Awatar użytkownika
NAVI95
Posty: 139
Rejestracja: 05-03-2013 19:36

31-03-2014 20:06

dzisiaj bylem u nauczyciela muzyki i wytlumaczym mi po czesci budowe akordow do tonacji, mowil cos ze durowa budujemy na 1,5,7 stopni czy cos moze mi ktos to jaaaasno objasnic?
[url=http://recenzjegitar.pl/fender-telecaster-sunburst/]Obrazek[

Awatar użytkownika
starahuta
Posty: 7044
Rejestracja: 24-02-2013 19:34

31-03-2014 20:18

Po to masz nauczyciela, żeby ci to wytłumaczył jasno. Pierwszy stopień to pryma, trzeci tercja, piąty kwinta.

To trochę jak z owocami i mikserem. Po prostu "soczek nr 1" uzyskujemy z jabłka, śliwki i banana. Tak samo akord durowy np. E uzyskujemy z dźwięków E (pryma), Gis (tercja) i H (kwinta). Albo A dur: A, Cis, E.

Jeśli rozumiesz, to bier gitarę w łapę i dolicz się, na jakich dźwiękach budujemy akord G-dur?
"...ten pouczający ton zrzędliwego wuja, który złotymi radami
naprawia świat z olimpijskiej wysokości własnego fotela"

Awatar użytkownika
NAVI95
Posty: 139
Rejestracja: 05-03-2013 19:36

31-03-2014 20:24

ale mi nie chodzi o budowe akordu tylko jakie akordy ida w tonacje c dur nie wiem co on mi tlumaczyl cos z stopniami
[url=http://recenzjegitar.pl/fender-telecaster-sunburst/]Obrazek[

Awatar użytkownika
NAVI95
Posty: 139
Rejestracja: 05-03-2013 19:36

31-03-2014 20:26

i ze jak gram w tonacji c dur i jak chce w niej improwizowac to musze sie nauczyc pentatoniki a moll i uzywalc jej improwizujac w tonacji c dur
[url=http://recenzjegitar.pl/fender-telecaster-sunburst/]Obrazek[

Awatar użytkownika
starahuta
Posty: 7044
Rejestracja: 24-02-2013 19:34

31-03-2014 20:50

A, to nie zrozumiałem, przepraszam.

PS. Wygląda na to, że znajdziesz odpowiedź tu:

dla-tych-ktorzy-maja-problem-z-ogarnieciem-pentatoniki-t62485.html
"...ten pouczający ton zrzędliwego wuja, który złotymi radami
naprawia świat z olimpijskiej wysokości własnego fotela"

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

01-04-2014 12:30

Budowa trójdźwięków. Istnieje kilka sposobów na wyprowadzenie trójdźwięk.

1. Bierzemy gamę durową, jakąkolwiek się chce z dwunastu dostępnych. Trójdźwięki powstające na danych stopniach gamy durowej: I - dur, II - moll, III - moll, IV - dur, V - dur, VI - moll, VII - dim. Np. weźmy sobie gamę G-dur. To nam wyjdą trójdźwięki G, Am, Bm, C, D, Em, F#dim (możemy wziąć gamę mollową oczywiście, z tym, że zgodnie z zasadą paralelności trzeba wtedy zacząć tak, jakbyśmy zaczynali od VI stopnia gamy durowej, czyli:
I (VI) - moll, II (VII) - dim, bIII (I) - dur, IV (II) - moll, V (III) - moll, bVI (IV) - dur, bVII (V) - dur. W nawiasach podałem stopnie gamy durowej odpowiadające stopniom gamy mollowej).

2. Każdy trójdźwięk durowy składa się z trzech dźwięków, którymi są pryma czysta, tercja wielka i kwinta czysta. Każdy trójdźwięk mollowy składa się z trzech dźwięków, którymi są pryma czysta, tercja mała i kwinta czysta. Za prymę akordu bierzemy jeden z 12 dostępnych dźwięków. Dodajemy od niego tercję wielką jeśli chcemy trójdźwięk durowy lub tercję małą jeśli chcemy trójdźwięk mollowy. Następnie w obu przypadkach dodajemy kwintę czystą. Tercja mała to 3 półtony, tercja wielka to 4 półtony, a kwinta czysta to 7 półtonów. OK, to biorę sobie przykładowo dźwięk D i chcę stworzyć akord durowy. Biorę tercję wielką i liczę 4 półtony. 1 - D#, 2 - E, 3 - F, 4 - F#. Wyszło F#. Biorę kwintę czystą i liczę 7 półtonów. 1 - D#, 2 - E, 3 - F, 4 - F#, 5 - G, 6 - G#, 7 - A. Wyszło A. Łącze to razem i wyszedł nam akord, składający się z dźwięków D, F#, A. Jest to trójdźwięk durowy D.

3. Odległości pomiędzy poszczególnymi dźwiękami w akordzie durowym wyglądają tak: tercja wielka + tercja mała, a w akordzie mollowym tak: tercja mała + tercja wielka. Chcę stworzyć akord mollowy Gm. Biorę więc dźwięk G i odliczam od niego tercję małą. 1 - Ab, 2 - A, 3 - Bb. Wyszło Bb. Od tego Bb odliczam jeszcze tercję wielką. 1 - B, 2 - C, 3 - Db, 4 - D. Łączę to razem i wyszedł nam akord, składający się z dźwięków G, Bb, D. Jest to trójdźwięk mollowy Gm.

Proponuję, żebyś pokazał to nauczycielowi i zobaczysz jak się do tego odniesie.

Dopiero niedawno pisałem o skalach pentatonicznych. http://gitarzysci.pl/budowa-pentatoniki-t83700.html
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Teoria muzyki”