Awatar użytkownika
Wowplayer
Posty: 19
Rejestracja: 11-06-2009 19:16

04-01-2014 19:56

http://www.youtube.com/watch?v=3QbNuctX4TI Riff, który mnie interesuje zaczyna się dokładnie od pierwszej minuty i trwa do około 1:05. Taby niewiele mnie obchodzą, gdyż chciałbym go wcielić do własnego katalogu zagrywek a kompletnie nie wiem jak go 'ugryźć', dźwięki mało mi mówią i nie potrafię tego przypasować do żadnego arpeggia ani skali, jestem dość zielony w teorii muzyki, także jest może jakiś doświadczony gitarzysta na forum, który pomoże mi z tym zagadnieniem :) .

Awatar użytkownika
starahuta
Posty: 7044
Rejestracja: 24-02-2013 19:34

04-01-2014 20:59

sprobuje swoich sil przed komisja...

daje sie toto odegrac dwojkami dzwiekow zaczynajac od D#-E, i schodzac pozniej do C#-D#, B-C#, A#-B, i konczac na G#.

utwor napisany jest w D#. trzeba znalezc taka skale, ktora odegrana dwukrotnie ma w sobie ciag interwalow
2 1 2 2 | 1, gdzie "|" oznacza koniec "gamy". tzn. rozwiazaniem zagadki jest dowolna skala, ktora ma dzwieki
D#, E, oraz wymienione powyzej.

jesli ograc to sobie w formie "boxa":

|---------------------------------------|
|---------------------------------------|
|---------------------------------------|
|---6-7-4-6----4--------------------|
|--------------7-----6--7--4---------|

widac, ze kontytuujac to drugi raz, i forsujac poczatek gamy w D# wyprodukujemy skale z interwalami
1-x-y-2-1-2-2, gdzie x i y w sumie daja 4, prawdopodobnie powinny byc x = 3, y = 1 albo x = y = 2,
tu arytmetyka dalej mi nie pomoze i zerkam do poradnika Paradise'a na forum....................................
to daje odpowiednio 1-3-1-2-1-2-2 albo 1-2-2-2-1-2-2, czyli skale D# frygijska albo ...eeech, tego tam
nie znajde, wiec musze kombinowac w artykule kavoo i szukac tego "ksztaltu" w kolejnych stopniach C
jonskiej. szlag.... takie cos jest kiedy zaczac od E. a jest to skala tez frygijska! ki wuj?

ok, pierwsza z nich pochodzila od harmonicznej molowej...
"...ten pouczający ton zrzędliwego wuja, który złotymi radami
naprawia świat z olimpijskiej wysokości własnego fotela"

Awatar użytkownika
Wowplayer
Posty: 19
Rejestracja: 11-06-2009 19:16

04-01-2014 21:20

Dokładnie ten sam motyw tylko tym razem podkładem akordami znajdował się w utworze Blitzkrieg. Przysłuchałem się temu i zauważyłem że ta zagrywka to taka 'wymiana' dwóch części: najpierw leci do góry coś w rodzaju molowej/harmonicznej do molowego akordu, a potem to drugie 'wzniesienie' jest grane nad akordem zmniejszonym(?) i chyba skala zmniejszona by pod to pasowała, ktoś mnie wyprowadzi z błędu ?

Awatar użytkownika
starahuta
Posty: 7044
Rejestracja: 24-02-2013 19:34

04-01-2014 22:27

ja tu nie slysze niczego zmniejszonego. podaj jesli mozesz "moment" w Blitzkrieg, o ktory ci chodzi.
"...ten pouczający ton zrzędliwego wuja, który złotymi radami
naprawia świat z olimpijskiej wysokości własnego fotela"

Awatar użytkownika
Wowplayer
Posty: 19
Rejestracja: 11-06-2009 19:16

05-01-2014 21:29

Nie wiem, skalarnie nutki się zgadzają do pierwszej część a moll a do drugiej e diminished.

Awatar użytkownika
starahuta
Posty: 7044
Rejestracja: 24-02-2013 19:34

05-01-2014 21:57

ale w ktorym utworze? bo ja sie juz gubie. szczerze, to w Blitzkrieg wiele zmniejszonych arpeggio nie slysze, predzej w Caprici di diablo czy Baroque'n'Roll.

chyba, ze jakies kosmicznie szybkie rytmiczne zagrywki, ale bez sztucznego zwolnienia nie jestem w stanie tego wychwycic.
"...ten pouczający ton zrzędliwego wuja, który złotymi radami
naprawia świat z olimpijskiej wysokości własnego fotela"

Awatar użytkownika
Wowplayer
Posty: 19
Rejestracja: 11-06-2009 19:16

05-01-2014 22:06

No tak jak mówiłem i w Evil Eye i w Blitzkriegu jest ten sam motyw (w Blitzkrieg jest szybciej i z akordami a w Evil jest bez podkładu bodajże) i nie chodzi mi tu o całą skalę nie tylko arpeggio którego faktycznie tam nie ma : ).

Awatar użytkownika
starahuta
Posty: 7044
Rejestracja: 24-02-2013 19:34

05-01-2014 22:26

Wowplayer pisze:i nie chodzi mi tu o całą skalę nie tylko arpeggio którego faktycznie tam nie ma : ).


przeczytaj to zdanie, przypomnij sobie, co chciales powiedziec i pomoz mi, ja tego nie ogarne, a chce.

ale odsluchaj i powiedz, w ktorym momencie w BK slyszysz to, co w EE, krotko i wezlowato.


to, od czego zaczal sie watek nie ma wg mnie wiele wspolnego ze akordami zmniejszonymi (ale moje rozumienie ich jest dosc plytkie, ciagi malych tercji/wielkich sekund, czyt. trojek poltonow)
"...ten pouczający ton zrzędliwego wuja, który złotymi radami
naprawia świat z olimpijskiej wysokości własnego fotela"

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

05-01-2014 22:43

starahuta pisze:wielkich sekund, czyt. trojek poltonow


Zwiększonych :)

Awatar użytkownika
starahuta
Posty: 7044
Rejestracja: 24-02-2013 19:34

06-01-2014 00:22

kojot pisze:
starahuta pisze:wielkich sekund, czyt. trojek poltonow


Zwiększonych :)


tak, "ma Pan absolutna trafnosc!" :)

porypalo mi sie z tercja, ktora raz jest mala raz wielka, a raz wlasnie jest ta felerna sekunda.....
"...ten pouczający ton zrzędliwego wuja, który złotymi radami
naprawia świat z olimpijskiej wysokości własnego fotela"

Wróć do „Teoria muzyki”