oldi
Posty: 7
Rejestracja: 02-05-2014 23:35

03-05-2014 00:00

Szukam po necie pomocy w moim problemie.

Mam strato z `86 American Standard i chciałbym wprowadzić w nim pewną modyfikację. Obecnie posiadam zamontowane cztery pickupy komplet Texas Special Custom Shop + Saymour Duncan Hot Rail (mini-hambaker).
Jadąc o mostka jest mini hambaker Hot Rail - obok niego TSpecjal (wyglądają razem jak pochylony w sposób "stratowski" hambaker. W środku kolejny TSpecjal i przy gryfie kolejny TSpecjal. Taki układ zrobił mi lutnik z którym nie mam obecnie kontaktu. W sumie to ciekawe rozwiązanie bo jadąc od mostka:
1a. Na pierwszej pozycji przełącznika mam pełny humbaker Hotrail.
1b. Mogę też przełącznikiem w środkowym potencjometrze (Push/Pull) Tone przełączyć pełny hambaker na TSpecjala który siedzi obok niego (daje to dodatkową 6tą barwę w gitarze).
2. Na drugiej pozycji przełącznika od mostka mam TSpecjal przy mostku + TSpecjal ze środka
3. Środkowy TSpecjal
4. Środkowy TSpecjal + TSpecjal przy gryfie
5. TSpecjal przy gryfie
Niby wszystko ok ale czegoś mi ciągle brakuje mianowicie takiej szklanki "stratowskiej" na drugiej pozycji przełącznika od dołu. Szukam schematu połączenia najczęściej spotykanego w tego typu układzie przetworników.

Czyli chciałbym:
1 Na pierwszej pozycji przełącznika od dołu mieć tylko sam mini-hambaker Hot-Rail do sołówek. Potencjometr (Push/Pull) i singiel TSpecjal przy mostku całkowicie do wyjęcia z gitary
2. Na drugiej pozycji jedną odłączoną cewkę mini-hambaker + środkowy TSpecjal
3. Środkowy TSpecjal
4. Środkowy TSpecjal + TSpecjal przy gryfie
5. TSpecjal przy gryfie

Kabelki jakie wychodzą ze TSpecjali to wiadomo natomiast z Seymora HR wychodzą z jednej strony kable czerwony czarny a z drugiej zielony biały i dodatkowo oddzielnie srebrny drucik masy.
Przełącznik 5-pozycyjny mam okrągły wszystkie styki po jednej stronie dwie grupy po pięć + dwa styki masa do każdej z grup

1. pytanie o mini-hambaker jak go połączyć i podłączyć żeby w pierwszej od mostka pozycji dawał najmocniejszy sygnał z obu nie rozłączonych cewek(wiem że są dwa sposoby połączenia cewek w Hot-Railu szeregowy i równoległy ale z czym się to je i jaka jest różnica?
2. Od początku miałem w tej gitarze tak że miałem odłączone dwa potencjometry Tone podłączony był tylko Volume i tak się
zastanawiam czy to tez nie ma wpływu na brak takiej typowej dla Strata barwy w drugiej pozycji przełącznika (gdyby coś mam wszystkie oryginalne potencjometry).
3. Czy ktoś może próbował zamienić miejscami TSpecjale i z pozycji przy mostku przenieść pod gryf ?
Czy to ma sens ? Myślę o mocniejszym sygnale przetwornika przy mostku ale mogę się mylić..
Poniżej zamieszczam nieudolnie ale jednak wymęczony w Paint`cie schemat mojego obecnego połączenia kabelków

Obrazek

Gdyby coś TUTAJ LEPIEJ WIDAĆ:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/522a2e2734937c1e.html

tomaszG
Posty: 1277
Rejestracja: 22-11-2012 22:19

03-05-2014 10:11

Nie rozumiem o co chodzi w przełączniku po jego lewej stronie. Brak logiki.
W Seymour Duncan kabelki to
biały-czerwony razem zaizolować lub zwieramy do masy i chodzi jedna cewka
czarny-sygnał do przełącznika
zielony+ekran/drucik/ do masy

oldi
Posty: 7
Rejestracja: 02-05-2014 23:35

03-05-2014 16:24

Dzięki za odpowiedź.

