Awatar użytkownika
szym525
Posty: 71
Rejestracja: 05-07-2010 22:51

02-02-2013 12:25

Witam. Ostatnio wziąłem się za teorię i wiem jak zbudowany jest akord, znam interwały itp. Przejdźmy do sedna sprawy. Mam w głowie spoko riffów(już przeniesionych na gryf gitary).
W pierwszym riffie akordy to:

e-moll: e - g - h \
G-dur: g - h - d \ z tego wynika że dźwięki jakie mogę użyć do tego riffu to:
C-dur: c - e - g / e - g - h - d - c - fis - a
D-dur: d - fis - a/


I tu pojawiają się pytania:

1. Jakiej skali użyć? Takiej która zawiera wszystkie dźwięki czy przy każdej zmianie akordu muszę stosować inną skalę?
2. Jeżeli w riffie mamy więcej niż tylko 4 akordy(czyt. powery chordy) tj. np 7 i szybko się one zmieniają oznacza to ze co 1-2 sekundy muszę zmieniać skalę?
3. Do tej pory używałem pentatoniki e moll i nią ogrywałem w/w akordy. Teraz nauczyłem się Frygijskiej i jak mam np. akord G-dur to muszę ogrywać go Frygijską G-dur tak? A jak jest zmiana na D-dur to muszę używać Frygijskiej C-dur. Dobrze rozumuje?
4. Jeżeli mamy akord e-moll: e - g - h to powinienem akcentować te dźwięki na gryfie?

To na razie tyle pytań.

Pozdrawiam.
Obrazek
"Zaprzedałem duszę gitarze. Gdybym teraz przestał na niej grać, nie byłoby dla mnie miejsca na świecie." - Slash
Sygnaturkę wykonał użytkownik Sid1

Awatar użytkownika
wojtq125
Posty: 261
Rejestracja: 13-10-2011 18:07

02-02-2013 13:32

Ograj to skalą g-jońską/pentatoniką G. Obczaj sobie koło kwintowe, mi wystarczył rzut okiem żeby ocenić czym masz to ograć.
Cort Cr 250 - Unitra Eltron 50 - DIY Atom 5w - DIY mxr dist+ - DIY Marshall Bluesbreaker
- DIY PurplePlexi - Diy paka 2x12 - M-audio Fast Track - Vox Ad50Vt
Obrazek

Awatar użytkownika
Krzychu23
Posty: 33
Rejestracja: 12-08-2012 15:46

02-02-2013 21:57

Temat dotyczy solówek więc nie zakładam nowego.
Chcialbym się zapytać jak dobierać dźwięki do poszczególnych akordów? Nie chce słyszeć odp w stylu ''tak żeby dobrze brzmiało''. Z czego się składa dany akord wiem i interwały znam a rozkład dźwięków na gryfie opanowywuję. Proszę o zrozumienie i dobrą odp ;)
--------------------------------------------------------------------------------------------------
akustyk CORT Earth ________________Elektryk Greco BM Red Special 1979

Awatar użytkownika
wojtq125
Posty: 261
Rejestracja: 13-10-2011 18:07

02-02-2013 23:18

Napiszę to co wcześniej. Zainteresuj sie kołem kwintowym.
Cort Cr 250 - Unitra Eltron 50 - DIY Atom 5w - DIY mxr dist+ - DIY Marshall Bluesbreaker
- DIY PurplePlexi - Diy paka 2x12 - M-audio Fast Track - Vox Ad50Vt
Obrazek

