Addie
Posty: 21
Rejestracja: 17-02-2013 21:01

05-08-2013 23:01

Ostatnio rozpracowuję utwór Heartbreaker Led Zeppelin. I po głowie chodzi mi pewne pytanie... Dlaczego skoro utwór jest w tonacji A-dur (tak mi się wydaje) to Jimmy Page użył w głównym riffie skalę bluesową a-moll? Może mi ktoś to wytłumaczyć?

e:-------|-----------------------|-----------------------------------|
B:-------|-----------------------|-----------------------------------|
G:-------|-----------------------|-----------------------------------|
D:-------|-----------0--1-2------|---------------0--1-2--------------|
A:-------|---0--3~---------------|---0-0-0-0-3~----------------------|
E:--3b---|------------------3b---|-----------------------3b----------|

e:--------------------|----------------------------------------------|
B:--------------------|----------------------------------------------|
G:--------------------|----------------------------------------------|
D:--------2--3-4------|-------------2--3-4---------------------------|
A:--2--5--------------|--2-2-2-2-5-----------------------------------|
E:----------------5b--|---------------------5b-----------------------|

e:------------------------|------------------------------------------|
B:------------------------|------------------------------------------|
G:------------------------|------------------------------------------|
D:------------3--4-5------|---------------3--4-5---------------------|
A:--3~---6~---------------|---3-3-3-3-6~-----------------------------|
E:--------------------6b--|-----------------------6b-----------------|

e:-----------------------|-------------------------------------------|
B:-----------------------|-------------------------------------------|
G:-----------------------|-------------------------------------------|
D:-----------5--6-7------|---------------5--6-7----------------------|
A:--5~---8~--------------|---5-5-5-5-8~------------------------------|
E:------------------8b---|----------------------8b-------------------|

e:---------------------------|---------------------------------------|
B:---------------------------|---------------------------------------|
G:---------------------------|---------------------------------------|
D:------------7--8-9---------|-------------------7--8-9--------------|
A:--7~--10~------------------|----7-7-7-7--10~-----------------------|
E:--------------------10b----|---------------------------10b---------|


e:-------------------------------------------------------------------|
B:-------------------------------------------------------------------|
G:------7---7---7---7-7-7--9-9-9-------------------------------------|
D:--7s9---9---9---9--------------------------------------------------|
A:-------------------------------------------------------------------|
E:-------------------------------------------------------------------|
Obrazek Obrazek

czinczanczon
Posty: 85
Rejestracja: 09-03-2013 10:07

05-08-2013 23:57

bo nie kazdy sie trzyma jak cep okreslonej skali.

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

06-08-2013 16:41

Harmonia bluesa przewiduje użycie składników skali bluesowej A-moll na akordzie dominantseptymowym wchodzącej w skład progresji bluesa 12-taktowego. Oczywiście to Led Zeppelin nie grali bluesa w tradycyjny sposób, ale korzystali z tych samych zależności co muzycy typowo bluesowi. W bluesie każdy z akordów powinno traktować się osobną skalą, a skal które można wykorzystać na jednym akordzie jest dość dużo. Wykorzystywanie tercji małej na akordzie z tercją wielką wynika z enharmonicznej paraleli sekundy zwiększonej w skali lidyjskiej +9, czwartego modusa skali harmonicznej mollowej. Wykorzystanie trytonu wynika z możliwości ogrania akordu dominantseptymowego skalą lidyjską dominantową, czwartego modusa skali melodycznej mollowej. Alteracja sekundy tej skali w górę daje nam lidyjską dominantową +9. Bez zmiany akordu można zmienić materiał dźwiękowy na skalę miksolidyjską przez co wytłumaczalna staje się skala bluesowa, w której sąsiadują ze sobą kwarta czysta, kwarta zwiększona i kwinta czysta, a także po sobie mogą występować tercja mała (czyli prawidłowo sekunda zwiększona) i tercja wielka.

W bluesie, jak i w całej muzyce skale są skrótem myślowym. Gra akord, składający się z 7 dźwięków odpowiadający skrótom myślowym - skalom, tylko te 7 dźwięków nigdy nie grają jednocześnie, zbyt duży dysonans, ale hipotetycznie są dostępne i mogą być wymienione na inny akord z innymi wyższymi składnikami akordowymi dzięki zasadzie modulacji chromatycznej.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Teoria muzyki”