Może bardziej skupimy się na tym co mam w gitarze niż na tym co powinno być bo jakoś cały czas coś mi nie pasuje
w tej mojej elektryce ;)

Trzeciego singla przy moście z zestawu TSpecjal nie bierzemy pod uwagę.
Czyli zostaje tak:
Przetworniki od mostu to:
Hot Rail potem środek TSpecjal potem gryf TSpecjal

Napiszę więc jeszcze raz co chciałbym osiągnąć na przełączniku 5- pozycyjnym
Pozycja Pierwsza od dołu - pełny mini-hambaker Hot Rail (tak żeby sygnał był najmocniejszy!)
Pozycja Druga od dołu - Jedna cewka z mini-hambakera Hot Rail + Środkowy TSpecjal
Pozycja Trzecia od dołu - Środkowy TSpecjal
Pozycja Czwarta od dołu - Środkowy TSpecjal + TSpecjal przy gryfie
Pozycja Piąta od dołu - TSpecjal przy gryfie

Chciałbym jednak wrócić do trzech potencjometrów tak jak w oryginale czyli Volume - Tone -Tone

1. Czy z takiego układu elektrycznego jak u mnie da się coś takiego jakbym chciał wymyśleć ?
2. Czy ten przełącznik 5 - pozycyjny który posiadam umożliwi mi rozłączanie cewek w mini-hambakerze w drugiej pozycji od dołu czy trzeba będzie się np wesprzeć tym potencjometrem z przełącznikiem push/pull?
Chociaż chciałbym się ustrzec dodatkowej czynności do zrobienia przy rozłączaniu cewek to chyba będzie to nieuniknione. Wiem że są przełączniki z dwoma lub czterema grupami niezależnych styków
które umożliwiają rozłączenie cewek ale ciężko jest je kupić.
3. U mnie środkowy potencjometr z przełącznikiem Push/Pull wygląda tak, że jadąc od strony maskownicy jest to normalny potencjometr z trzema nóżkami (tak jak pozostałe potencjometry) z jego obudowy wychodzi pionowa kostka która ma sześć styków po trzy w dwóch grupach (o ile to możliwie chciałbym wrócić do normalnego układu potencjometrów a ten z Push/Pull całkowicie usunąć)

Parę linków do tego co mam obecnie w gitarze:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/4a8 ... 07d00.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/b84 ... 582a0.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d71 ... ead06.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/06b ... 6f7ba.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/86d ... 3c5c6.html

Będę wdzięczny za każdą pomoc :)

tomaszG
Posty: 1277
Rejestracja: 22-11-2012 22:19

03-05-2014 19:47

Nie ma problemu, tylko określ się także z potkami Tone , który ma być przypisany której pozycji.

oldi
Posty: 7
Rejestracja: 02-05-2014 23:35

03-05-2014 21:56

tomaszG pisze:Nie ma problemu, tylko określ się także z potkami Tone , który ma być przypisany której pozycji.

: ) O ile rozumiem potki to potencjometry sorry za taka lamerkę ale da mnie to nowe sprawy ;)

Jeśli chodzi jednak o potencjometry Tone to nie mam pojęcia jak było w oryginale od razu jak kupiłem gitarę z drugiej ręki to potencjometry Tone były odłączone Więc raczej wskazany byłby jakiś najbardziej pospolity ich układ. Podłączyłbym je tylko dlatego że mogą one wpłynąć na barwę gitary (na pewno nie będę nimi operował) a jak najbardziej chcę się zbliżyć do barwy strato. Trochę to dziwne mając Starto dążyć do tej barwy ale nawet Meksykaniec mojego kumpla (Richie Sambora Stratocaster) a układzie H+S+H brzmi dla mnie bardziej jak strato w drugiej i czwartej pozycji przełącznika niż mój oryginał.

