09-10-2013 16:12
Weźmy tonację C-dur. C D E F G A B. Akordy najłatwiej tworzy się w ten sposób. Bierzemy jeden dźwięk, omijamy kolejny, bierzemy, omijamy i bierzemy. W praktyce: Bierzemy dźwięki C, omijamy D, bierzemy E, omijamy F, bierzemy G. Wychodzi nam akord durowy: C. Jeśli ominiemy jeszcze jeden dźwięk i dodamy kolejny to wyjdzie nam wtedy czterodźwięk septymowy. Mamy już C, E i G, a więc omijamy A, bierzemy B. Wyszedł nam akord składający się z dźwięków C, E, G i B. Jest to akord Cmaj7, durowy z septymą wielką, gdyż posiada prymę czystą, tercję wielką, kwintę czystą i septymę wielką. Na V stopniu powstaje akord G7, który składa się z dźwięków G, omijamy A, B, omijamy C, D, omijamy E, F. A więc G B D F. Są to pryma czysta, tercja wielka, kwinta czysta i septyma mała. Jest to akord dominantseptymowy (inna nazwa to durowy z septymą małą). Na II stopniu mamy dźwięki D, F, A, C, a więc są to pryma czysta, tercja mała, kwinta czysta i septyma mała, ten akord to Gm7, czyli mollowy z septymą małą.
Reguła dotycząca jakie trójdźwięki i czterodźwięki septymowe powstają na danych stopniach tonacji durowej (czterodźwięki septymowe w nawiasie):
I dur (maj7, czyli durowy z septymą wielką)
II moll (m7, czyli mollowy z septymą małą)
III moll (m7, czyli mollowy z septymą małą)
IV dur (maj7, czyli durowy z septymą wielką)
V dur (7, czyli dominantseptymowy, inaczej durowy z septymą małą)
VI moll (m7, czyli mollowy z septymą małą)
VII dim (m7/b5, czyli półzmniejszony, inaczej trójdźwięk zmniejszony z dodaną septymą małą).
Z czterodźwięków septymowych występują jeszcze m/maj7, czyli mollowy z septymą wielką oraz dim7, czyli mollowy z septymą zmniejszoną (ten interwał zapisywany jest bb7, odpowiada enharmonicznie sekście wielkiej zapisywanej 6). Te dwa rodzaje powstają na skalach harmonicznej mollowej i melodycznej mollowej. Jeśli jest taka potrzeba mogę o tym napisać, tylko nie chcę za bardzo namieszać. :)
Bez tej regułki powstawania bierzemy po prostu na warsztat poszczególne interwały w akordzie np. A C# E G#. A jest prymą czystą, C# jest tercją wielką, E jest kwintą czystą i G# jest septymą wielką. Ten akord to Amaj7, jest to akord durowy z septymą wielką. Teraz mogę jednak skorzystać z regułki powyżej. Akord Amaj7 powstał na I lub IV stopniu tonacji A-dur. Jeśli progresja byłaby Bm E A to wiem już, że tak naprawdę jest to II - V - I w tonacji A-dur, czyli Bm7 - E7 - Amaj7.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.