14-01-2013 18:29
Nie ma na to jednego sposobu, ale powiem Ci jak ja to robię.
Pentatonika mollowa składa się z prymy czystej, tercji małej, kwarty czystej, kwinty czystej i septymy małej.
Pentatonika durowa składa się z prymy czystej, sekundy małej, tercji wielkiej, kwinty czystej i seksty wielkiej.
Jeśli chcę użyć skali eolskiej to gram pentatonikę mollową, dodając do całego schematu 2 dźwięki (sekundę małą i sekstę małą). Podobnie doryckiej (sekundę wielką i sekstę wielką) i frygijskiej (sekundę małą i sekstę małą). Jeśli chcę użyć skali jońskiej to gram pentatonikę durową, dodając do całego schematu 2 dźwięki (kwartę czystą i septymę wielką), miksolidyjskiej (kwartę czystą i septymę małą) i lidyjskiej (kwartę zwiększoną i septymę wielką). Jeszcze jest lokrycka, wtedy do pentatoniki mollowej dodaję sekundę małą i sekstę małą, usuwam kwintę czystą i dodaję kwintę zmniejszoną.
Dzięki temu posługuję się praktycznie jednym szkieletem (bo przecież pentatonika mollowa A wygląda na gryfie tak samo jak durowa C, więc wykorzystuję zjawisko równoległości skal), pamiętając o dodaniu dwóch interwałów do pentatoniki.
Mollowa harmoniczna rzeczywiście jest prosta, różni się od eolskiej tylko septymą. Eolska ma septymę małą, a harmoniczna mollowa septymę wielką. Więc biorę pentatonikę mollową, dodaję interwały brakujące do skali eolskiej (sekundę wielką i sekstę małą). Wywalam septymę małą i wstawiam septymę wielką. Schemat gotowy.
Modusy skali harmonicznej też łatwo zapamiętać. Weźmy na przykład frygijską dominantową. Co należy zrobić, by na pierwszym stopniu skali frygijskiej powstał akord dominantowy? Krok po kroku. Biorę pentatonikę mollową. Dodaję brakujące interwały dla skali frygijskiej (sekundę małą i sekstę małą). Na razie mam frygijską, a chcę frygijską dominantową. Żeby na pierwszym stopniu powstał mi akord dominantowy muszę mieć prymę czystą, tercję wielką i septymę małą. Mam w skali frygisjkiej prymę czystą, tercję małą i septymę małą. A więc wywalam tercję małą, wstawiam tercję wielką. Mogę teraz śmigać po schemacie, który właśnie wytworzyłem na podstrunnicy.
Weźmy jeszcze dorycką -9. Krok po kroku. Biorę pentatonikę durową. Dodaję brakujące interwały dla skali doryckiej (sekundę wielką i sekstę wielką). -9 sugeruje nam obniżenie nony (czyli po prostu sekundy w następnej oktawie). A więc wywalam dodaną przez siebie sekundę wielką i wstawiam w to miejsce sekundę małą. I już mam mapę całej skali na podstrunnicy.
Ostatnio zmieniony 14-01-2013 18:35 przez
RiffingMan, łącznie zmieniany 1 raz.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.