Awatar użytkownika
Wieczeusz
Posty: 42
Rejestracja: 30-03-2013 13:47

05-04-2013 23:16

Witam. Znam tylko skale moll'ową. Zacząłem uczyć się przedwczoraj skal modalnych tak po łepkach.
Grałem (czyt. improwizowałem) piosenkę Comy - 0RH+. Akordy w intro to: A i Cis, więc sobie myślę, jak jest A na początku to pewnie jak zjadę 4 dźwięki w dół to będzie ładnie pasować i będzie skala pod Dur. (tak zawsze robiłem: jeśli utwór był w a-moll to zaczynałem po prostu od dźwięku a i jechałem podstawowy układ skali, a jak był A-Dur, zjeżdżałem 4 dźwięki i miałem skale pod Dur, czyli teoretycznie znam tylko jeden układ) Zawiodłem się.
Wywnioskowałem, że gitarzysta gra tam w skali A Lidyjskiej, a nie A Jońskiej czy jak ja bym to łatwiej nazwał Cis mollowej.

Teraz pytanie. Skąd mam wiedzieć i jak sprawdzić, które skale będą mi pasować pod dane akordy? Jak dojść do tego, że mogę użyć A Jońskiej albo A Lidyjskiej przy akordach A, Cis bez rozpisywania po kolei półtonami i tonami na kartce. Zajęło mi to parę minut i jeszcze to przypadkiem zauważyłem. Jak świadomie i szybko wyznaczyć, które skale będą pasować? Zawsze potrafiłem wyznaczyć tylko molową i durową, a chce w większości utworów potrafić poszerzyć horyzonty o inne skale. :)
Obrazek Obrazek
CORT CR280 / BOSS GT-10

Awatar użytkownika
ladypank
Posty: 137
Rejestracja: 21-02-2012 21:34

06-04-2013 11:42

dla-tych-ktorzy-maja-problem-z-ogarnieciem-skal-modalnych-t63071-15.html

Najpierw przeczytaj dokładnie cały temat, który zlinkowałem. Ale mi się kolego wydaje, że tam jest skala A Miksolidyjska a nie Lidyjska. Centrum tonalne jest na A. Sądząc po rozpisce skal dla D bo w takiej tonacji jest utwór...

D Jońska= E Dorycka= F Frygijska= G Lidyjska= A Miksolidyjska= H Eolska= C Lokrycka

... można dojść do wniosku, że jeśli centrum tonalne jest na A ( czyli jest to główny akord, który jakby nadaje moc), to pasuje skala Miksolidyjska. A co do twojego pytania to aby dobrać odpowiednią skalę to musisz po prostu znać akordy wszystkich tonacji i korzystając z przykładowej rozpiski, którą tu podałem znaleźć centrum tonalne a potem odpowiednią skalę. Mam nadzieję, że pomogłem. Gdybym zrobił jakieś błędy niech mnie ktoś poprawi :)
Obrazek Obrazek Vintage V6

Marshall Valvestate 100

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

06-04-2013 13:55

Zanim przystąpię do rzeczy zaznaczę, że korzystam z ogólnoświatowej notacji muzycznej,
a więc gama C-dur to C D E F G A B C.

Co do progresji A C# spróbuj ograć durową harmoniczną A.

Akord A to A C# E, akord C# to C# E# G# (wiem co piszę, E# = F, po prostu muszę trzymać się zasad enharmonii, ponieważ korzystam z gamy 7 krzyżyków). Od razu można wywnioskować, że będzie to skala durowa (C# to tercja wielka). Nie jest to miksolidyjska (G# to septyma wielka). Najlepsze jednak jest to E# czy F . Jest to seksta mała. Skala durowa z sekstą małą i septymą wielką? Skala durowa harmoniczna: A B C# D E F G#. Teraz to już powiem o niuansach, jak widać akord C# składa się w tej skali z C# F G#, a więc ma budowę pryma czysta + kwarta zmniejszona + kwinta czysta, interwałowo między C# a F kwarta zmniejszona, a między F a G# sekunda zwiększona. Kwarta zmniejszona to enharmonicznie tercja wielka, a sekunda zwiększona to enharmonicznie tercja mała. Wiem, niuanse. ;) Można oczywiście spróbować ograć sam akord C# jońską C#, miksolidyjską C#, lidyjską C#, ale myślę, że durowa harmoniczna A na całej progresji jest najprostszym rozwiązaniem.

