03-02-2013 16:05
Tak jak już pisałem w temacie "Czym się różni pentatonika molowa od skal modalnych?" na czym polega teoria teraz powiem jak to wykorzystać do nauki skal na gryfie.
Bierzemy pentatonikę durową, wszystkie pięć superpozycji. Do każdej z tych superpozycji dodajemy w odpowiednich miejscach dźwięki, którymi różnią się durowe skale modalne (czyli kwarty i septymy).
Bierzemy pentatonikę mollową, wszystkie pięć superpozycji. Do każdej z tych superpozycji dodajemy w odpowiednich miejscach dźwięki, którymi różnią się mollowe skale modalne (czyli sekundy i seksty).
Jak już nauczymy się frygijskiej możemy nauczyć się lokryckiej. Wywalamy z frygijskiej kwintę czystą i wstawiamy kwintę zmniejszoną.
Teraz zaprezentuję krok po kroku jak się nauczyć dla przykładu doryckiej. Weźmy centrum tonalne na dźwięku A.
Bierzemy pentatonikę mollową A. Wsadzamy w schematy sekstę wielką i sekundę wielką. Pierwszy schemat pentatoniki mollowej A wygląda tak:
E---------------------------5-8-
B----------------------5-8------
G----------------5-7------------
D-----------5-7-----------------
A------5-7-----------------------
E-5-8----------------------------
Po wsadzeniu brakujących dźwięków dorycka A wygląda tak:
E--------------------------------------5-7-8
B------------------------------5-7-8--------
G----------------------4-5-7----------------
D--------------4-5-7------------------------
A--------5-7---------------------------------
E-5-7-8-------------------------------------
Tak robimy z każdą skalą. Dla dużego ułatwienia sprawy dodam, że wg zasad modalności ten schemat również dotyczy G jońskiej, B frygijskiej, C lidyjskiej, D miksolidyjskiej, E eolskiej i F# frygijskiej. Dzięki zastosowaniu tych koneksji można zaoszczędzić dużo czasu w uczeniu się skal modalnych na gryfie.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.