W każdym razie środkowy potencjometr ten z Push/Pull zamieniłbym na ten który był oryginalnie z tym że jest on (ten oryginalny) jakiś inny niż dwa pozostałe. Najkrócej mówiąc jest podwójny tak jakby jedna obudowa była nad drugą. Z każdej obudowy wychodzą po trzy styki. Do masy dolnej obudowy podłączony jest kondensator o oznaczeniach o ile udało mi się odczytać IC 022k 205 T druga nóżka kondensatora połączona jest ze stykiem po lewej patrząc od przodu. Środkowy styk dolnej obudowy zmostkowany jest ze stykiem górnej obudowy tym po lewej. Do tego samego styku górnej obudowy przylutowana jest nóżka rezystora (opornika) którego druga nóżka jest podłączona do masy dolnej obudowy. Od środkowego styku górnej obudowy odchodzi czarny kabelek.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/5d0c9c076fbb34c3.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/312f665b9d9c5d7e.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/6089125d6f7f4448.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a52ba42fb60555ec.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/47bc559d67ce8015.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/0db4d3d03e5fc79e.html

tomaszG - DZIĘKUJĘ za chęć pomocy !

tomaszG
Posty: 1277
Rejestracja: 22-11-2012 22:19

04-05-2014 08:56

Wejdź na stronę Fendera i są tam schematy. Znajdź tam twój model przed przeróbką i zobaczymy o co chodziło z tym podwójnym potencjometrem.

oldi
Posty: 7
Rejestracja: 02-05-2014 23:35

04-05-2014 12:26

Niestety szukałem długo i nie znalazłem identycznego układu elektryki.

Natomiast znalazłem info na temat tego potencjometru. Jest to potencjometr TBX potencjometr Tone podwójny
Opis z Allegro:
TBX Tone Control (potencjometr barwy)
Podwójny potencjometr stosowany do regulacji barwy.
Doskonały patent pozwalający zmniejszać bas bez ingerencji w tony wysokie i odwrotnie przy użyciu tylko jednego potencjomeru.
Z innej opinii wynika że cyt... To jest normalne w stratach - pierwszy tone jest dla pickupu gryfowego, drugi dla pickupu środkowego, mostkowy zwykle nie ma potencjometru barwy. ..... Dodatkowo przy łączeniu mid i neck możesz zmienić barwę zarówno pierwszym jak i drugim potencjometrem "tone", a przy połączeniu mid i bridge jak wspomniałeś tylko tym dolnym.

Czyli wychodzi na to że to ma być taki układ że TBX jest dedykowany dla Spacjala przy gryfie a ten nizszy potencjometr do regulacji barwy Specjala na środku

http://forum.magazyngitarzysta.pl/viewtopic.php?f=1&t=38277

Tak oglądałem tego mojego TBX i wychodzi mi na to że był on podłączony tylko kabelkiem (który widać na zdjęciu) do przełącznika 5-pozycyjnego i nigdzie indziej i kontrolował barwę pickupa przy mostku - masę miał zmostkowaną z obudową niższego potencjometru Tone... ale mogę się mylić...

U mnie potencjometry Tone mają tylko być w układzie nie będę ich używał ale mogą mieć ogólny wpływ na brzmienie gitary dlatego chciałem żeby tam były. Najbardziej zależy mi na rozłączeniu cewek w mini-hambakerze w drugiej pozycji przełącznika oraz na jak najmocniejszym sygnale w z mini-hambakerze w pozycji pierwszej od dołu.

Najbardziej zbliżony do tego co chce osiągnąć jest schemat RICHIE SAMBORA MEX. STD. STRAT
Rozłącznie cewek jest tam pokazane i potencjometry Tone kontrolują to co trzeba ale miedzy nimi jest dodatkowy mostek i nie wiem co z nim. Środkowy potencjometr jest zwykły nie TBX. No i jeszcze rozrysowany jest Pickup DiMarzio a nie HotRail
Poza tymi trzema szczegółami wszystko się zgadza :)

Obrazek

TU LEPIEJ WIDAĆ:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/e2fc280fd6fab840.html

OPIS CAŁOŚCI:
http://support.fender.com/service_diagrams/stratocaster/113-2700A_SISD.pdf

tomaszG
Posty: 1277
Rejestracja: 22-11-2012 22:19

04-05-2014 21:08

No trochę mnie ten przełącznik nietypowy zmusił do innego spojrzenia i rozwiązania problemu. Udało się i jest jak sobie życzysz w tych 5-ciu pozycjach. Jest jeden problem z potkami tone. Z jednym nie ma problemu i współpracowałby z humbem ale z uwagi na ten przełącznik drugi potek może być w takich pozycjach 2,3,4 lub 4,5. Rysunek jutro bo mam skaner w pracy pod ręką. Masz jakieś pojęcie o schematach bo nie wiem jak to narysować, schemat czy komorę gitary. Jest jeszcze jeden problem, trzeba poczytać jaki potek Level 250 czy 500k jest dedykowany tej przystawce co pociąga również i potek Tone , jego wartość.

