mariano1703
Posty: 44
Rejestracja: 19-04-2012 14:29

09-10-2013 09:18

Witam
Mam pytanie.. kadencja II V I w tonacji C-dur

W tonacji durowej, na przykład C-dur, gdzie występują następujące dźwięki: C(I), D(II), E(III), F(IV), G(V), A(VI), H(VII), pochód dwa-pięć-jeden będzie oparty na dźwiękach D, G, C. Po zbudowaniu czterodźwięków na tych stopniach uzyskamy: akord d-moll septymowy (Dm7), dominantę septymową G (G7) oraz akord C-dur septymowy z septymą wielką (CMaj7 czyli C∆). - z wikipedii

Kapuję że d będzie molowe, a G i C durowe , ale nie rozumiem dlaczego powstają Dm7 , G7 i CMaj7 . Czy może ktoś mi to w prosty sposób wyjaśnić ? Z góry dzięki za pomoc.

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

09-10-2013 16:12

Weźmy tonację C-dur. C D E F G A B. Akordy najłatwiej tworzy się w ten sposób. Bierzemy jeden dźwięk, omijamy kolejny, bierzemy, omijamy i bierzemy. W praktyce: Bierzemy dźwięki C, omijamy D, bierzemy E, omijamy F, bierzemy G. Wychodzi nam akord durowy: C. Jeśli ominiemy jeszcze jeden dźwięk i dodamy kolejny to wyjdzie nam wtedy czterodźwięk septymowy. Mamy już C, E i G, a więc omijamy A, bierzemy B. Wyszedł nam akord składający się z dźwięków C, E, G i B. Jest to akord Cmaj7, durowy z septymą wielką, gdyż posiada prymę czystą, tercję wielką, kwintę czystą i septymę wielką. Na V stopniu powstaje akord G7, który składa się z dźwięków G, omijamy A, B, omijamy C, D, omijamy E, F. A więc G B D F. Są to pryma czysta, tercja wielka, kwinta czysta i septyma mała. Jest to akord dominantseptymowy (inna nazwa to durowy z septymą małą). Na II stopniu mamy dźwięki D, F, A, C, a więc są to pryma czysta, tercja mała, kwinta czysta i septyma mała, ten akord to Gm7, czyli mollowy z septymą małą.

Reguła dotycząca jakie trójdźwięki i czterodźwięki septymowe powstają na danych stopniach tonacji durowej (czterodźwięki septymowe w nawiasie):
I dur (maj7, czyli durowy z septymą wielką)
II moll (m7, czyli mollowy z septymą małą)
III moll (m7, czyli mollowy z septymą małą)
IV dur (maj7, czyli durowy z septymą wielką)
V dur (7, czyli dominantseptymowy, inaczej durowy z septymą małą)
VI moll (m7, czyli mollowy z septymą małą)
VII dim (m7/b5, czyli półzmniejszony, inaczej trójdźwięk zmniejszony z dodaną septymą małą).

Z czterodźwięków septymowych występują jeszcze m/maj7, czyli mollowy z septymą wielką oraz dim7, czyli mollowy z septymą zmniejszoną (ten interwał zapisywany jest bb7, odpowiada enharmonicznie sekście wielkiej zapisywanej 6). Te dwa rodzaje powstają na skalach harmonicznej mollowej i melodycznej mollowej. Jeśli jest taka potrzeba mogę o tym napisać, tylko nie chcę za bardzo namieszać. :)

Bez tej regułki powstawania bierzemy po prostu na warsztat poszczególne interwały w akordzie np. A C# E G#. A jest prymą czystą, C# jest tercją wielką, E jest kwintą czystą i G# jest septymą wielką. Ten akord to Amaj7, jest to akord durowy z septymą wielką. Teraz mogę jednak skorzystać z regułki powyżej. Akord Amaj7 powstał na I lub IV stopniu tonacji A-dur. Jeśli progresja byłaby Bm E A to wiem już, że tak naprawdę jest to II - V - I w tonacji A-dur, czyli Bm7 - E7 - Amaj7.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

