Rotaryman
Posty: 795
Rejestracja: 04-03-2011 14:43

11-06-2012 01:43

Taka myśl mi się nasunęła podczas nauki doryckiej: umiejąc tą jedną umiem wszystkie modalne. W pierwszej chwili myślę sobie jest super, bomba i w ogóle. Ale po chwili zacząłem się zastanawiać: co za różnica, czy gram jońską g, czy dorycką a, skoro w zasadzie to jest jedno i to samo? Co odróżnia te skale od siebie? Skąd się bierze ich charakter? Mówi się, że frygijska jest mroczna, a dorycka dobra do bluesa - ale dla mnie to brzmi jak jakiś zabobon, skoro to są te same dźwięki. Na zdrowy rozum powinny brzmieć tak samo. Czy jest ktoś w stanie wyjaśnić mi to zagadnienie?
ObrazekObrazek
Bill Lawrence l500-xlb, Krank DM DIY

markovcd
Posty: 192
Rejestracja: 16-05-2012 13:52

11-06-2012 02:28

Rotaryman pisze:Taka myśl mi się nasunęła podczas nauki doryckiej: umiejąc tą jedną umiem wszystkie modalne. W pierwszej chwili myślę sobie jest super, bomba i w ogóle. Ale po chwili zacząłem się zastanawiać: co za różnica, czy gram jońską g, czy dorycką a, skoro w zasadzie to jest jedno i to samo? Co odróżnia te skale od siebie? Skąd się bierze ich charakter? Mówi się, że frygijska jest mroczna, a dorycka dobra do bluesa - ale dla mnie to brzmi jak jakiś zabobon, skoro to są te same dźwięki. Na zdrowy rozum powinny brzmieć tak samo. Czy jest ktoś w stanie wyjaśnić mi to zagadnienie?


Dźwięki skal modalnych się pokrywają, to prawda. Inne jest jednak akcentowanie nut. Przykładowo, zagraj skale G dur przez jedną oktawę, zaczynając od dźwięku G i na nim kończąc. Zabrzmiało bardzo "wesoło", prawda? Teraz zagraj te same dźwięki, ale zacznij od F# i skończ na nim. Brzmienie jest diametralnie inne. Dzieje się tak, ponieważ zaakcentowałeś tzw. tonikę skali.

Zrób sobie prosty eksperyment. Nagraj siebie jak grasz takie akordy: E mol, E mol, C dur, D dur. Graj do tego podkładu jakieś proste zagrywki w skali E mol. Staraj się akcentować nutę E. Teraz graj do tego podkładu, ale akcentuj bardziej na nutę B. Zabrzmiałeś bardziej "mrocznie, tajemniczo".

Wprawdzie nie znam się na teorii muzyki, i wszystkiego uczyłem się na chłopski łeb, ale to powinno ci pomóc chociaż zacząć rozumieć czym są skale modalne. Oczywiście teorii i zastosowań skal modalnych jest znacznie, znacznie więcej. Od czegoś trzeba jednak zacząć. :P
Obrazek
Ibanez RG721RW, Boss GT-8, Jet City JCA2212C

Rotaryman
Posty: 795
Rejestracja: 04-03-2011 14:43

11-06-2012 02:42

Jak powiedziałeś tak zrobię. W ogóle wypada zacząć grać do podkładu, bo takie żępolenie to donikąd mnie nie doprowadzi. Dzięki za pomoc.


Ps: bezsenność to straszna choroba.
ObrazekObrazek
Bill Lawrence l500-xlb, Krank DM DIY

Awatar użytkownika
Gveir
Posty: 443
Rejestracja: 19-07-2010 19:05

11-06-2012 14:17

Dla mnie tam minimalnie różnią się pentatoniki minor.I co z tego? Jednym,dwoma dźwiękami.
A mimo tego złapałem się ostatnio że, nie słyszę już tej różnicy między a moll pentą minor a mp. d moll pentą minor.
Gram na czuja,nie pamiętam dokładnie gdzie jest tonika a mimo tego łapie się że, czasami to brzmi tak samo.Są różnice które między w/w skalami ale jak mówię.. trochę to brzmi podobnie.Coś ze mną jest nie tak?

Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

11-06-2012 15:32

markovcd pisze:
Rotaryman pisze:Taka myśl mi się nasunęła podczas nauki doryckiej: umiejąc tą jedną umiem wszystkie modalne. W pierwszej chwili myślę sobie jest super, bomba i w ogóle. Ale po chwili zacząłem się zastanawiać: co za różnica, czy gram jońską g, czy dorycką a, skoro w zasadzie to jest jedno i to samo? Co odróżnia te skale od siebie? Skąd się bierze ich charakter? Mówi się, że frygijska jest mroczna, a dorycka dobra do bluesa - ale dla mnie to brzmi jak jakiś zabobon, skoro to są te same dźwięki. Na zdrowy rozum powinny brzmieć tak samo. Czy jest ktoś w stanie wyjaśnić mi to zagadnienie?


