barbo1999
Posty: 5
Rejestracja: 04-11-2012 14:10

04-11-2012 22:47

Witam.
Jest to mój pierwszy temat, więc proszę o wyrozumiałość.
Piszę ponieważ mam problem, mianowicie grając na gitarze jakieś rzeczy z neta ( zazwyczaj solo ) robię je ze słuchu i nie mam problemu ze znalezieniem dźwięku. jednak denerwuje mnie to ze nie rozumiem co gram. teorytycznie znam gamy, interwały, przewroty interwałów itp itd ale jeżeli chodzi o wykorzystywanie w praktyce to już jest coś strasznego. Chodzę do szkoły muzycznej i tak jak kocham lekcje instrumentu, tak bardzo nie lubię teorii. I nie chodzi o to ze jej nie rozumiem, tylko ze nie uczą jak wykorzystywać ką w teorii. Równie duży problem mam z pentatoniką, Jak staram się coś w niej zagrać to kurczliwie się trzymam układów dźwięków i pozycji. Podacie mi jakieś propozycje aby rozwiązać ten problem ? Dodam ze na elektryku gram dlatego aby stworzyć coś własnego a nie tak jak w szkole muzycznej grać to co jest zapisane na kartce papieru. Chciałbym się bawić tą muzyką dlatego proszę o pomoc.
Obrazek

Obrazek

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

04-11-2012 22:54

barbo1999 pisze:Równie duży problem mam z pentatoniką, Jak staram się coś w niej zagrać to kurczliwie się trzymam układów dźwięków i pozycji. Podacie mi jakieś propozycje aby rozwiązać ten problem ? .


Najlepsza metoda na wyrwanie się z pozycji to metoda "prób i błędów". Załóżmy, że masz podkład w Am, zaczynasz improwizować w pentatonice Am pomiędzy 5 i 8 progiem. Teraz spróbuj na każdej ze strun przesuwać się po półtonu lub cały ton w górę lub w dół gryfu. Jeżeli trafisz w dźwięk który nie będzie fałszem to będziesz na przyszłość wiedział, że możesz go używać w improwizacji pod Am. Powtarzaj taki eksperyment w różnych tonacjach na wszystkich strunach i w obu oktawach.

Tutaj nawet możesz zobaczyć jakie dźwięki należą do poszczególnych tonacji
http://www.songkeyfinder.com/

barbo1999
Posty: 5
Rejestracja: 04-11-2012 14:10

05-11-2012 20:55

A odnośnie pozostałych problemów ktoś mi coś podpowie ?

Pozdrawiam ; )
Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

06-11-2012 15:01

Zwyczajnie musisz ogrywać poszczególne schematy skal i samemu dociekać, które dźwięki gdzie pasują do podkładu, różne skale dają różny charakter solówki. DUŻO grania i ćwiczeń, ogrywanie dają bardzo dużo wyobraźni muzycznej. Spróbuj też poeksperymentować z gatunkami muzycznymi, nie ograniczaj się do jednego.

Mam nadzieję, że dobrze zrozumiałem twój problem, pozdrawiam

barbo1999
Posty: 5
Rejestracja: 04-11-2012 14:10

06-11-2012 15:06

Dzieki wielkie za porady, a co do gatunków muzycznych to gustuje w jazz, blues, rock, metal, oraz reggae. Bardzo nie lubię disco polo, i pop-u, pozostałe gatunki szanuję
Pozdrawiam kolegów po wiośle ; )
Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
charlietheunicorn
Posty: 179
Rejestracja: 10-04-2010 01:03

06-11-2012 15:08

Jeśli starasz się grać solówki ze słuchu, próbuj wyłapać, albo dowiedz się jakie akordy grają w podkładzie. To Ci powinno bardzo pomóc w zrozumieniu dlaczego grasz te dźwięki, a nie inne :)
Pomogłem ? Postaw browara!
last.fm/user/geri1992

barbo1999
Posty: 5
Rejestracja: 04-11-2012 14:10

06-11-2012 15:43

Znaczy to ze jeżeli w podkładzie gra C-dur to moge grać w solo tylko c,e,g ?

Cze do tonacji ? ze jak jest tonacja C-dur to pasujące dźwięki to c,d,e,f,g,a,h,c
Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
charlietheunicorn
Posty: 179
Rejestracja: 10-04-2010 01:03

06-11-2012 15:54

barbo1999 pisze:Znaczy to ze jeżeli w podkładzie gra C-dur to moge grać w solo tylko c,e,g ?

