18-08-2013 19:50
@Mariner
No na przykład pierwszy riff Bbm Gb Ab A. Do akordu A włącznie jest to naturalna mollowa, później wchodzi akord Am, który odpowiada za cały ten charakter, jest zbudowany na 7 stopniu, na septymie wielkiej, a więc niewątpliwie korzysta z molla harmonicznego, jednak jego kwinta jest zaalterowana w górę i oddziaływuje chromatycznie z toniką czyli Bbm. Ta progresja zaczyna się bardzo pospolicie Bbm Eb Ab, jest to po prostu i - VI - VII dopóki nie wchodzi właśnie ten akord A. Gdyby zagrać solówkę na takiej progresji to Bbm Eb Ab ograłbym Bb naturalną mollową, a do akordu A użyłbym dźwięków A, Bb, C, Db, E, F, Gb, czyli korzystając ze skali harmonicznej zmniejszonej z zaalterowaną w górę kwintą.
Ja widzę w tych riffach teorię, ale musiałbym niemalże cały czas podciągać wszystko do zagadnień takich jak alteracje czy modal chord interchange itp. Te utwory w zamiarze brzmią dysonansowo, a rozgryzanie ich nic nie da, "diaboliczne" dysonanse uzyskuje się najczęściej poprzez granie trytonów, zarówno w harmonii jak i melodii. Osobiście najbardziej ekstremalnym zespołem, który słuchałem z przyjemnością przez dłuższy okres czasu był Slayer, trochę słuchałem Vader'a, ale krótko, do dzisiaj za to uwielbiam Panterę i Megadeth, szczególnie starsze płyty Megadeth'u, ale w większości i tak w tej chwili słucham muzyki niemetalowej, więc na te tematy dobrze byłoby, żeby wypowiedział się ktoś kto zna się na najbardziej ekstremalnych gatunkach metalu.
Najlepiej nauczyć się skal czym one są, a nie jakiś schematów. Ja nie uczyłem się na pamięć nigdy schematów, może oprócz pentatoniki, ale to było dawno, jeszcze nic o teorii wtedy nie wiedziałem. Wiem z jakich interwałów są zbudowane skale. Załóżmy, że chcę korzystać z A harmonicznej mollowej. Tutaj przydają się schematy pentatonik. Pentatonika mollowa ma prymę czystą, tercję małą, kwartę czystą, kwintę czystą i septymę małą. Harmoniczna mollowa ma prymę czystą, sekundę wielką, tercję małą, kwartę czystą, kwintę czystą, sekstę małą, septymę wielką. No to co robimy ze schematem pentatoniki? Wszędzie gdzie mamy tercję małą jeden próg w lewo (dla praworęcznych) będzie sekunda wielka. Wszędzie gdzie mamy kwintę czystą jeden próg w prawo będzie seksta mała. Już mamy 7 dźwięków, ale coś jeszcze nam się nie zgadza. Septyma wielka jest o jeden próg w prawo od septymy małej. Będziemy grać septymę wielką, a małą wywalimy. Trochę wprawy i każdą skalę można w ten sposób zagrać. Jest jeszcze sposób na to, żeby widzieć wszystkie interwały, ale sposób z pentatoniką myślę, że jest łatwiejszy. Do niego potrzebne są wiadomości z czego zbudowane są skale i z czego zbudowana jest pentatonika, do skal durowych przyda nam się pentatonika durowa, która zawiera prymę czystą, sekundę wielką, tercję wielką, kwintę czystą i septymę wielką.
@Rotaryman
Do trzech stopni skal? To znaczy, że gra tylko pryma, sekunda i tercja, dobrze to rozumiem? Skala frygijska różni się od naturalnej mollowej sekundą małą i ją należy podkreślać dość często, natomiast frygijska dominantowa uzyskuje swój specyficzny charakter poprzez melodyczne przejście między sekundą małą a tercją wielką (te dźwięki dzieli interwał sekundy zwiększonej), inne dźwięki również można grać, ale o tej zagrywce nie należy zapominać. Tak samo jest ze skalą harmoniczną mollową. W osiągnięciu jak najbardziej orientalnego charakteru pomaga najczęściej melodyczne przejście pomiędzy septymą wielką a sekstą małą, znów odległość między tymi dwoma dźwiękami wynosi sekundę zwiększoną. Oczywiście sekunda zwiększona to tyle samo półtonów co tercja mała, ale nazywamy ją sekundą zwiększoną z tego powodu, że nie ma żadnego innego dźwięku w zakresie 2 pustych półtonów, gdyby tam coś się znalazło to byłby to interwał tercji wielkiej. W skalach wynikających z naturalnej durowej żadne dwa dźwięki nie są oddzielone sekundą zwiększoną, a w skalach wynikających z harmonicznej mollowej zawsze jest takie miejsce.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.