03-07-2013 11:51
To może w ten sposób:
Każda tonacja durowa ma odpowiadającą jej tonację mollową. Jest to zjawisko tzw. równoległości tonacji. Chodzi o to, że obie równoległe tonacje (np. C dur - a moll, G dur - e moll, A dur - fis moll ) składają się dokładnie z tych samych dźwięków i w zależności od którego dźwięku zaczniesz układać kolejne wtedy zagrasz durowo, bądź mollowo.
Przykład:
pentatonika a moll to dźwięki: a c d e g (które oczywiście są rozłożone w konkretnych miejscach na gryfie i zapętlone, czyli po g przychodzi znów a c d itd)
pentatonika C dur to dźwięki : c d e g a (czyli a z początku skali mollowej poszło na koniec - nic więcej się nie zmieniło)
A więc skoro pentatonika durowa różni się od mollowej tylko kolejnością, a skład dźwięków pozostaje ten sam to znaczy, że trzeba je zagrać dokładnie w tych samych miejscach na gryfie i dlatego do grania zarówno durowo jak i mollowo można użyć tych samych schematów (superpozycji) pentatonik. Ot co :)