Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

11-11-2013 16:09

Mam pytanie do ludzi, którzy się znają. Ogrywałem sobie a moll harmoniczny i pochodne tej skali, aż w końcu chciałem osadzić jakąś zagrywkę tak, aby jej rozwiązanie ciągnęło w stronę G#. Akord na tym stopniu skali wygląda tak, że zamiast kwinty ma sekstę małą o ile się nie mylę. Z tym, że ten akord może być zarówno durowy jak i molowy. Ma dwie tercje - małą i wielką. Jak zatem traktuje się skalę? Jako molową czy durową? Jeśli zagram akord molowy to już nie mogę zagrać durowego bo zwali tonację? Nie mogę wtedy też używać tercji wielkiej? Ciekawie brzmi ta skala ale nie mam jak tego sprawdzić do końca więc chcę na to spojrzeć na razie ze strony teoretycznej - jeśli ktoś zna odpowiedź na moje pytania. Akord gram tak, że łapię barre na 4 progu ( od dźwięku G# na strunie E ), mały palec na 7 próg struny A, serdeczny na oktawę, struna G trzymana przez barre na 4 progu i środkowy palec położony na 5 progu struny H - łapie oktawę od tej seksty. No i wiadomo 4 próg na strunie E wyższej zostaje.
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

11-11-2013 17:41

Nigdy nie ma w jednym akordzie tercji małej i wielkiej jednocześnie. Mogą być jedynie sekunda zwiększona i tercja mała. To są te same dźwięki jednak zasady enharmonii muszą być tutaj utrzymane. Akord, który posiada dźwięki oddalone od prymy czystej o 3 półtony i 4 półtony jest zawsze durowy, gdyż jego tercja jest wielka, a sekunda zwiększona. Implikuje to również fakt, że na takim akordzie nie można użyć skal z sekundą wielką lub sekundą małą, a jedynie ze zwiększoną.

Jedną z podstawowych zasad budowy skal siedmiostopniowych jest brak możliwości występowania dwóch interwałów, posiadających tę samą nazwę. W praktyce oznacza to, że nie może być w jednej skali np. kwarty czystej i kwarty zwiększonej. Oczywiście może być kwarta czysta i kwinta zmniejszona, gdyż te 2 interwały mają inne nazwy. Nie można zatem na takiej skali użyć już innej kwinty, czyli kwinty czystej, bądź zwiększonej, a jedynie zmniejszonej. Powyższy przykład ma odzwierciedlenie w skali lokryckiej.

Trójdźwięk na VII stopniu skali harmonicznej mollowej jest zmniejszony. Czterodźwięk jest całkowicie zmniejszony. Skalę, która powstaje na VII stopniu harmonicznej mollowej nazywamy harmoniczną zmniejszoną. Posiada ona prymę czystą, sekundę małą, tercję małą, kwartę czystą, kwintę zmniejszoną, sekstę małą i septymę zmniejszoną (enharmoniczny ekwiwalent seksty wielkiej). Jest skrajnie niestabilna, umieszczenie centrum tonalnego na lokryckiej to łatwizna w porównaniu z nią.

Przykładem skali posiadającej sekundę zwiększoną i tercję małą jest np. lidyjska +9. Zbudowana jest na VI stopniu skali harmonicznej mollowej. Zgodnie z zasadami, o których mówiłem powstaje na niej trójdźwięk durowy.

W związku z tematem sekundy zwiększonej i tercji wielkiej radzę poczytać sobie o akordzie tristanowskim (inna nazwa: akord hendrixowski).

Akord, który opisujesz to akord E-dur, tyle że w basie jest jego tercja, czyli dźwięk G#.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

11-11-2013 21:22

Dzięki, stary. Jutro przestudiuję to dokładniej, co napisałeś ale rozjaśniłeś mi nieco sprawę. Właśnie zauważyłem że ogólnie trudno sobie wyobrazić jak by miała brzmieć ta podbita skala miksolidyjska i dlatego zapytałem. Dzięki i pozdrawiam!
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

11-11-2013 22:00

Niezbyt rozumiem o co chodzi z tym podbiciem miksolidyjskiej, ani skala lidyjska +9, ani harmoniczna zmniejszona nie są skalami dominantseptymowymi tak jak miksolidyjska, myślę że chodzi właśnie o akord tristanowski/hendriksowski. On ma właśnie jednocześnie sekundę zwiększoną, tercję wielką i septymę małą. Poza tym ma oczywiście prymę czystą i kwintę czystą. Nie jest to akord diatoniczny w żadnym stopniu, nie wynika z żadnej skali, ale można sobie zawsze taką skalę samemu zrobić. Mamy już 5 składników, została nam seksta i kwarta. Do skali durowej bardziej naturalna byłaby seksta wielka, chociaż mała też może być, przykładem może być skala miksolidyjska -13, która jednocześnie ma sekstę małą i tercję wielką. Co do kwarty to może być zarówno czysta na wzór jońskiej i miksolidyjskiej czy zwiększona na wzór lidyjskiej. Dochodzi jeszcze kwestia tzw. "blue notes", kwarta zwiększona może być dźwiękiem chromatycznym pomiędzy kwartą czystą i kwintą czystą. Nie można się na niej jednak wtedy zatrzymać oraz trzeba unikać grania jej na mocnych częściach taktu, ponieważ jest jedynie zjawiskiem chromatycznym, a nie składową skali, gdyż zasada, że nie może być jednocześnie w skali dwóch dźwięków o tych samych nazwach dalej obowiązuje, chromatyka jednak pozwala ją w pewien sposób ominąć, ale tylko w postaci chwilowego zjawiska, gdyż dźwięk przejściowy mimo tego że w pewnym momencie czasu istnieje rozwiązuje się na dźwięk skalowy i sam w sobie nie może być uznany za dźwięk skalowy.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

12-11-2013 17:59

Chodzi o to, że biorę skalę harmoniczną mollową A. Czyli :

A H C D E F G#

chcę wiedzieć jaki akord leży na G# i interesuje mnie taka skala:

G# A H C D E F... czyli to samo z tym, że kładąc nacisk na G#, a nie na A. To jest bodajże miksolidyjska 13+? Mniejsza o nazwę, której nie chce mi się sprawdzać.
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

12-11-2013 22:24

To tak jak mówiłem, trójdźwięk zmniejszony, czterodźwięk całkowicie zmniejszony, a nazwa harmoniczna zmniejszona. Miksolidyjska +13 nie istnieje, bo alteracja w górę seksty wielkiej dałaby interwał seksty zwiększonej, czyli właśnie +13 (właściwie tercdecyma zwiększona, czyli po prostu seksta zwiększona w następnej oktawie). Każda skala miksolidyjska ma w sobie tercję wielką i septymę małą (ale nie każda co ma tercję wielką i septymę małą bierze nazwę od miksolidyjskiej, przykład lidyjska dominantowa). Seksta zwiększona jest enharmonicznie równa septymie małej, a interwały w skali nie mogą się dublować. Istnieje co prawda miksolidyjska -13, czyli ma sekstę małą zamiast wielkiej, ale to inna historia.

Myślę, że centrum tonalne na VII stopniu mollowej harmonicznej można by osiągnąć gdyby harmonia była statyczna, czyli akord G#dim czy G#dim7 wybrzmiewałby cały czas, a przynajmniej jego pryma (nuta pedałowa) albo ciągłe powroty właśnie do dźwięku prymy. Myślę, że żadne progresje nie wchodzą w grę, ta skala jest tak niestabilna, że zmiana akordu mogłaby natychmiast przenieść centrum tonalne gdzie indziej.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Teoria muzyki”