Awatar użytkownika
Maselko
Posty: 198
Rejestracja: 11-11-2011 13:20

20-07-2012 20:22

Witam. Od dłuższego czasu nie mogę znaleźć zadowalającej mnie odpowiedzi, mianowicie mam pentatonikę:

|-----------------------|-----5-8-------------|
|-----------------------|-5-8-----------------|
|------------------5-7-|----------------------|
|--------------5-7-----|----------------------|
|----------5-7---------|----------------------|
|------5-8-------------|----------------------|

I power chorda mogę zagrać (patrząc na palec wskazujący) na progu 5 i 8 struny E i 5 i 7 struny A (wiem że można to jeszcze rozwinąć, ale tak dla przykładu dałem), dobrze rozumiem? Czy na pentatonice ma leżeć tak jak wyżej pisałem tylko dźwięk podstawowy, czy również interwał kwinty?

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
adamkudrzik
Doradca
Posty: 156
Rejestracja: 01-09-2009 19:35

20-07-2012 21:14

Powerchordy to dwudzwieki skladajace sie z prymy i kwinty. Jego cecha charakterystyczna jest to, ze nie ma charakteru ani durowego ani mollowego.

Dla przykladu powerchord A (A5) bedzie wygladal:

E--------------------
H--------------------
G--------------------
D--------7-----------
A--------7-----------
E--------5-----------

Mozesz to lapac dowolnie. Niektorym jest latwiej palcem wskazujacym zlapac pryme (w przykladzie 5 prog na strunie E) i malym palcem oba dwieki na strunach A i D. Dla niektorych znowu jest latwiej dzwieki na strunach A i D chwycic malym palcem i serdecznym.

Z pentatonika ma to o tyle wspolnego, ze czy to w pentatonice minor czy major kwinta zawsze wystepuje.
Fender American Deluxe Stratocaster SSS |MEG Axis
Hughes&Kettner Trilogy Head | Hughes&Kettner Zentera Combo | Hughes&Kettner Z-Board
Hughes&Kettner Tubeman Plus | George Dennis GD65 Parametric Wah/Volume | George Dennis GD230 King Bee
Focusrite Saffire PRO 14

Rotaryman
Posty: 795
Rejestracja: 04-03-2011 14:43

20-07-2012 21:16

Koledze nie o to chodziło chyba. Masełko się pyta, czy dźwięki składowe power-chordu muszą należeć do skali, jak ma to miejsce w akordach.
Sam chciałbym się upewnić w tej kwestii.
ObrazekObrazek
Bill Lawrence l500-xlb, Krank DM DIY

Awatar użytkownika
Maselko
Posty: 198
Rejestracja: 11-11-2011 13:20

21-07-2012 00:03

Rotaryman pisze:Koledze nie o to chodziło chyba. Masełko się pyta, czy dźwięki składowe power-chordu muszą należeć do skali, jak ma to miejsce w akordach.
Sam chciałbym się upewnić w tej kwestii.


Tak, właśnie o to mi chodzi.

Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

21-07-2012 01:28

Kurczę... bardzo ciekawe pytanie powiem Ci i zaintrygowałeś mnie do dłuższego zasiedzenia się przy wiośle :D

Tak na zdrowy umysł jak dla mnie to ta kwinta zwyczajnie nie musi leżeć na tej pentatonice którą ogrywasz bo znajduję się w rozwinięciu tejże pentatoniki, czyli w skali a-eolskiej. Tylko wtedy pentatonika ta może nie zabrzmieć jak właśnie pentatonika do końca... kurde nie wiem ale ciekawe pytanie :D Rozumiem że głównym pytaniem jest to czy będzie to brzmiało jeśli kwinta nie leży na pentatonice? Bo jeśli tak to moja odpowiedź na to brzmi, że będzie ale jeśli ta nieszczęsna kwinta będzie leżała na rozwinięciu tejże petatoniki ... :D

EDIT: wydaje mi się że też że jej rozwinięcie musi być też "naturalne" w sensie że właśnie musi to być ta eolska a nie z obniżonym drugim dźwiękiem czyli frygijska... ale to tylko domysł.
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

