dobry wieczór :)
ostatnio skakałem sobie po różnych backing trackach w internecie i znalazłem jeden z następującą progresją akordową
Em7 A7 l Am7 D7 l Gmaj7 F#7 l Bm7 B7 ll
może mi ktoś wytłumaczyć obecność A7 w pierwszym takcie? jest to subdominanta, ale zastanawia mnie połączenie jej z następnym akordem, czyli Am7 (tak, wiem, że to II V I dla Gmaj7, który z kolei jest trzecim akordem w E mol czyli jako takim substytutem toniki), jednak ten A7 cały czas bije mnie po oczach :|
zastanawiam się czy taki zabieg, czyli stawianie dominanty przed akordem molowym (czyli w tym wypadku A7 -> Am7) nie jest zwykłym zabiegiem który wprowadza dodatkowy ruch harmoniczny, jak np robi się z akordami sus4 i akordami durowymi (np Asus4 -> A), jednak nie jestem tego pewien i proszę o nakierowanie :)
pozostaje jeszcze ostatnia kadencja, czyli F#7 -> Bm7 - > B7 -> Em7, obstawiam, że Gmaj7 -> F7 -> Bm7 to modulacja do Bm7 która jest następną tonacją w kole kwintowym, natomiast Bm7 -> B7 to 'nawrot' do pierwszej toniki, ale to też budzi moje wątpliwości :|
drugim moim tropem jest interpretowanie tego w następujący sposób : pierwsze dwa takty to kadencje II V w odpowiednio D i G (progresja 'w górę' koła kwintowego), która 'ląduje' na chwilę na Gmaj7, moduluje do Bm7 i wraca do początku, HELP :D
może mi ktoś polecić jakieś książki które zajmują się takimi zagadnieniami? mogą być anglojęzyczne