Cze do tonacji ? ze jak jest tonacja C-dur to pasujące dźwięki to c,d,e,f,g,a,h,c


Do tonacji :) Możesz się poruszać po wszystkich dźwiękach gamy C dur. Ładnie zabrzmi, jeśli będziesz zatrzymywał się na dźwiękach akordowych, czyli tak jak napisałeś c e g (dla akordu C-dur).
Pomogłem ? Postaw browara!
last.fm/user/geri1992

barbo1999
Posty: 5
Rejestracja: 04-11-2012 14:10

06-11-2012 16:00

nasuwa mi się jeszcze jedno pytanie. Jeżeli pentatonika w am ma dzwięki a - c - d - e - g to błędem będzie toz dogrywać dzwięki h i f
Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
wojtq125
Posty: 261
Rejestracja: 13-10-2011 18:07

06-11-2012 16:09

Nie będzie to błędem, lecz stracisz ten 'pentatoniczny' charakter. Ograj sobie jakiś podkład bluesowy w Am na początku pentatoniką Am a później A eolską. Wychwycisz różnice.
Cort Cr 250 - Unitra Eltron 50 - DIY Atom 5w - DIY mxr dist+ - DIY Marshall Bluesbreaker
- DIY PurplePlexi - Diy paka 2x12 - M-audio Fast Track - Vox Ad50Vt
Obrazek

icys99
Posty: 29
Rejestracja: 03-09-2011 12:48

06-11-2012 17:38

barbo1999 pisze:Znaczy to ze jeżeli w podkładzie gra C-dur to moge grać w solo tylko c,e,g ?

Cze do tonacji ? ze jak jest tonacja C-dur to pasujące dźwięki to c,d,e,f,g,a,h,c



Dźwięki gamowłaściwe są zawsze bezpieczne na każdym akordzie diatonicznym. Nawet jeśli w akordzie C, zagrasz dźwięki D czy H ( na dobrą sprawę są to kolejne dźwięki ciągu tercjowego akordu tonicznego) to nie będzie żadnego fałszu. Tak naprawdę to każdy dźwięk gamowłaściwy pasuje pod każdy akord diatoniczny (bo jeśli jest to dźwięk obcy to zawsze można go jakoś określić). Nawet, jeśli tego dźwięku nie będzie w akordzie, to rozumiany jest on jako dźwięk obcy, który wymusza rozwiązanie na dźwięk gamowłaściwy. Np. trzymaj dźwięk D na akordzie C-dur? Czy mamy jakiś fałsz? Nie. Inaczej sprawa wygląda jeśli wychodzimy z poza skali. Przyjęta jest zasada, że dźwięki podwyższone ze skali rozwiązujemy półton w górę, a obniżone półton w dół. Przykładowo przytrzymaj FIS (którego nie mamy w tonacji C-dur) na akordzie C. I żeby nie wylecieć z tonacji to możemy go rozwiązać TYLKO na G ( inne rozwiązania są oczywiście możliwe, ale wtedy wyjdziemy z tonacji). Jeśli zrozumiesz dźwięki obce, to nie będziesz mieć problemu które dźwięki pasują pod dany akord.

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

06-11-2012 18:33

icys99 pisze:Przykładowo przytrzymaj FIS (którego nie mamy w tonacji C-dur) na akordzie C. I żeby nie wylecieć z tonacji to możemy go rozwiązać TYLKO na G ( inne rozwiązania są oczywiście możliwe, ale wtedy wyjdziemy z tonacji). Jeśli zrozumiesz dźwięki obce, to nie będziesz mieć problemu które dźwięki pasują pod dany akord.


Mam takie pytanie, skąd wiadomo, że ten dźwięk pozaskalowy (czyli Fis, kwarta podwyższona w tonacji C-dur) trzeba rozwiązać na G? Rozumiem, podniosłeś F o pół tonu wyżej do Fis to teraz trzeba rozwiązać go na kwintę czystą G (żeby nie wylecieć z tonacji oczywiście). C-dur jest gamą bez krzyżyków i bemoli. Mogę ten tryton potraktować jako Ges, czyli kwintę zmniejszoną (co jest enharmonicznie równe Fis). Wtedy mam go rozwiązać na kwartę czystą F, żeby nie wylecieć z tonacji? Podsumowując, moje pytanie jest jak rozwiązać dźwięk pozaskalowy, jak na przykład ten wspomniany tryton, który nie znajduje się w naturalnej durowej skali, jeśli mogę go równie dobrze nazwać kwartą zwiększoną Fis, jak i kwintą zmniejszoną Ges?
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

icys99
Posty: 29
Rejestracja: 03-09-2011 12:48

06-11-2012 21:58

RiffingMan pisze:
Podsumowując, moje pytanie jest jak rozwiązać dźwięk pozaskalowy, jak na przykład ten wspomniany tryton, który nie znajduje się w naturalnej durowej skali, jeśli mogę go równie dobrze nazwać kwartą zwiększoną Fis, jak i kwintą zmniejszoną Ges?