Dźwięki skal modalnych się pokrywają, to prawda. Inne jest jednak akcentowanie nut. Przykładowo, zagraj skale G dur przez jedną oktawę, zaczynając od dźwięku G i na nim kończąc. Zabrzmiało bardzo "wesoło", prawda? Teraz zagraj te same dźwięki, ale zacznij od F# i skończ na nim. Brzmienie jest diametralnie inne. Dzieje się tak, ponieważ zaakcentowałeś tzw. tonikę skali.

Zrób sobie prosty eksperyment. Nagraj siebie jak grasz takie akordy: E mol, E mol, C dur, D dur. Graj do tego podkładu jakieś proste zagrywki w skali E mol. Staraj się akcentować nutę E. Teraz graj do tego podkładu, ale akcentuj bardziej na nutę B. Zabrzmiałeś bardziej "mrocznie, tajemniczo".

Wprawdzie nie znam się na teorii muzyki, i wszystkiego uczyłem się na chłopski łeb, ale to powinno ci pomóc chociaż zacząć rozumieć czym są skale modalne. Oczywiście teorii i zastosowań skal modalnych jest znacznie, znacznie więcej. Od czegoś trzeba jednak zacząć. :P


Przecież cokolwiek zagra do tego pochodu akordów zabrzmi eolsko bo brzmienie skali modalnej zależy OD PODKŁADU! Żeby zabrzmieć mrocznie i tajemniczo ( frygijska ) musiałby zmienić totalnie pochód akordów. Na przykład:

H-moll || G-Dur || E-moll,A-moll|| H-moll

Wtedy jak zagra dźwięki skali a moll to zabrzmi frygijsko. Trzeba pamiętać oczywiście o akcentowaniu konkretnych dźwięków ale należy wiedzieć że zjawisko modalności pojawia się tak naprawdę dzięki podkładowi po większości, a nie sposobowi grania.
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

Rotaryman
Posty: 795
Rejestracja: 04-03-2011 14:43

11-06-2012 16:09

No dobra, to się lekko pogubiłem.
Wynika z tego jak rozumiem, że grając do frygijskiej po prostu G durkę, zabrzmi to frygijsko, a do doryckiej dorycko?
I jak to akcentowanie dźwięków ma wyglądać - mocniej uderzone, czy jak?

A, jeszcze.

Rozumiem, że nad każdym akordem mam grać tylko te dźwięki, które na ten akord się składają, tak? W takim układzie jest dość wąski wybór opcji, bo zwykłe akordy to tylko 3 dźwięki. Narzucają się poniekąd arpeggia, i ogólnie - tony technik, ale dźwiękowo staje się to nudne chyba, nie?
ObrazekObrazek
Bill Lawrence l500-xlb, Krank DM DIY

Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

11-06-2012 17:02

niee nie nnie nie nie nie. Ludzie tym mówieniem że grasz składniki akordu tylko trochę zabijają początkujących którzy rozumieją " aha czyli gram tylko te trzy dźwięki... ". Grając dźwięki skali e-moll do podkładu w h-moll zabrzmisz frygijsko, z kolei jeśli będziesz miał w podkładzie e-moll to zabrzmisz z tymi dźwiękami eolsko, czyli moll naturalny. Tyle, że jeśli chcesz zagrać właśnie do h-mollu tymi dźwiękami to musisz na mocniejszych częściach taktu uwydatniać czasem dźwięk H i tą charakterystyczną sekundę małą występującą po prymie bo to ona nadaje mroku.

PS. Grając skale naturalne ( eolska, jońska ) nie musisz uwydatniać prymy/toniki ( jak kto woli ) bo to są właśnie skale naturalne i ich brzmienie jest tak jakby oczywiste. Nie wiem jak to wytłumaczyć, może ktoś umie to wytłumaczyć bo ja nie.
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

panHeartbreaker
Posty: 19
Rejestracja: 25-08-2010 12:40

11-06-2012 17:07

Miedzy skala c jonska sa zaleznosci tylko ich nie pamietam, musisz je znac, bo np. mozesz grac skale c jonska w podkladzie do g mixolidyjskiej, d doryckiej, ale juz nie do d mixolydijskeij bo nie bedzie pasowac.
Tak czyli ogolnie masz jedna skale, ten sam uklad palcow, jezeli grasz ta jedna skale na podkladzie mixolydijskij to brzmi to jak mixolydijska skala, a na podkladz o c jonskiej jak jonska ;p

a co do akcentowania to jak dla mnie to musisz wyczuc to

Rotaryman
Posty: 795
Rejestracja: 04-03-2011 14:43

11-06-2012 17:46

No dobra, a jak to jest z tym graniem dźwięków nad akordem? Rytmiczna gra sobie jakąś progresję akordów, a prowadząca?
Jakie dźwięki tu powinny być, by pasowało, żeby to nie było, że podkład sobie a ja sobie?
ObrazekObrazek
Bill Lawrence l500-xlb, Krank DM DIY

icys99
Posty: 29
Rejestracja: 03-09-2011 12:48

11-06-2012 18:27

Rotaryman pisze:No dobra, a jak to jest z tym graniem dźwięków nad akordem? Rytmiczna gra sobie jakąś progresję akordów, a prowadząca?
Jakie dźwięki tu powinny być, by pasowało, żeby to nie było, że podkład sobie a ja sobie?


