W Pengano do ustawiania menzur na strunach, miałem wykonane siodełka przechylne w oryginalnym kanałku mostka i działały świetnie. Kanałek siodełka miał korzystną lokalizację przestrzenną, bo płytki siodełek były krótkie i pochylone pod kątem dwusiecznej kąta opasania siodełka struną. Zatem momenty sił powodujące odchylenie siodełek podpierających struny, były znikome. Kierunki wypadkowych reakcji były zgodne z dnem 3 milimetrowego kanałka i miejscem wsparcia strun. Dlatego przy dodatkowym hamowaniu siodełek na gładkich strunach z drutu, w klinowych rowkach, a owijanych strun, w ząbkach odcisków owijek w strunowych kanałkach siodełek, siodełka były stabilnie zahamowane i nie musiały być hamowane, przy udziale szeroko rozstawionych sił reakcji, w szerokim kanałku mostka, tak jak to się dzieje w przechylnych siodełkach trójłukowych.
Więc dla strun metalowych i owijanych drutem, w Pengano wszystko działało dobrze. Jednak nie umożliwiało to zastosowanie w tym rozwiązaniu, mieszanego doboru strun z basowymi strunami o rdzeniach nylonowych, bo poprawki na menzurę spowodowane dociskiem struny do progu, dla mało sztywnych wzdłużnie strun, są znikome. Miejsce podparcia strun owijanych z rdzeniem nylonowym wypadnie znacznie w innym miejscu, niż skośnie ulokowany trzy milimetrowy kanałek w mostku zaprojektowany dla strun z rdzeniem metalowym.
Stosując więc w Pengano asymetryczne siodełka do gitary elektrycznej, poszerzam jej funkcjonalność na wszelkie inne struny. Robię to trochę inaczej niż dotychczas, bo 3 siodełka będą lewe i trzy kolejne jako prawe. W środku będzie większy odstęp pomiędzy śrubami kotwiczącymi. Wynika to z wąskiego rozstawu otworów zaczepowych strun, a ja potrzebuję w tej gitarze szerszy rozstaw strun przy mostku (58,5 mm), skoro gitara ma szeroki gryf. Standardem w akustykach jest rozstaw 55 mm na siodełku mostka. Rozstaw strun na siodełku gryfu w Pengano wynosi 40 mm. Standardem jest rozstaw 35 mm.
Chcę na forum pokazać i opisać, jak łatwo jest zrobić modernizację na tym modelu gitary, gdzie nie ma przetwornika piezoelektrycznego.
Siodełko Mostka Boston typu Strat
https://taniestruny.pl/czesci-gitarowe/ ... om=listing
Najlepiej nadaje się dla gitar akustycznych z mocowaniem strun w płycie gitary za pomocą kołków.
Mają tę zaletę, że da się je wyjąć z gitary bez ściągania struny. Wystarczy jedynie strunę zluzować. Mają ponadto duży zakres wymiarowy w pionie, by je móc dopasować. Wykorzystywać można do tego celu ich asymetrię w pionie, w połączeniu z asymetrią boczną, bo są siodełka prawe i lewe, w zależności z której strony przylega struna do siodełka. Siodełko ze schowanymi w gabarycie wkrętami ustalającymi w pionie może zatem zajmować od 4,5 do 6 mm przestrzeni między mostkiem a struną. Trzpienie siodełek asymetrycznych są w stanie pomieścić się pomiędzy kołkami zaczepowymi strun na mostku, jeśli zwęzi się główki w miejscach gdzie kolidują z siodełkami.
Tuning mostka gitary akustycznej z zastosowaniem asymetrycznych siodełek gitary elektrycznej daje tę korzyść, że gdy płyta wierzchnia się zapada lub unosi od nabierania lub wydawania wilgoci z drewna gitary, to da się korygować wysokość strun tym czym należy, a nie prętem w gryfie. Pręt w gryfie służyć ma tylko po to, by stale utrzymywać jednakową wklęsłość gryfu. Wklęsłość gryfu konieczna jest jedynie po to, by optymalizować najmniejszą nieodzowną akcję na strunach. Pręt nie jest dodany po to, by regulować nim akcję strun w dużym zakresie, tylko po to by stabilizować kształt podstrunnicy od naciągu ze wszystkich strun i wpływu wilgoci na gryf. Do regulowania akcji strun w ułomnej gitarze z litym plastikowym siodełkiem, służyć mają podkładki pod siodełkiem, w kanałku mostka.
Kolejną zaletą ustawialnych siodełek jest łatwe przeinstalowanie gitary z metalowych strun na mieszany zestaw strun, gdzie basowe struny, zastępujemy strunami nylonowymi.
Oto mostek w Pengano w stadium wykonywania podcięcia dla kotwicy siodełek. Podcięcie potrzebne jest po to, by trzpień siodełka nie zaczepiał o podstawę kotwicy siodełek, gdy siodełko jest przesuwane do tyłu.
A tak wyglądał mostek przed modernizacją:
https://s30.flog.pl/media/foto/kfadrat_e77825f2c078f30563d35ec650e0ea29.jpg