03-02-2013 15:36
Tak, właśnie o to chodzi, dźwięki składowe akordu są bardzo ważne, jeśli podkład akordów nie przekroczy 7 dźwięków to znaczy, że można go ograć jedną skalą.
Już Ci mówię jak zrozumieć skale modalne, możesz od razu tego nie załapać, osobiście ja nad tym co teraz napiszę główkowałem z kilka ładnych dni.
Weźmy jońską C (naturalną durową C). Dźwięki C D E F G A B C. Dorcyka D to D E F G A B C, frygijska E to E F G A B C D, lidyjska F to F G A B C D E, miksolidyjska G to G A B C D E F, eolska A (czyli naturalna mollowa A) to A B C D E F G, lokrycka B to B C D E F G A B C. Każda posiada ten sam materiał dźwiękowy z gamy C-dur/A-moll.
W zrozumieniu tego wszystkiego trzeba wiedzieć, że dźwięki w tych skalach różnią się między sobą interwałami liczonymi od centra tonalnego.
Przykłady progresji akordowych dla każdej z tych skal. Korzystam z materialu dźwiękowego gamy C-dur/A-moll
jońska C F G C
dorycka Dm G Am Dm
frygijska Em F Dm Em
lidyjska F G Em F
miksolidyjska G Em F G
eolska Am F G Am
lokrycka (ciężko wymyśleć stabilną progresję, łatwiej jakiś riff z nutą pedałową, ale to już inny temat)
Łatwo tę modalność zrozumieć puszczając sobie podkład w A-mollu, jakiś typowy smutny podkład. A po chwili bardzo wesoły podkład w C-durze. Później jeszcze E frygijski ujawniający hiszpański temperament. Cały czas te same dźwięki, jednak relacje między nimi są różne. Jak ja to rozgryzłem to całe spojrzenie na muzykę wywróciło mi się do góry nogami.
Teraz koło kwintowe.
Patrzymy na koło kwintowe i widzimy na samej górze C D E F G A B C, jest to gama C-dur, bez krzyżyków/bemoli. Idąc w prawo zaczynamy od kwinty poprzedniej gamy, podwyższając septymę nowopowstałej gamy o pół tonu.
C D E F G A B C -> G A B C D E F -> G A B C D E F# To jest gama G-dur (jeden krzyżyk)
Idąc w lewo zaczynamy od kwarty poprzedniej gamy i obniżamy kwartę nowopowstałej gamy o pół tonu.
C D E F G A B C -> F G A B C D E -> F G A Bb C D E To jest gama F-dur (jeden bemol)
W każdej gamie akordy są zawsze w tym samym miejscu. Pokażę na przykładzie gamy D-dur.
1 jest dźwięk D. Na pierwszej pozycji buduje się zawsze trójdźwięk durowy (jeśli chodzi o czterodźwięk to durowy z septymą wielką).
Teraz napiszę skrótowo w kolejności dźwięk, akord (trójdźwięk), akord (czterodźwięk). Powtórzę pierwszą pozycję.
1 - D - D (Dmaj7)
2 - E - Em (Em7)
3 - F# - F#m (F#m7)
4 - G - G (Gmaj7)
5 - A - A (A7)
6 - B - B (Bm7)
7 - C# - C#dim (Cm7/b5)
Z tego wynika, że na pierwszej pozycji powstaje durowy, na drugiej mollowy, na trzeciej mollowy, na czwartej durowy, na piątej durowy, na szóstej mollowej, na siódmej zmniejszony.
Jeśli chodzi o czterodźwięki. Na pierwszej durowy z septymą wielką, na drugiej mollowy z septymą małą, na trzeciej mollowy z septymą małą, na czwartej durowy z septymą wielką, na piątej durowy z septymą małą, na szóstej mollowy z septymą małą, na siódmej zmniejszony z septymą małą.
Dzięki temu jak podałeś progresję Em G C D popatrzyłem znalazłem sobie gdzie jest akord Em (w gamie C-dur, G-dur i D-dur. Następnie akord G jest w gamie C-dur, G-dur i D-dur, akord C jest w C-dur, F-dur i G-dur, akord D jest w D-dur, G-dur i A-dur. Jedyna wspólna gama dla wszystkich akordów to G-dur. Stąd wiem, że progresja jest w E eolskiej, bo centrum tonalne leży na dźwięku E.
Teraz połączę skale modalne i koło kwintowe.
Legenda: Pozycja akordu - skala
1 - jońska
2 - dorycka
3 - frygijska
4 - lidyjska
5 - miksolidyjska
6 - eolska
7 - lokrycka
Twoja progresja pasowała tylko do gamy G-dur. Centrum tonalne na dźwięku E. Dźwięk E zajmuje 6 pozycję w tej gamie. Jest to skala eolska E. Metoda dedukcji.
To jeszcze nie wszystko, niezła jazda zaczyna się przy alteracjach, modulacjach, wypożyczeniach z innych modusów (modal chord interchange), stosowaniu skali mollowej harmonicznej i mollowej melodycznej oraz ich modusów, a także skal orientalnych. Jak na razie wystarczy informacji.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.