Tu już wchodzisz w improwizacje, czyli które dźwięki będą pasować pod dany akord, żeby nie grać tylko akordowych, to gra się też dźwięki obce, czyli takie, których nie ma w akordzie. Poczytaj sobie mój post, który powinien ułatwić Ci sprawę, np. tutaj opisałem to dość szczegółowo

post456702.html#p456702

Rotaryman
Posty: 795
Rejestracja: 04-03-2011 14:43

11-06-2012 18:59

Okej, połowy nie zrozumiałem (tej o rozwiązywaniu itd), ale co zrozumiałem, to takie coś: dźwięki skali nie pasujące do akordu przeplatać z pasującymi, tak?

I czym to właściwie się różni od wykorzystania skali, skoro właśnie dźwięki skali są wykorzystane?
ObrazekObrazek
Bill Lawrence l500-xlb, Krank DM DIY

icys99
Posty: 29
Rejestracja: 03-09-2011 12:48

11-06-2012 19:28

Rotaryman pisze: ale co zrozumiałem, to takie coś: dźwięki skali nie pasujące do akordu przeplatać z pasującymi, tak?


Mniej więcej tak.

Rotaryman pisze:
I czym to właściwie się różni od wykorzystania skali, skoro właśnie dźwięki skali są wykorzystane?


Zobacz, mamy na przykład utwór w tonacji C-dur i akord C-dur, a nasza gama C-dur to: C,D,E,F,G,A,H,(C) i jeśli zagrałbyś nawet tą gamę C-dur przy akordzie C-dur, to będzie pasować, mimo, że akord C-dur nie ma dźwięków: D,F,A i H. Mamy tutaj dźwięki akordowe oraz obce (przejściowe), który rozwiązują się na akordowe i dlatego to będzie pasować.

Rotaryman
Posty: 795
Rejestracja: 04-03-2011 14:43

11-06-2012 19:35

Ok, pięknie. W takim razie chyba wiem, o co chodzi.

Podsumowując jeszcze sam wątek skal - rozumiem, że to podkład i jego tonacja determinuje, jaka dokładnie to skala, tak?
ObrazekObrazek
Bill Lawrence l500-xlb, Krank DM DIY

Awatar użytkownika
wojtq125
Posty: 261
Rejestracja: 13-10-2011 18:07

11-06-2012 20:00

To może jeszcze raz tylko prościej:

Dajmy na to jesteśmy w tonacji c-dur, na prostym układzie akordów C G F.
Jak pod ten podkład zagrasz coś w skali C-dur czy a-moll (te same dźwięki) to i tak będzie brzmiało durowo.
Natomiast jeśli zagramy te dźwięki na akordami Am,E,Dm to będzie brzmiało eolsko, czyli molowo

Wszystko zależy od akordów granych pod skalą.
Cort Cr 250 - Unitra Eltron 50 - DIY Atom 5w - DIY mxr dist+ - DIY Marshall Bluesbreaker
- DIY PurplePlexi - Diy paka 2x12 - M-audio Fast Track - Vox Ad50Vt
Obrazek

Rotaryman
Posty: 795
Rejestracja: 04-03-2011 14:43

11-06-2012 20:36

Ok - ale te akordy znowu należą do tych samych skal, prawda? To by znaczyło, że między podkładem a graną partią prowadzącą musi być jakiś interwał, żeby to nabrało charakteru, dobrze myślę? Więc wtedy z kolei kłopot z dźwiękami należącymi do akordu.
ObrazekObrazek
Bill Lawrence l500-xlb, Krank DM DIY

Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

11-06-2012 21:28

Na początku jednak nie radzę iść za radą icys99 i nie używać dźwięków spoza skali bo to ... no najpierw musisz nauczyć się grać po dźwiękach skali i jak stwierdzisz że twoje improwizacje sa już monotonne ( co zawsze nadchodzi ) to zacznij używać dźwięków spoza skali :] Wtedy zaczniej brzmieć.
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

13-06-2012 14:11

proste doświadczenie
http://www.jamstudio.com/Studio/index.htm
mozesz skorzystać z tego darmowego programu
Graj cały czas C jońska = d dorycka = e frygijska ...itd

Kolejno pod akordy
F a F a zabrzmiałeś eolsko?
F E F E zabrzmiałeś frygijsko?
C G C G zabrzmiałeś jońsko ?
F F F F zabrzmiałeś lidyjsko? (możesz zagrać np "w murowanej piwnicy" od F ,żeby usłyszeć charakter tej skali)
Chociaz nie sugeruj się Lidyjska to wcale taka góralska skala i często grają po niej rockowi gitarzyści rasowe solówki.
Wszystko zależy od AKORDÓW i wykonawcy jak zadecyduje.
Jeśli miałbym Ci doradzać to poraz kolejny piszę tutaj Jońska i eolska DUR- MOLL I tak prędzej czy później do tego dojdziesz.

@Nieznajomy chyba coś pomieszałeś w tym przykładzie z H moll. W tym przypadku nie zabrzmi frygijsko :)

Wróć do „Skale”