Awatar użytkownika
adamkudrzik
Doradca
Posty: 156
Rejestracja: 01-09-2009 19:35

21-07-2012 12:07

W kazdej pentatonice czy major czy minor jest kwinta. Tak jak i w kazdym powerchordzie. Wiec innej opcji nie ma.
Fender American Deluxe Stratocaster SSS |MEG Axis
Hughes&Kettner Trilogy Head | Hughes&Kettner Zentera Combo | Hughes&Kettner Z-Board
Hughes&Kettner Tubeman Plus | George Dennis GD65 Parametric Wah/Volume | George Dennis GD230 King Bee
Focusrite Saffire PRO 14

Awatar użytkownika
Maselko
Posty: 198
Rejestracja: 11-11-2011 13:20

21-07-2012 13:13

adamkudrzik pisze:W kazdej pentatonice czy major czy minor jest kwinta. Tak jak i w kazdym powerchordzie. Wiec innej opcji nie ma.


Trochę dziwne, bo pamiętam że jak grałem to nawet pasowało do siebie, ale z drugiej strony jeśli jest jak mówisz to na pentatonice podanej prze zemnie nie da się złapać ani jednego pch.

Próbowałem rozwiązać to inaczej. Mam piosenkę w skali C# Major, a tutaj jej fragment:


C#5 A#5 F#5 G#5
e|------------------------------------------------------------------------|
B|------------------------------------------------------------------------|
G|-6-6-6-6--------------------------------------------------------------|
D|-6-6-6-6----8-8-8-8----444444444444444--666666666666666--|
A|-4-4-4-4----8-8-8-8----444444444444444--666666666666666--|
E|--------------6-6-6-6----222222222222222--444444444444444--|

A tutaj mam pełna skalę, no i rzeczywiście, każda składowa pch również się na niej znajduje. Czyli temat chyba rozwiązany.

EDIT. Co więcej, sprawdziłem całą piosenkę, i składowa każdego pch jest w skali.

Rotaryman
Posty: 795
Rejestracja: 04-03-2011 14:43

21-07-2012 14:48

Wait... racja, chyba kwinta do każdego może i jest. Trzeba patrzeć na cały gryf, zamiast jednej pozycji.

Tfu. Nie do każdego. Już nie ogarniam...
ObrazekObrazek
Bill Lawrence l500-xlb, Krank DM DIY

yagoar
Posty: 110
Rejestracja: 01-03-2011 18:53

30-07-2012 23:46

Czyli jakie są ostateczne ustalenia? W Pch tylko dźwieki skali tj pentatoniki w tym wypadku ?

Rotaryman
Posty: 795
Rejestracja: 04-03-2011 14:43

31-07-2012 01:04

Raczej stawiam na prymy. Jeśli pryma pasuje, to ok.
Inaczej byłyby problemy, bo co - wciśniesz tylko 2 czy 3 pc?
ObrazekObrazek
Bill Lawrence l500-xlb, Krank DM DIY

Awatar użytkownika
Maselko
Posty: 198
Rejestracja: 11-11-2011 13:20

31-07-2012 01:33

Co do pentatoniki to nie wiem, ale przy skalach musi być pryma i kwinta.

Awatar użytkownika
chodnik
Posty: 538
Rejestracja: 07-02-2010 21:54

31-07-2012 09:18

Akurat w pentatonice a minor (a-c-d-e-g) tylko kwinta liczona od e wypada poza skalą. Tworząc linię rytmiczną można jak najbardziej używać powerchorda e. Ma to głębokie podstawy fizyczne: drgająca struna poza częstotliwością podstawową (np. dźwięk e) zawiera również wyższe częstotliwości harmoniczne, ale o mniejszej amplitudzie (brzmią ciszej). W praktyce są to flażolety naturalne i sztuczne. Łatwo zauważyć, ze te naturalne są głośniejsze. W śród nich jest kwinta i kwarta. Tak więc dodanie kwinty do każdego dźwięku powoduj wzmocnienie tej harmonicznej w stosunku do zagrania dźwięku podstawowego. Jednak bez dodania kwinty w pojedynczym dźwięku ta kwinta mocniej lub słabiej i tak brzmi.
665 sąsiad diabła

Awatar użytkownika
BoCarter
Posty: 10
Rejestracja: 08-12-2010 18:09

12-08-2012 19:29

adamkudrzik pisze:Powerchordy to dwudzwieki skladajace sie z prymy i kwinty.


