoniczną) można wyprowadzić poszczególne skale modalne, których jest 7.

4. I - jońska, II - dorycka, III - frygijska, IV - lidyjska, V - miksolidyjska, VI - eolska, VII - lokrycka

5. Weźmy za przykład skalę C naturalną durową, której dźwięki to C D E F G A B.

6. Korzystając z wzoru z punktu 4 można wyznaczyć skalę dorycką, zaczynając od II dźwięku, który w skali C naturalnej durowej, będącej naszym przykładem kryje się pod literą D. I tak oto zaczynając od dźwięku D otrzymamy skalę, która zawiera w sobie dźwięki D E F G A B C. Jest to skala D dorycka, mająca centrum tonalne na dźwięku D, ale o tym za chwilę. Analogicznie postępujemy z każdą z siedmiu skal modalnych.

7. Różnica polega na rozłożeniu interwałów względem centrum tonalnego. Skala zawierająca dźwięki C D E F G A B, która ma centrum tonalne na stopniu IV to F lidyjska, a na stopniu VI to A eolska.

8. Jeśli weźmiemy skalę zawierającą dźwięki C D E F G A B, mającą centrum tonalne na C to okaże się, że między C a D jest sekunda wielka, między C a E tercja wielka, między C a F kwarta czysta, między C a G kwinta czysta, między C a A seksta wielka i między C a B septyma wielka. Jeśli weźmiemy ten sam zbiór dźwięków i umieścimy centrum tonalne na D to okaże się, że między D a E jest sekunda wielka, między D a F tercja mała, między D a G kwarta czysta, między D a A kwinta czysta, między D a B seksta wielka i między D a C septyma mała.

9. Okazuje się zatem, że po wyprowadzeniu w ten sposób wszystkich skal ich wzory wyglądają tak:

I - jońska - 1 2 3 4 5 6 7 - C D E F G A B
II - dorycka - 1 2 b3 4 5 b6 b7 - D E F G A B
III - frygijska - 1 b2 b3 4 5 b6 b7 - E F G A B C D
IV - lidyjska - 1 2 3 #4 5 6 7 - F G A B C D E
V - miksolidyjska - 1 2 3 4 5 6 b7 - G A B C D E F
VI - eolska - 1 2 b3 4 5 b6 b7 - A B C D E F G
VII - lokrycka - 1 b2 b3 4 b5 b6 b7 - B C D E F G A

Legenda: 1 - pryma czysta, b2 - sekunda mała, 2 - sekunda wielka, b3 - tercja mała, 3 - tercja wielka, 4 - kwarta czysta, #4 - kwarta zwiększona, b5 - kwinta zmniejszona, 5 - kwinta czysta, b6 - seksta mała, 6 - seksta wielka, b7 - septyma mała, 7 - septyma wielka.

NAVI95 pisze: i jeśli gramy solówkę to łączymy skalę dowolna np jońska z dorycka
moje pytanie takie? czy do wszystkich tonacji stosujemy takie coś?


Łączenie skal to zaawansowane zagadnienie, które wymaga już dość dużej biegłości w teorii muzyki:

post668500.html#p668500
laczenie-skal-t76017.html#p797641

Jeszcze na marginesie dopowiem teorię skal teorią akordów. W skalach wynikających z naturalnej durowej, te które zawierają tercję wielką, na nich powstają trójdźwięki durowe. Te które zawierają tercję małą i kwintę czystą, na nich powstają trójdźwięki mollowe. Ta która zawiera tercję małą i kwintę zmniejszoną, na niej powstaje trójdźwięk zmniejszony. A więc I - dur, II - moll, III - moll, IV - dur, V - dur, VI - moll, VII - dim. Na skalach durowych z septymą wielką powstają czterodźwięki durowe z septymą wielką. Na skali durowej z septymą małą powstaje czterodźwięk dominantseptymowy. Na skalach mollowych z septymą małą (czyli na wszystkich mollowych wynikających z naturalnej durowej) powstają czterodźwięki mollowe z septymą małą. Na skali zmniejszonej z septymą małą (jest jeszcze skala zmniejszona z septymą zmniejszona, ale ona wynika z innej skali niż z naturalnej durowej) powstaje czterodźwięk półzmniejszony. A więc I - maj7, II - m7, III - m7, VI - maj7, V - 7, VI - m7, VII - m7/b5.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Teoria muzyki”