adulio
Posty: 58
Rejestracja: 30-06-2012 19:30

09-10-2013 16:36

Jest to tzw. budowa tercjowa akordów. Jeżeli nie znasz interwałów, to najpierw się ich naucz bo tak to nic nie załapiesz. Najprostszy akord jest zbudowany z: Prymy, tercji (małej albo wielkiej, od tego zależy czy akord jest molowy albo durowy), i kwinty czystej. Podstawowy dźwięk akordu to pryma (np. C w C-dur). Jeśli do prymy będziesz dodawał tercje to otrzymasz kolejne składniki akordu, i w zależności od tego jakie dźwięki to będą otrzymasz różne akordy. Rozpiszmy sobie skalę C-dur: C D E F G A B C. I teraz do dźwięku C dodawaj co drugi dźwięk. I tak będziemy mieli C, E, G, B. Dźwięki C, E, G tworzą podstawowy akord durowy ponieważ między C a E występuje tercja wielka (jeżeli wziąłbyś skale c-moll to byłaby to tercja mała i akord molowy). Potem od E do G jest tercja mała, a od C do G kwinta czysta. Najważniejsza zasada budowy tercjowej jest taka, że jeżeli do jakiegoś dźwięku dodasz: Tercję WIELKĄ a potem Tercję MAŁĄ to otrzymasz akord DUROWY, a jeżeli najpierw MAŁĄ a potem WIELKĄ to będzie to akord MOLOWY. Ale dołóżmy jeszcze dźwięk B. Wtedy od prymy C do B występuje interwał zwany septymą wielką, który tworzy akord: maj7. Różne typy septym w połączeniu z różnymi trybami akordów tworzą inne akordy: Septyma mała w akordzie molowym to akord m7, wielka w akordzie molowym to mMAJ7, wielka w akordzie durowym: maj7, mała w akordzie durowym: 7. Dochodzą jeszczę septymy zwiększone i zmniejszone, ale to bardziej skomplikowane. Chodzi o to, że trzeba przeanalizować dźwięki akordu i wtedy stwierdzić jego typ. Ta różnica która podałeś wynikała z tego, że są to akordy w skali C-dur: jeżeli zrobię to samo od dźwięku D to skala idzie: D E F G A B C D. Biorąc co dwa dźwięki otrzymasz, D F A C. D->F tercja mała , czyli akord jest MOLOWY. Potem A to kwinta czysta, i od D do C masz septymę MAŁĄ czyli będzie to akord molowy z septymą małą: Dm7. Mam nadzieję że wytłumaczyłem w miarę jasno...

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

09-10-2013 17:19

@adulio "Septymy zwiększone"? Jakiś przykład akordu z "septymą zwiększoną" można?
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

mariano1703
Posty: 44
Rejestracja: 19-04-2012 14:29

09-10-2013 22:20

Dzięki panowie. Interwały znam i wiem kiedy jest mol a kiedy dur , miałem problem z 4-dźwiękami, ale dzięki wam już rozumiem. Jeszcze raz dzięki :)

adulio
Posty: 58
Rejestracja: 30-06-2012 19:30

10-10-2013 16:18

Riffing Man, jest taki akord ale się go praktycznie tylko w jazzie używa :D Oznacza się go jako maj7(♯5). Tu masz dowód: http://en.wikipedia.org/wiki/Augmented_ ... enth_chord Oczywiście w postaci molowej też występuje ;)

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

10-10-2013 16:55

@adulio Oczywiście, że takie akordy są tylko, że w nich nie ma septymy zwiększonej. Jest kwinta zwiększona, jest to trójdźwięk zwiększony z dodaną septymą wielką.

Septyma zmniejszona istnieje, jest składnikiem czterodźwięku całkowicie zmniejszonego, oznacza się ją bb7. A czegoś takiego jak septyma zwiększona nie ma. Akord durowy z "septymą zwiększoną" np. C7# wyglądałby tak: C E G B#. Z tym, że nie ma to żadnego sensu, B# to enharmonicznie C. Z definicji każdy interwał można zwiększyć, bądź zmniejszyć, ale zwiększanie septymy nic nie daje, chyba, że zwiększymy, bądź zmniejszymy prymę, ale nie mam pojęcia po co by to robić (istnieje koncepcja prymy zmniejszonej w kontekście akordu neapolitańskiego, ale polega ona na alteracji w dół dźwięku składowego skali, na którym budujemy akord durowy złożony z prymy czystej, tercji wielkiej i kwinty czystej).

Septyma zmniejszona bb7 oczywiście jest enharmonicznie równa sekście wielkiej, stosuje się ją po to by podkreślić, że czterodźwięk całkowicie zmniejszony może być ograny skalą, która zawiera sekstę małą i septymę zmniejszoną, a nie zawiera ani septymy małej, ani septymy wielkiej. Tak samo jest ze wspomnianą już kwintą zwiększoną. Akord zwiększony z septymą wielką ogrywany jest przez skalę zawierającą kwintę zwiększoną i sekstę wielką. Zrobione jest to po to, by zaznaczyć, że nie stosuje się w skali kwinty czystej. Wynika to z tego, że w jakiejkolwiek heptatonicznej (siedmiostopniowej) skali nie mogą występować jednocześnie dwa interwały tego samego rodzaju. Akord tristanowski zwany też hendrixowskim ma w sobie dźwięk oddalony o 3 półtony i dźwięk oddalony o 4 półtony od swojej prymy czystej. Czy to oznacza, że występuje w nim zarówno tercja mała i tercja wielka? Nie. To oznacza, że występuje w nim sekunda zwiększona i tercja wielka. Dzięki temu wiemy, że nie powinien być ogrywany przez sekundę małą, bądź wielką, gdyż sekunda już tu jest, ale jest zwiększona i odpowiada jedynie w sposób enharmoniczny tercji małej.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

adulio
Posty: 58
Rejestracja: 30-06-2012 19:30

10-10-2013 18:21

No okej ;D Wow, jesteś niezłym specem od teorii! Jak będę potrzebował pomocy do wiem do kogo się zgłosić ;)

Wróć do „Teoria muzyki”