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

03-02-2013 12:51

@szym525

1. Dźwięki, których użyłeś w akordach to E F# G A B C D, a więc jest to materiał dźwiękowy skali E eolskiej (mollowej naturalnej). Zgadzam się z wojtq125, te same dźwięki zawierają się w G jońskiej (durowej naturalnej), tylko centrum tonalne leży gdzie indziej.
2. Zależy czy musisz zmieniać skalę. Jeśli nie przekroczysz 7 dźwięków w podkładzie nie ma potrzeby zmieniać skali. Na przykład akordy Em F D, użyłem dźwięków E F G A B C D, cały czas trzymam się w takim razie skali frygijskie E, ale jeśli zrobię takie coś: Em F D E F#m B C D Em. Ja sobie to podzieliłem tak: Em F D znów frygijska E, później E F#m B jońska E. Z akordu B do C przechodzę na podstawie koneksji wynikających ze skali mollowej harmonicznej. Na akordzie C zaczynam znów używać frygijskiej E i używam tej skali również przez akordy D i E. Cały czas zgadzam się z wojtq125 - koło kwintowe to przyjaciel. Jak już się je opanuje wraz z zagadnieniem modalności w muzyce wg mnie warto się nauczyć co niosą za sobą skale mollowa harmoniczna i mollowa melodyczna.
3. Ja też kiedyś myślałem, że każdy akord trzeba ogrywać inną skalą, ale patrz na podkład i na riff jako jedno. Na tych w/w akordach pasuje eolska E, bo podkład składa się z dźwięków eolskiej E. Zamiast pentatoniki mollowej użyj eolskiej E, będzie bardziej złożone.
4. oraz @Krzychu23 Akcentowanie dźwięków akordowych na mocnych częściach taktu (w metrum 4/4 będzie to uderzenie 1 i 3) oraz kończenie frazy na którymś z dźwięków akordowych powinno lepiej brzmieć niż niezastosowanie tego. Chociaż w tym względzie każdy ma swój gust, jazzmani często grają nietypowo zakończone, alterowane frazy, więc to nie jest zasada. Kiedy akord zmienia się w jednym takcie kilka razy też ciężko zastosować tę zasadę. Jedna zasada jest za to dobra: co brzmi dobrze, brzmi dobrze.

Jeszcze jedna rzecz, w całym moim poście używałem ogólnoświatowej notacji muzycznej (polskie H to B, polskie B to Bb/A#).

Podsumowując, niezwykle ważne jest koło kwintowe, w pełni zgadzam się z wojtq125.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
szym525
Posty: 71
Rejestracja: 05-07-2010 22:51

03-02-2013 13:56

Dzięki wielkie za odpowiedzi. Szczególnie tobie Riffing. Ok, mniej więcej rozumiem, czyli jeżeli w dwóch (lub więcej) akordach występujących po sobie pasuje ta sama skala (są te same dźwięki) to nie ma konieczności grania skal od tego akordu ale zwracać uwagę podczas improwizacji na dźwięki składniowe danego akordu. Dobrze myślę? Mam jeszcze jedno takie pytanie: moglibyście mi napisać do jakich akordów pasuje ta sama skala? Słyszałem że Miksolidyjska G = Eolska e (czy coś takiego wiem że E = G). Moglibyście mi wypisać wszystkie takie skale do podstawowych akordów. Najlepiej w taki sposób: Akord X/Akord Y = skala Z. W ten sposób nauczę się 5/6 skal a nie każdej innej do każdego akordu. Jeszcze raz dzięki bardzo mi pomogliście wiele się przejaśniło.

Pozdrawiam

P.S. Moglibyście rzucić jaki tutorial do tego koła kwintowego bo nie za bardzo ogarniam z tego tematu na forum.
Obrazek
"Zaprzedałem duszę gitarze. Gdybym teraz przestał na niej grać, nie byłoby dla mnie miejsca na świecie." - Slash
Sygnaturkę wykonał użytkownik Sid1

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

03-02-2013 15:36

Tak, właśnie o to chodzi, dźwięki składowe akordu są bardzo ważne, jeśli podkład akordów nie przekroczy 7 dźwięków to znaczy, że można go ograć jedną skalą.

Już Ci mówię jak zrozumieć skale modalne, możesz od razu tego nie załapać, osobiście ja nad tym co teraz napiszę główkowałem z kilka ładnych dni.

Weźmy jońską C (naturalną durową C). Dźwięki C D E F G A B C. Dorcyka D to D E F G A B C, frygijska E to E F G A B C D, lidyjska F to F G A B C D E, miksolidyjska G to G A B C D E F, eolska A (czyli naturalna mollowa A) to A B C D E F G, lokrycka B to B C D E F G A B C. Każda posiada ten sam materiał dźwiękowy z gamy C-dur/A-moll.

W zrozumieniu tego wszystkiego trzeba wiedzieć, że dźwięki w tych skalach różnią się między sobą interwałami liczonymi od centra tonalnego.

