08-01-2013 19:19
Pierwszy sposób: radzę nauczyć się najpierw skali naturalnej durowej i naturalnej mollowej na mur beton. Skale lidyjska, miksolidyjska różnią się od naturalnej durowej (czyli jońskiej) po jednym dźwięku oraz skale dorycka i frygijska różnią się po jednym dźwięku od naturalnej mollowej (czyli eolskiej). Skala lokrycka różni się jednym dźwiękiem od frygijskiej. W ten sposób można łatwo opanować skale modalne. Jak już to wszystko się zrobi można sięgnąć po mollową harmoniczną albo mollową melodyczną i ich modusy, ewentualnie jakieś orientalne.
Drugi sposób: nauczyć się skali durowej naturalnej na mur beton. Dla przykładu w C jest to C D E F G A B C. Jeśli zagramy ją od D będzie to D dorycka, od E to E frygijska, od F to F lidyjska, od G to G miksolidyjska, od A to A naturalna mollowa, a od B to lokrycka. Ze zrozumieniem tego wiąże się pojęcie modalności w muzyce, warto to pojąć, mi to zrewolucjonizowało podejście do muzyki. To jest dość prosty sposób, bo wystarczy nauczyć się jednej skali na 100%, a po prostu zaczynać ją z różnych miejsc. Jeśli gram C naturalną durową od D to gram D dorycką. Jeśli wiem jak grać D dorycką to mogę przesunąć ją 2 progi w lewo (praworęczna gitara) i już mam C dorycką.
Przy tym wszystkim polecam nauczenie się wszystkich dźwięków na gryfie tak dobrze, że budzimy się w nocy o północy i potrafimy w czasie krótszym niż mrugnięcie powieki powiedzieć na którym progu na strunie G jest D#. ;) Znacznie ułatwi to pracę ze skalami.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.