gra pisze:Dobra nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale ta moja progresja I-V-IV to jest to samo co II-V-I lub I-IV-V tylko inna kolejność i można mieszać kolejność np pierw jest tonika, potem dominanta, a potem subdominanta? Jeżeli tak to dlaczego? Jest najpierw tonika,a następnie występuję napięcie w postaci dominanty, później to napięcie słabnie na subdominancie i wszystko leci od nowa,tak?Nie wiem czy dobrze rozumuję xD
Akordy możesz sobie przemieszczać w dowolny sposób, byle, żeby jakoś to brzmiało. Zamieniać kolejnością akordy możesz jak najbardziej, np. zamiast akordów: C,E7,Ami,C7,F,G - które brzmią zbyt grzecznie, mogę sobie zamienić kolejnością niektóre celem osiągnięcia innej harmonii i tak np mogę mieć: C,Ami,E7,G,F,C7, - otrzymujemy nową jakość harmoniczną, a przecież mamy te same akordy. Jeśli dałbym ciąg funkcji T - S - D w tonacji C-dur czyli C-F-G to brzmi to zbyt oczywiście, a wystarczy zamienić je kolejnością np: G - F - C żeby odejść od powszechnego schematu i jeszcze dodać do nich jakieś składniki to już w ogóle np: G7 - FMA7 - CMA7. Teoria jest przydatna ale do czasu. Poza tym pasuje tutaj stwierdzenie: żeby łamać zasady, trzeba je najpierw poznać, wtedy z pewnością przenosi się to na sukces : - )