14-02-2013 18:34
Znam te wszystkie skale, dana tonacja mi nie robi żadnej różnicy, wytłumaczę co i jak. To nie jest trudne, żeby ja zapamiętać, a raczej zrozumieć metodę ich tworzenia, która jest znacznie mniej męcząca i bardziej polecana niż bezmyślne wkucie.
1 sposób, którego nie lubię używać, nauczyć się metody tworzenia skal odległościami w półtonach, instrumenty klawiszowe wręcz napraszają się, żeby z niego korzystać z powodu podziału klawiatury na białe i czarne klawisze (na przykładzie C-dur):
jońska C 2 D 2 E 1 F 2 G 2 A 2 B 1 C, czyli jońska:
2 2 1 2 2 2 1
Następne skale następują poprzez przesunięcie poprzedniej o 1 miejsce w górę:
dorycka 2 1 2 2 2 1 2, czyli D 2 E 1 F 2 G 2 A 2 B 1 C 2 D
frygijska 1 2 2 2 1 2 2
lidyjska 2 2 2 1 2 2 1
miksolidyjska 2 2 1 2 2 1 2
eolska 2 1 2 2 1 2 2
lokrycka 1 2 2 1 2 2 2
2 sposób, który lubię używać, nauczyć się interwałów poszczególnych skal, wg mnie na instrumentach strunowych można go łatwo stosować, jeśli wie się jak budować interwały na podstrunnicy:
Jońska, lidyjska i miksolidyjska mają prymę czystą, sekundę wielką, tercję wielką, kwintę czystą i sekstę wielką (składniki pentatoniki durowej), poza tym jońska ma septymę wielką i kwartę czystą, lidyjska ma septymę wielką i kwartę zwiększoną, miksolidyjska ma septymę małą i kwartę czystą.
Dorycka, frygijska i eolska mają prymę czystą, tercję małą, kwartę czystą, kwintę czystą i septymę małą (składniki pentatoniki mollowej), poza tym dorycka ma sekundę wielką i sekstę wielką, frygijska ma sekundę małą i sekstę małą, eolska ma sekundę wielką i sekstę małą.
Lokrycka posiada te same interwały co frygijska za wyjątkiem kwinty, która jest zmniejszona.
3 sposób, wkuć na mur beton skalę jońską, najlepiej w 7 pozycjach (dźwięki się będą oczywiście w pozycjach pokrywać, ale jest to nieuniknione, bo podzielenie skali siedmiostopniowej na 5 superpozycji tak jak jest to w przypadku pentatonik nie jest już tak proste). Jeśli już zna się skale jońską to budując centrum tonalne na jej drugim stopniu gramy dorycką, na trzecim frygijską, na czwartym lidyjską, na piątym miksolidyjską, na szóstym eolską i na siódmym lokrycką.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.