Błędne rozumienie pojęcia power chord.
Power chord = double stop = 2 nuty, obojętnie jakie, nie ważne czy pryma z kwintą
"Death to Papa Roach, Blink 182
All those fucking pussies sounds like doggy-doo
Wearing baggy pants, spiking up their hair
They're not worth the crust on my underwear "

http://a.bestmetronome.com/

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

12-08-2012 22:59

Maselko pisze:
Rotaryman pisze:Koledze nie o to chodziło chyba. Masełko się pyta, czy dźwięki składowe power-chordu muszą należeć do skali, jak ma to miejsce w akordach.
Sam chciałbym się upewnić w tej kwestii.


Tak, właśnie o to mi chodzi.

A czy z power chordami nie jest przypadkiem tak samo jak z normalnymi akordami, że każdy ma swoją "root note" (jest ktoś w stanie mi to na polski przełożyć?) i to ona decyduje o tym, w jakiej skali powinno się go osadzić?

Pytam tak przy okazji, jako lajkonik, bardziej na zasadzie poszerzenia własnej wiedzy... więc nie bijcie zbyt mocno ;-)
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

Awatar użytkownika
chodnik
Posty: 538
Rejestracja: 07-02-2010 21:54

12-08-2012 23:29

BoCarter pisze:
adamkudrzik pisze:Powerchordy to dwudzwieki skladajace sie z prymy i kwinty.


Błędne rozumienie pojęcia power chord.
Power chord = double stop = 2 nuty, obojętnie jakie, nie ważne czy pryma z kwintą

A może jakieś źródło do tego? I koniecznie popraw wikipedię, bo tam też błędnie piszą, że power chord składa się z prymy i kwinty.
665 sąsiad diabła

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

12-08-2012 23:35

Ja też zawsze tkwiłem w świadomości, że power chord składa się z prymy i kwinty, często uzupełnianej o oktawę.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

13-08-2012 01:41

BoCarter pisze:Błędne rozumienie pojęcia power chord.
Power chord = double stop = 2 nuty, obojętnie jakie, nie ważne czy pryma z kwintą

To może ja zapodam źródło:
http://www.jambole.com/lessons/power-ch ... ble-stops/

Tak więc double stop to nie to samo co power chord i obu przypadkach nie gra się DOWOLNYCH tonów, tylko odpowiednio pryma z kwartą oraz pryma z kwintą.

Sorry Kolego, poszukaj tego kościoła w którym dzwonią... powinien być w pobliżu, skoro dzwony słyszysz.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

Awatar użytkownika
BoCarter
Posty: 10
Rejestracja: 08-12-2010 18:09

13-08-2012 07:28

http://www.jfrocksguitarlessons.com/jfr ... chive.html

July 2011, ściągnij, zobacz, potem się wymądrzaj dzieciaczku

http://www.jambole.com/lessons/power-ch ... ble-stops/

"There’s a variant of the power chord that is well worth exploring. These are called “double stops”."
Ostatnio zmieniony 13-08-2012 13:59 przez BoCarter, łącznie zmieniany 1 raz.
"Death to Papa Roach, Blink 182
All those fucking pussies sounds like doggy-doo
Wearing baggy pants, spiking up their hair
They're not worth the crust on my underwear "

http://a.bestmetronome.com/

markovcd
Posty: 192
Rejestracja: 16-05-2012 13:52

13-08-2012 11:29

BoCarter pisze:Power chord = double stop = 2 nuty, obojętnie jakie, nie ważne czy pryma z kwintą