Co do wypowiedzi poprzednika materiał dźwiękowy D jońskiej odpowiada materiałowi E doryckiej, F# frygijksiej, G lidyjskiej, A miksolidyjskiej, B eolskiej i C# lokryckiej.

Jak szybko określać czym ograć progresję? Jeśli nie trzeba odwoływać się do trudniejszych zagadnień tj. modulacje, alteracje, modusy harmoniczne i melodyczne oraz jeżeli nie występują akordy niediatoniczne to najpierw stwierdzamy gdzie jest centrum tonalne (dźwięk, na którym cała progresja się naturalnie kończy, najczęściej choć nie zawsze jest to pryma pierwszego akordu w progresji) wystarczy spojrzeć na koło kwintowe. Należy zapamiętać dwie rzeczy. Na pierwszym stopniu jest akord durowy, na drugim mollowy, na trzecim mollowy, na czwartym durowy, na piątym durowy, na szóstym durowy, na siódmym zmniejszony. Jeśli centrum tonalne jest na pierwszym stopniu jest to skala jońska, na drugim dorycka, na trzecim frygijska, na czwartym lidyjska, na piątym miksolidyjska, na szóstym eolska, na siódmym lokrycka.

Koło kwintowe to wielki przyjaciel. Wszystkie przykłady, które napiszę opierają się na swobodnym korzystaniu z koła kwintowego.

Przykłady:
A D E A - centrum tonalne na A, te akordy występują razem jedynie w gamie A-dur (ponieważ w gamie A-dur są to stopnie I, IV i V, wszystkie durowe) W gamie A-dur akord A jest na pierwszym stopniu - wniosek: A jońska.
Dm Eb Cm - centrum tonalne na D, te akordy występują jedynie w gamie Bb-dur (ponieważ w gamie Bb-dur są to stopnie III - mollowy, IV - durowy, II - mollowy). W gamie Bb-dur akord Dm jest na trzecim stopniu - wniosek: Dm frygijska.
G A F#m G - centrum tonalne na G, te akordy występują jedynie w gamie D-dur (ponieważ w gamie D-dur są to stopnie IV - durowy, V - durowy i III - mollowy). W gamie D-dur akord G jest na czwartym stopniu - wniosek: G lidyjska.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
Wieczeusz
Posty: 42
Rejestracja: 30-03-2013 13:47

06-04-2013 14:42

Durowa harmoniczna nie pasuje pod akordy A i C#.
Pasuje tylko A Lidyjska.
Obrazek Obrazek
CORT CR280 / BOSS GT-10

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

06-04-2013 15:11

Wątpię w to czy pasuje tam lidyjska A. Na VI stopniu gamy E-dur powstaje akord C#m, a nie C#. Gdyby był C#m to nie zastanawiałbym się tylko od razu powiedziałbym: jońska A lub lidyjska A. Chociaż i tak bardziej jońska A.

Durowa harmoniczna rzeczywiście może nie pasować jakie akordy dokładnie są w tej progresji (potrzebowałbym informacji o septymach, nonach, undedymach i tercdemycach, a wiem jakie są prymy, tercje i kwinty). Prawdopodobnie jest to odwołanie do akordu niediatonicznego, ale do określenia potrzebuję znów informacji o wszystkich wykorzystanych interwałach, na razie mogę powiedzieć, że akord C# może być ograny jakąś skalą durową C#, a skal durowych nie jest mało, licząc wszystkie możliwe durowe modusy skal naturalnej durowej, durowej harmonicznej, mollowej harmonicznej i mollowej melodycznej.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
Wieczeusz
Posty: 42
Rejestracja: 30-03-2013 13:47

06-04-2013 19:05

Znaczy mój błąd - Cis-moll jest grany. :)
Obrazek Obrazek
CORT CR280 / BOSS GT-10

Wróć do „Teoria muzyki”