Awatar użytkownika
ladypank
Posty: 137
Rejestracja: 21-02-2012 21:34

25-03-2014 22:27

Witam! Tak jak w temacie, chciałbym pojąć o co w tym chodzi od podstaw, jak to sie robi w praktyce. Rozumiem samą definicje rozwiązywania, ale w praktyce wykorzystać nie umiem. I gdyby ktoś mi wytłumaczył np. takie zdanie, że "jakiś tam akord" rozwiązuje się na tonikę. Proszę o rozjaśnienie tej czarnej magii :D
Obrazek Obrazek Vintage V6

Marshall Valvestate 100

Awatar użytkownika
starahuta
Posty: 7044
Rejestracja: 24-02-2013 19:34

25-03-2014 22:37

To w końcu rozumiesz, czy czarna magia? (Chętnie poznam definicję i zrozumiem, jeśli się uda)
"...ten pouczający ton zrzędliwego wuja, który złotymi radami
naprawia świat z olimpijskiej wysokości własnego fotela"

Awatar użytkownika
ladypank
Posty: 137
Rejestracja: 21-02-2012 21:34

25-03-2014 22:48

No pisze, że znam definicje, ale nie umiem korzystać w praktyce chyba pisałęm. Aż tak lubisz dogryzać, że nie powiesz tylko będziesz się droczył?
Obrazek Obrazek Vintage V6

Marshall Valvestate 100

Awatar użytkownika
starahuta
Posty: 7044
Rejestracja: 24-02-2013 19:34

25-03-2014 23:05

Nie znam, chcę poznać. Nie widzę tu dogryzania.
"...ten pouczający ton zrzędliwego wuja, który złotymi radami
naprawia świat z olimpijskiej wysokości własnego fotela"

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

26-03-2014 12:13

w praktyce to wygląda tak od podstaw :)

C = tonika
G7 = dominanta

G7 C

Dm7 G7 C

Dm7 G F G7 C

Am = tonika
E7 = dominanta
Am Dm E7 Am

Dm7 G C F B7/b5 E7 am

tak się rozwiązuje

a teraz inaczej

Dm7 G F Dm7 tak się nie rozwiązuje

albo C G7 D tak też się nie rozwiązuje C G7 C a tak się rozwiązuje :)

Awatar użytkownika
ladypank
Posty: 137
Rejestracja: 21-02-2012 21:34

26-03-2014 15:15

A dlaczego tam wrzuciłeś jeszcze Dm7?
Obrazek Obrazek Vintage V6

Marshall Valvestate 100

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

26-03-2014 15:24

Gdzie? :)

Dm7 G F też się nie rozwiązuje. F "ciąży" i chce się zagrać coś dalej, żeby "wylądować" na C. albo na Am
F to nie tonika (to subdominanta) Am to tonika VI stopnia.

Awatar użytkownika
ladypank
Posty: 137
Rejestracja: 21-02-2012 21:34

26-03-2014 16:34

Dzięki, ale napisałeś mi mase jakichś akordów i nie wiem co jest co :)
Obrazek Obrazek Vintage V6

Marshall Valvestate 100

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

26-03-2014 17:00

Harmonia to złożony temat ale logiczny. Można to usłyszeć.

To, że coś się rozwiązuje na tonice znaczy tyle w praktyce, że jak zagrasz C Am Dm G7 to aż się prosi, żeby następny akord to był C (może być inny ale rozmawiamy o podstawach) Czyli G7 rozwiązuje się na tonice C. Jak zagrasz C Am Dm G7 i później zagrasz np E to nie rozwiązujesz na tonice i zwyczajnie to nie brzmi. E wydaje się obce. Nie pasuje po G7 jako akord rozwiązujący. :) Można zagrać C Am Dm G E7 F G7 C i teraz siedzi ten E w kupie ale rozwiązuje na C. :)

Jednak taką podstawą podstaw do zrozumienia całego tego "bajzlu" ;) jest koło kwintowe i tkz. triada harmoniczna.

C= tonika
F= subdominanta
G= dominanta

Am= tonika
Dm=subdominanta
E=dominanta

To jest podstawa klasycznej harmonii tonalnej.