Nie zgodzę się. Power chord jest double stopem, ale nie każdy double stop jest power chordem.
Obrazek
Ibanez RG721RW, Boss GT-8, Jet City JCA2212C

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

13-08-2012 13:21

BoCarter pisze:potem się wymądrzaj dzieciaczku

Dzieciaczka to sobie poszukaj w lustrze. Na pewno go nie przegapisz.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

13-08-2012 17:40

Power chord to po prostu interwał harmoniczny, a chord tylko dlatego, że jeden dźwięk jest zdwojony.
To sztuczna nazwa wymyślona przez i dla gitarzystów ;) Najczęściej jest to Kwinta bo nie każdy interwał jest taki wygodny do złapania, np. septyma wielka nie sprawdzi się w tych "układach" :)

Ale kwarta jak najbardziej i kwinta zmniejszona (np. "jak malowany ptak" Dżem)
kwinta zwiększona (Eminem "lose yourself")
albo tercja wielka i mała też często grana w ten sposób.( Metallica- Orion)

Powszechnie Power chord to kwinta(albo jej przewrót) ze zdwojonym dolnym dźwiękiem(albo bez zdwojenia) zapis np. G5 C5 D5 itp

Rotaryman
Posty: 795
Rejestracja: 04-03-2011 14:43

14-08-2012 01:49

Łapiąc kwartę łapiecie przecież normalnie pc tyle, że odwrócony - pryma po prostu jest wyżej.
Pc to zawsze pryma i kwinta, double stop to dowolne dwa dźwięki, a nawet niekoniecznie dwa, bo można wziąć oktawę.
W ogóle termin double stop ponoć wziął się ze skrzypiec.
ObrazekObrazek
Bill Lawrence l500-xlb, Krank DM DIY

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

14-08-2012 14:30

Sober pisze:jeden dźwięk jest zdwojony.

Moim zdaniem chord to dlatego, że power chord pełni funkcję akordu, tyle że nim nie jest.

Sober pisze:Najczęściej jest to Kwinta bo nie każdy interwał jest taki wygodny do złapania

Zawsze jest to kwinta, nie chodzi tutaj o wygodę łapania, tylko o dobre wspólne brzmienie prymy+kwinty na przesterze, wynikające ze stosunku częstotliwości tych dźwięków, które wynosi 2:1 :)

A tak wogóle, to double stop chyba wzięło się od smyczkowych?

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

15-08-2012 09:44

A wg mnie chord dlatego,że przez zdwojenie są trzy dźwięki - a power bo jest przester ;)

e--x---x
b--x---x
g--7---7
d--4---3
a--5---5
e--x---x

To są akordy?
Nie. To nie są akordy tylko interwały harmoniczne tercji wielkiej i małej ze zdwojoną prymą(oktawa)
I tu jest już charakter dur moll, bo to tercja robi w "klasycznym akordzie" ten niuans.
Można zamiast tego zagrać dwa razy power chord D5 i nic się nie stanie. Nie będzie tylko trybu ale będzie to pasować bo kwinta nie robi trybu :)

Zmierzam do tego, że Power Chord to nazwa wymyślona przez gitarzystów. Wg mnie to interwał harmoniczny kwinty ze zdwojonym dolnym dźwiękiem.

Powtarzam się, ale nie każdy interwał na instrumentach strunowych jest wygodny do szybkiego kostkowania,smyczkowania itp. Najlepiej jak jest "sąsiedztwo" strun( na gitarze tercja kwarta kwinta)

Osobną sprawą są brzmienia i rejestr w jakim jest coś grane.

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

15-08-2012 15:10

Sober pisze:A wg mnie chord dlatego,że przez zdwojenie są trzy dźwięki -

A co ma piernik do wiatraka? Przecież można też grać power chord na cleanie. Ba, nawet na klasyku!

Sober pisze:To są akordy?
Nie. To nie są akordy tylko interwały harmoniczne tercji wielkiej i małej ze zdwojoną prymą(oktawa)

Wydaje mi się, że na siłę chcesz używać mądrych pojęć, które nic nie wnoszą.