oldi
Posty: 7
Rejestracja: 02-05-2014 23:35

04-05-2014 21:59

Dzięki za odpowiedź :)

Co do mojej znajomości elektroniki jest taka jak na moim pierwszym "rysunku" u góry.
Tzn wiem gdzie który kabelek podłączyć ale dlaczego tak jest to już nie do końca. Czyli
taki schemat jak ten powyżej Richiego Sambory umiałbym raczej polutować. Tylko musiałbym znać kolory kabelków Hot Raila hdzie który ma być. Co do przełączników 5-pozycyjnych to w sumie ma dwa jeden oryginalny Fenderowski taki jak schemacie Richie Sambora gdzie styki są po dwóch stronach przełącznika i mam też drugi gdzie styki są po jednej stronie przełącznika z tym, że (tak jak pierwszym moim rysunku) są pogrupowane po 5 styków + 1 i druga grupa jest podobna.

Moim zdaniem różnica jest taka że w oryginalnym przełączniku są tylko trzy styki i "ślizgacz' w pierwszej pozycji zwiera jeden styk - w drugiej pozycji zwiera dwa styki - w trzeciej jeden styk - w czwartej zwiera dwa styki - w piątej jeden styk. Zdjęcie nie wyraźne ale zawsze ;)
Taki sam przełącznik jest w schemacie Riche Sambora:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/660f44543c7bd315.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/84c9ccc200a90802.html

Obrazek
Obrazek

W drugim przełączniku 5-pozycyjnym jest pięć styków i ślizgacz w każdej pozycji zwiera tylko konkretny styk
daje to dużo więcej możliwości połączeń.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ed328f1d5716f65c.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/65625f13ee3071b0.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e66311ad10a4dbae.html
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Sorry że tak mieszam ale jestem kiepski jeśli chodzi o elektrykę a chciałbym osiągnąć taki układ jak na schemacie
Richie Sambora i można np użyć taki przełącznik gdzie są dwie grypy niezależnych styków który jest obecnie w gitarze nie ten oryginalny.

Co do potencjometrów to zależałoby mi na takim układzie jak jest na schemacie Richie Sambora czyli tak jak w cytacie powyżej:
cyt... To jest normalne w stratach - pierwszy tone jest dla pickupu gryfowego, drugi dla pickupu środkowego, mostkowy zwykle nie ma potencjometru barwy. ..... Dodatkowo przy łączeniu mid i neck możesz zmienić barwę zarówno pierwszym jak i drugim potencjometrem "tone", a przy połączeniu mid i bridge jak wspomniałeś tylko tym dolnym. I to koniec mojej wiedzy na temat potencjometrów. Może ten nie oryginalny przełącznik 5-pozycyjny da taką możliwość podłączenia potków.

Właśnie znalazłem stronę gdzie jest opisane rozłączanie cewek w pickupie Seymour Duncana (to też mini-hambaker tylko raczej to nie Hot Rail) i połączenie potencjometrów z tego co widzę wszystkie potki są po 250k
Obrazek
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/c0a9535438bf602e.html
STRONA Z ARTYKUŁEM:
http://www.premierguitar.com/articles/S ... _Split_Mod
Ostatnio zmieniony 04-05-2014 22:37 przez oldi, łącznie zmieniany 1 raz.

tomaszG
Posty: 1277
Rejestracja: 22-11-2012 22:19

04-05-2014 22:17

Zaczynam się denerwować a to urodzie szkodzi co ty tak na prawdę chcesz. Nie dość , że problem rozwijasz do Trylogii absurdów słownych to jeżeli tak przywołujesz Samborę to poszukaj w googlach jakie kolorki kabelków ma twój humb i po problemie. Zlutuj to według schematu i po sprawie. Chciałeś aby coś wycisnąć z twojego przełącznika obrotowego to masz jak na tacy , rysunek jutro. A ty coś kombinujesz i w kółko to samo.

oldi
Posty: 7
Rejestracja: 02-05-2014 23:35

04-05-2014 22:47

Ok już milczę i czekam na rysunek.

Wróć do „Elektronika gitarowa”