Przykłady progresji akordowych dla każdej z tych skal. Korzystam z materialu dźwiękowego gamy C-dur/A-moll

jońska C F G C
dorycka Dm G Am Dm
frygijska Em F Dm Em
lidyjska F G Em F
miksolidyjska G Em F G
eolska Am F G Am
lokrycka (ciężko wymyśleć stabilną progresję, łatwiej jakiś riff z nutą pedałową, ale to już inny temat)

Łatwo tę modalność zrozumieć puszczając sobie podkład w A-mollu, jakiś typowy smutny podkład. A po chwili bardzo wesoły podkład w C-durze. Później jeszcze E frygijski ujawniający hiszpański temperament. Cały czas te same dźwięki, jednak relacje między nimi są różne. Jak ja to rozgryzłem to całe spojrzenie na muzykę wywróciło mi się do góry nogami.

Teraz koło kwintowe.

Patrzymy na koło kwintowe i widzimy na samej górze C D E F G A B C, jest to gama C-dur, bez krzyżyków/bemoli. Idąc w prawo zaczynamy od kwinty poprzedniej gamy, podwyższając septymę nowopowstałej gamy o pół tonu.

C D E F G A B C -> G A B C D E F -> G A B C D E F# To jest gama G-dur (jeden krzyżyk)

Idąc w lewo zaczynamy od kwarty poprzedniej gamy i obniżamy kwartę nowopowstałej gamy o pół tonu.

C D E F G A B C -> F G A B C D E -> F G A Bb C D E To jest gama F-dur (jeden bemol)

W każdej gamie akordy są zawsze w tym samym miejscu. Pokażę na przykładzie gamy D-dur.

1 jest dźwięk D. Na pierwszej pozycji buduje się zawsze trójdźwięk durowy (jeśli chodzi o czterodźwięk to durowy z septymą wielką).

Teraz napiszę skrótowo w kolejności dźwięk, akord (trójdźwięk), akord (czterodźwięk). Powtórzę pierwszą pozycję.

1 - D - D (Dmaj7)
2 - E - Em (Em7)
3 - F# - F#m (F#m7)
4 - G - G (Gmaj7)
5 - A - A (A7)
6 - B - B (Bm7)
7 - C# - C#dim (Cm7/b5)

Z tego wynika, że na pierwszej pozycji powstaje durowy, na drugiej mollowy, na trzeciej mollowy, na czwartej durowy, na piątej durowy, na szóstej mollowej, na siódmej zmniejszony.


Jeśli chodzi o czterodźwięki. Na pierwszej durowy z septymą wielką, na drugiej mollowy z septymą małą, na trzeciej mollowy z septymą małą, na czwartej durowy z septymą wielką, na piątej durowy z septymą małą, na szóstej mollowy z septymą małą, na siódmej zmniejszony z septymą małą.

Dzięki temu jak podałeś progresję Em G C D popatrzyłem znalazłem sobie gdzie jest akord Em (w gamie C-dur, G-dur i D-dur. Następnie akord G jest w gamie C-dur, G-dur i D-dur, akord C jest w C-dur, F-dur i G-dur, akord D jest w D-dur, G-dur i A-dur. Jedyna wspólna gama dla wszystkich akordów to G-dur. Stąd wiem, że progresja jest w E eolskiej, bo centrum tonalne leży na dźwięku E.

Teraz połączę skale modalne i koło kwintowe.

Legenda: Pozycja akordu - skala
1 - jońska
2 - dorycka
3 - frygijska
4 - lidyjska
5 - miksolidyjska
6 - eolska
7 - lokrycka

Twoja progresja pasowała tylko do gamy G-dur. Centrum tonalne na dźwięku E. Dźwięk E zajmuje 6 pozycję w tej gamie. Jest to skala eolska E. Metoda dedukcji.

To jeszcze nie wszystko, niezła jazda zaczyna się przy alteracjach, modulacjach, wypożyczeniach z innych modusów (modal chord interchange), stosowaniu skali mollowej harmonicznej i mollowej melodycznej oraz ich modusów, a także skal orientalnych. Jak na razie wystarczy informacji.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
szym525
Posty: 71
Rejestracja: 05-07-2010 22:51

03-02-2013 16:04

Ok, Ok. Zrozumiałem może z 30% tego co napisałeś ale dzięki ;P.
Weźmy jońską C (naturalną durową C). Dźwięki C D E F G A B C. Dorcyka D to D E F G A B C, frygijska E to E F G A B C D, lidyjska F to F G A B C D E, miksolidyjska G to G A B C D E F, eolska A (czyli naturalna mollowa A) to A B C D E F G, lokrycka B to B C D E F G A B C. Każda posiada ten sam materiał dźwiękowy z gamy C-dur/A-moll.