Już wyjaśniam. Tonacja C-dur jest tonacją, która nie ma żadnych znaków przykluczowych,a pierwszą gamą krzyżkową jest G-dur (e-moll), a w niej charakterystyczny jest dźwięk FIS. I własnie dlatego tonacja C-dur ma "bliżej" do dźwięku do Fis niż Ges ( którego można dostrzec dopiero w tonacji Des-dur/ b-moll, czyli dość daleko bo są to tonacje o 5 znakach). Tak się przyjęło w muzyce klasycznej a może i wcześniej, że dźwięki podwyższone rozwiązujemy półton w górę na dźwięk gamowłaściwy. W muzyce jazzowej praktycznie ta zasada nie istnieje i z powodzeniem mogę sobie wtedy dać GES (np. pochody akordów C - As7 - Des ) są jak najbardziej prawidłowe. Natomiast bardziej klasycznie i prosto jest ten dźwięk podwyższony ( F - Fis )

W rozwiązaniu klasycznym, dźwięk podwyższone ze skali rozwiązujemy o półton w górę ( np. w tonacji C-dur dźwięk Dis rozwiążemy na E), a dźwięki obniżone np. As rozwiążemy o półton w dół ( w tonacji C-dur na dźwięk G). W muzyce jazzowej różnie z tym bywa, bo tam właściwe tonacje mogą co chwila pojawiać się nowe i takie zasady należy przyjmować z dużym dystansem. Tryton, o którym wspominasz znajduje się w każdej gamie durowej. Tryton to jest albo kwarta zwiększona lub kwinta zmniejszona. W gamie C-dur mamy F-H, które oznaczają kwartę zwiekszoną, jeśli go odwrócimy czyli damy H-F, wówczas mamy kwintę obniżoną.

Wracając jeszcze do samego Fis i Ges w tonacji C-dur. Bliższy tonacji C-dur jak już powiedziałem jest dźwięk Fis ( dlatego że ma go gama G-dur która ma tylko 1 krzyżyk, niż Des-dur w której się pojawia jako Ges i ma 5 bemoli). Jeśli dasz Fis w tonacji C-dur to dźwięk Fis można dać na akordzie, który posiada ten dźwięk, czyli np. D7. Jeśli dasz Ges to odejdziemy dość dalej bo to kojarzy się z tonacją Des-dur ( b-moll) - lub dalej w stronę bemoli, i mogę go uznać ze septymę akordu As7 i rozwiązać go o sekundę w dół na dźwięk F ( np. na akord Des). W muzyce jazzowej akordy mogą się rozwiązywać w cały świat i wszystko jest możliwe. Oczywiście brzmieniowo nie usłyszymy różnicy (Fis a Ges) i dopiero w zapisie można zauważyć te drobne niuanse : - )
Ostatnio zmieniony 06-11-2012 22:10 przez icys99, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

06-11-2012 22:09

Wiem, wiem, że tryton znajduje się w każdej gamie durowej, inaczej nie istniałby akord dominantseptymowy na piątym stopniu oraz półzmniejszony na siódmym stopniu. ;) Mi chodziło o tryton w relacji z prymą skali, czyli że w skali jońskiej (naturalnej durowej) nie ma kwarty zwiększonej/kwinty zmniejszonej, czyli trytonu względem prymy, taki dość niefortunny skrót myślowy zastosowałem. :)

Wielkie dzięki, właśnie o to mi chodziło. Zrozumiałem o co w tym wszystkim chodzi. Fachowe wytłumaczenie, bardzo dziękuję. :)
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

icys99
Posty: 29
Rejestracja: 03-09-2011 12:48

06-11-2012 22:18

RiffingMan pisze:Wielkie dzięki, właśnie o to mi chodziło. Zrozumiałem o co w tym wszystkim chodzi. Fachowe wytłumaczenie, bardzo dziękuję. :)


Super, jak pomogłem. W razie innych wątpliwości - chętnie pomogę : - )

Awatar użytkownika
Rasti
Posty: 79
Rejestracja: 22-01-2008 10:56

14-11-2012 15:20

nie ważne co zagrasz tylko jak. granie jazzowe nauczy Cię wplatania chromatyki i korzystania z dźwięków z poza tonacji które rzekomo nie pasują. lecz w odpowiednim układzie dźwięków tworzą napięcie za pomocą dysonansu które znosimy dźwiękami akordowymi i mamy zaznaczoną harmonię.
Jeżeli głupota przedłużała by życie, człowiek byłby nieśmiertelny...

Little Gi
Doradca
Posty: 147
Rejestracja: 22-01-2008 14:26

15-11-2012 02:40

A ja się pytam, gdzie pochwała dla Icys? :))))) Pozdrawiam.

Wróć do „Teoria muzyki”