Sober pisze:Wg mnie to interwał harmoniczny kwinty ze zdwojonym dolnym dźwiękiem.

Dlaczego wszyscy uparli się, że power chord MUSI zawierać tylko i wyłącznie prymę, kwintę i oktawę (np. x355xx)? Równie dobrze możemy zdwoić oktawę, stroić oktawę, a nawet zdwoić kwintę (np. F-dur: x335xx, czy G-dur: 3x0033) i to wszystko nadal będą power chordy.

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

15-08-2012 18:29

Piernik ma to do wiatraka, że "Akord – współbrzmienie co najmniej trzech dźwięków o różnej wysokości i nazwie"
power chord to dwa dźwięki+ ten jeden zdwojony = trzy, czyli prawie akord ale NIE akord bo dwa współbrzmiące dźwięki to interwał harmoniczny.
Przecież to Ty napisałeś, że power chord to zawsze kwinta. Ja uważam, że nie i chyba dosyć jasno to wyjaśniam na przykładach.
Dlaczego tercja wielka to nie power chord? Może to double stop? :D
e--x
b--x
g--7
d--4
a--5
e--x

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

16-08-2012 22:55

@UP:
Przeczytałeś to co napisałem? Dlaczego wszyscy używają to słowo: "zdwojony"?

Power chord jest DWUDŹWIĘKIEM, bo zawiera DWA DŹWIĘKI (może być ich więcej, ale nazwą, są dwa). A tercja wielka nie jest power chordem, bo power chord to ZAWSZE kwinta.

A tak wogóle, to dlaczego pytasz o tercję wielką, a dajesz schemat D dura? o.o

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

17-08-2012 12:48

To proste rzeczy.
X335XX to nie jest kwinta (bo w oktawie podkreślasz C) C-F to kwarta dlatego w linku o double stops nie ma tego trzeciego dźwięku, a root czyli korzeń to F. Czyli przewrót kwinty F-C C-F
Dlatego wg Twojej teorii nie jest to power chord, bo jak twierdzisz to ZAWSZE kwinta.

druga sprawa
X547XX to nie D dur(przeczytaj jeszcze raz co to jest akord) tylko Tercja wielka D-F# (zdwojone D w oktawie wiadomo o co chodzi)
dlatego skoro X577XX to power chord to X547XX to też power chord. Bo dlaczego nie?
Chodzi tylko o to, że nazwa power chord jest powszechnie stosowana dla kwinty albo jej przewrotu(double stop)
Tak się przyjęło i tak już jest, a to że nikt nie zapisuje np. D[3+] D[5-] D[5+] itp nie znaczy że tego nie ma.
Tak że kolejny raz piszę, że to sztuczna nazwa i mało ma wspólnego z teorią muzyki.

Mam nadzieję, że to jasne.
pozdrawiam

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

18-08-2012 17:51

Sober pisze:X547XX to też power chord. Bo dlaczego nie?

Dlatego, że ma tercję?

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

19-08-2012 09:51

No właśnie
Tercja jest i też brzmi nawet na przesterze :)
Powiedzmy jest '"punkowy" kawałek
G5 E5 C5 D5 ( w rytmicznym podziale)

Można to zagrać inaczej np. G5 E5 C[3+] D[3+](czyli te z tercją wielką) i może to zabrzmieć ciekawie.

A taki "Orion" Metallica
Pierwszy riff jest oparty o tercje.

Można też sobie wymyślić jakieś swoje teorie typu double stop plus power chord, albo power chord minus double stop itp.ale to wszystko już jest opisane . Rozmawiamy tutaj o nazewnictwie bardziej i drobiazgach niż o samej muzyce ;)

(bez urazy ale)
Trochę takie pisanie na przykładzie tego dialogu:
- Jaka jest dominanta w tonacji Es dur?
-G7
-Dlaczego G7?
-Bo G7 to dominanta

mimo wszystko chyba ciekawa dyskusja :)
pozdrawiam

Wróć do „Teoria muzyki”