Trzeba sobie wydrukować koło kwintowe i skupić się np. na triadzie z durową toniką. CFG i zobaczyć jak to się ma w C a jak w G jak w E itp. To naprawdę podstawa. Bardzo skomplikowane to nie jest, bo wystarczy zobaczyć analogię

że jak dla C (toniki) triadą jest C F G to dla G będzie na kole kwintowym G C D a dla E będzie E A B(H). Widać to,- wystarczy spojrzeć na koło.Trochę sobie porysować nawet :)

polo57
Posty: 341
Rejestracja: 11-10-2012 19:27

26-03-2014 17:44

Witam. Proszę podać link do jakiegoś koła kwintowego bo tyle tego jest, że już nie wiem, który wybrać żebym był pewny. Pozdrawiam.

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

26-03-2014 17:51

http://www.ftb.pl/_files/obrazy/desynth ... fifths.jpg

To jest z B nie z H. Proste w odczycie.

pozdrawiam

Awatar użytkownika
starahuta
Posty: 7044
Rejestracja: 24-02-2013 19:34

26-03-2014 19:21

Sober pisze:w praktyce to wygląda tak od podstaw :)


To brzmi wyjątkowo trudno, znam ca.-about budowę tego i owego akordu i intuicyjnie "na słuch" czuję, czym jest rozwiązanie, ale sięgnę po owo koło. A czy (ew. jak) ma to coś wspólnego z rozwiązywaniem "złych" współbrzmień "dobrymi"? Czy bredzę od rzeczy?
"...ten pouczający ton zrzędliwego wuja, który złotymi radami
naprawia świat z olimpijskiej wysokości własnego fotela"

Awatar użytkownika
ladypank
Posty: 137
Rejestracja: 21-02-2012 21:34

26-03-2014 20:42

Dzięki Sober, w tym momencie rozświetliłeś wszystko :) Ja mam bardziej ścisły umysł, więc trudno mi pojąć tematy typu : " To pasuje bardziej niż to", ale uczę się tego :D Dzięki jeszcze raz!
Pozdro!
Obrazek Obrazek Vintage V6

Marshall Valvestate 100

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

26-03-2014 20:50

Kadencje, czyli zagadnienie jak akordy oddziaływają na siebie nawzajem w progresji. Trzeba pamiętać, że nie każda progresja musi się... rozwiązać. :) Polecam o tym poczytać.

http://www.youtube.com/watch?v=O9YDsLLn_bA
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

26-03-2014 22:12

starahuta pisze:
Sober pisze:To brzmi wyjątkowo trudno, znam ca.-about budowę tego i owego akordu i intuicyjnie "na słuch" czuję, czym jest rozwiązanie, ale sięgnę po owo koło. A czy (ew. jak) ma to coś wspólnego z rozwiązywaniem "złych" współbrzmień "dobrymi"? Czy bredzę od rzeczy?


To właśnie koło kwintowe obrazuje harmonie. To czy są złe czy dobre to rozróżniać powinno ucho :) ale zasady są. Współczesna reharmonizacja to dopiero jest trudna sprawa ale też do ogarnięcia.
Wracając do tematu.
Można np grać cały kawałek C Am Dm G7 w kółko a na końcu zamiast C zagrać A (rozwiązać na A dur) :) Pasuje? Pasuje:)

Awatar użytkownika
starahuta
Posty: 7044
Rejestracja: 24-02-2013 19:34

26-03-2014 22:49

Jestem tradycjonalistą, zaraz sobie brzdąknę te akordy po sobie i się okaże, ładne to czy nieładne. A renormalizacji mówimy stanowcze "nie"! :)
"...ten pouczający ton zrzędliwego wuja, który złotymi radami
naprawia świat z olimpijskiej wysokości własnego fotela"

Little Gi
Doradca
Posty: 147
Rejestracja: 22-01-2008 14:26

30-03-2014 01:34

Na tonikę rozwiąże się każdy akord durowy z septymą małą..obojętnie czy będzie to tonika molowa czy durowa.
Wynika to między innymi z tego, że dźwięki akordu, który dąży do toniki są blisko dźwięku akordowego, pełniącego rolę toniki w utworze. Współcześnie w zasadzie każdy akord można rozwiązać na tonikę.. pierwsza odsłona tego zagadnienia na e-kamerton.pl tu: http://www.e-kamerton.pl/Wideo/Teoria-muzyki (akord dominantowy).
Wystarczy się zarejestrować. Pozdrawiam,
Katarzyna Maliszewska

Wróć do „Teoria muzyki”