To rozumiem. Dźwięki są te same tylko zaczynają się i kończą na innym (a za razem tym samym).


jońska C F G C
dorycka Dm G Am Dm
frygijska Em F Dm Em
lidyjska F G Em F
miksolidyjska G Em F G
eolska Am F G Am


A co jeśli będe miał progresję C F Dm G? Gram wtedy na C F jońską a na G i Dm dorycką (myślę tu o C-jońskiej G-doryckiej ect.)? Ale kurcze nie zupełnie o to mi chodziło. Czy jest takie coś, że dźwięki skali X akordu Y są takie same jak dźwięki skali Z akordu Q. Można nauczyć się np. tylko Jońskiej C, doryckiej Dm Frygijskiej e lidyjskiej F miksolidyjskiej G i być w stanie ogrywac wszystkie akordy/ich progresjie 2/3 skalami?
Obrazek
"Zaprzedałem duszę gitarze. Gdybym teraz przestał na niej grać, nie byłoby dla mnie miejsca na świecie." - Slash
Sygnaturkę wykonał użytkownik Sid1

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

03-02-2013 16:28

Progresja C F Dm G jest po prostu jońska. Za to Dm G już dorycka. ;) Ja wiem, sam przez to przechodziłem, główkowałem mnóstwo czasu. Pierwsza progresja jest jońska, ponieważ centrum tonalne ma w odniesieniu do interwałów skali jońskiej C. Druga jest dorycka, bo nie ma ciążenia na C mimo to, że korzysta z gamy C-dur, ale ma centrum tonalne na D, dlatego jest dorycka.

Tu o to chodzi, żeby wpaść na to, że jeśli znam skalę jońską to automatycznie znam 6 pozostałych modalnych, bo tak jak sam wspomniałeś, korzystają z tego samego materiału dźwiękowego, tylko mają gdzie indziej centrum tonalne. Jak wiem jak zagrać C jońską to wiem jak zagrać E frygijską. Jak wiem jak zagrać E frygijską to wiem jak zagrać D frygijską, po prostu cały schemat przesuwa się o 2 progi w lewo (dla praworęcznej gitary).

Jeszcze raz to powiem, jeśli jest 7 dźwięków w progresji to będzie to można ograć to jedną skalą. Trzeba po prostu wykryć z jakiej skali zbudowane są akordy i z tej samej skali korzystać na gitarze.

http://www.sevenstring.org/forum/music-theory-lessons-techniques/140235-writing-modal-chord-progressions.html Jak ja się tego uczyłem, to mnie oświecił post nr 12.

Ja podejrzewam, że wyczytałeś, że skale modalne ogrywają poszczególne akordy. To jest prawda. Ale łatwiej najpierw ogrywać jedną skalą modalną progresję akordów złożoną z 7 dźwięków, a dopiero później odkryć, że można wykroczyć poza to 7 dźwięków. Poza tym nie należy rozdzielać instrumentu solowego od akordów. Lepiej patrzeć na to ogólnie. Jak jest progresja złożona z 7 dźwięków to aż się prosi, żeby ją ograć za pomocą jednej skali modalnej. Do wykroczenia poza 7 dźwięków trzeba posiadać wiedzę na temat modulacji, triady harmonicznej oraz mieć koło kwintowe za przyjaciela. Jest jeszcze kilka zagadnień tj. modusy skal mollowej harmonicznej i mollowej melodycznej, modal chord interchange, chromatyka, alteracje, ale te 3 podstawowe, czyli modulacje, sprawne posługiwanie się kołem kwintowym i triada harmoniczna to mus w tym przypadku.

Ja też to przechodziłem i wiem jak ciężko zrozumieć zagadnienie modalności, ze swojej strony mogę jeszcze tylko polecić książkę "Szkoła Gitarowej Improwizacji" pana Piotra Wójcickiego, w większości dzięki niej wszystkiego się nauczyłem. Jeszcze mogę polecić ten kanał na YouTube: http://www.youtube.com/user/creativeguitarstudio.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Teoria muzyki”