06-04-2013 13:55
Zanim przystąpię do rzeczy zaznaczę, że korzystam z ogólnoświatowej notacji muzycznej,
a więc gama C-dur to C D E F G A B C.
Co do progresji A C# spróbuj ograć durową harmoniczną A.
Akord A to A C# E, akord C# to C# E# G# (wiem co piszę, E# = F, po prostu muszę trzymać się zasad enharmonii, ponieważ korzystam z gamy 7 krzyżyków). Od razu można wywnioskować, że będzie to skala durowa (C# to tercja wielka). Nie jest to miksolidyjska (G# to septyma wielka). Najlepsze jednak jest to E# czy F . Jest to seksta mała. Skala durowa z sekstą małą i septymą wielką? Skala durowa harmoniczna: A B C# D E F G#. Teraz to już powiem o niuansach, jak widać akord C# składa się w tej skali z C# F G#, a więc ma budowę pryma czysta + kwarta zmniejszona + kwinta czysta, interwałowo między C# a F kwarta zmniejszona, a między F a G# sekunda zwiększona. Kwarta zmniejszona to enharmonicznie tercja wielka, a sekunda zwiększona to enharmonicznie tercja mała. Wiem, niuanse. ;) Można oczywiście spróbować ograć sam akord C# jońską C#, miksolidyjską C#, lidyjską C#, ale myślę, że durowa harmoniczna A na całej progresji jest najprostszym rozwiązaniem.
Co do wypowiedzi poprzednika materiał dźwiękowy D jońskiej odpowiada materiałowi E doryckiej, F# frygijksiej, G lidyjskiej, A miksolidyjskiej, B eolskiej i C# lokryckiej.
Jak szybko określać czym ograć progresję? Jeśli nie trzeba odwoływać się do trudniejszych zagadnień tj. modulacje, alteracje, modusy harmoniczne i melodyczne oraz jeżeli nie występują akordy niediatoniczne to najpierw stwierdzamy gdzie jest centrum tonalne (dźwięk, na którym cała progresja się naturalnie kończy, najczęściej choć nie zawsze jest to pryma pierwszego akordu w progresji) wystarczy spojrzeć na koło kwintowe. Należy zapamiętać dwie rzeczy. Na pierwszym stopniu jest akord durowy, na drugim mollowy, na trzecim mollowy, na czwartym durowy, na piątym durowy, na szóstym durowy, na siódmym zmniejszony. Jeśli centrum tonalne jest na pierwszym stopniu jest to skala jońska, na drugim dorycka, na trzecim frygijska, na czwartym lidyjska, na piątym miksolidyjska, na szóstym eolska, na siódmym lokrycka.
Koło kwintowe to wielki przyjaciel. Wszystkie przykłady, które napiszę opierają się na swobodnym korzystaniu z koła kwintowego.
Przykłady:
A D E A - centrum tonalne na A, te akordy występują razem jedynie w gamie A-dur (ponieważ w gamie A-dur są to stopnie I, IV i V, wszystkie durowe) W gamie A-dur akord A jest na pierwszym stopniu - wniosek: A jońska.
Dm Eb Cm - centrum tonalne na D, te akordy występują jedynie w gamie Bb-dur (ponieważ w gamie Bb-dur są to stopnie III - mollowy, IV - durowy, II - mollowy). W gamie Bb-dur akord Dm jest na trzecim stopniu - wniosek: Dm frygijska.
G A F#m G - centrum tonalne na G, te akordy występują jedynie w gamie D-dur (ponieważ w gamie D-dur są to stopnie IV - durowy, V - durowy i III - mollowy). W gamie D-dur akord G jest na czwartym stopniu - wniosek: G lidyjska.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.