kuba998
Posty: 60
Rejestracja: 13-04-2013 15:10

01-08-2013 18:58

Witam. Uczyłem się dzisiaj z poradnika Kojota budowy akordów. Z tego co wynika akord C dur jest zbudowany z dźwięków C E G . Akord durowy składa się z prymy , tercji WIELKIEJ i kwinty czystej . Ale dlaczego C dur jest z durowy skoro dźwięk e jest w gamie c dur tercją małą ? ( gama - c ,d,e,f,g,a,b - c pryma, e tercja mała bo to 3 dźwięk gamy,a nie 4 . No i cała reszta mi się zgadza tylko nie rozumiem gdzie jest ta tercja wielka a gdzie mała.

2 Wogóle mi się coś nie zgadza bo jak popatrze na tabulaturowy wygląd akordu c dur -
—-0——-
—-1——-
—-0——-
—-2——-
—-3——-
—-0——-
1 próg na 2 strunie to c
2 próg na 4 strunie e
a 3 próg na strunie 5 to też c , więc jak c dur składa się dźwięków c e g :o ?

MagnusArias
Posty: 143
Rejestracja: 09-08-2011 10:01

01-08-2013 19:00

A puste struny wziąłeś pod uwagę? Dwie puste struny E i struna G.

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

01-08-2013 19:19

kuba998 pisze:dźwięk e jest w gamie c dur tercją małą ?

Niestety mylisz się. W gamie c-dur, dźwięk e jest tercją wielką, i nie wynika to z kolejności dźwięków w gamie, czy czego tam sobie umyśliłeś (nie do końca rozumiem twój post).

Tercja mała - odległość 3 półtonów: (c - eb)
Tercja wielka - odległość 4 półtonów: (c - e)

gui99tar
Posty: 21
Rejestracja: 26-02-2013 18:44

02-08-2013 12:41

Najlepiej budować akordy na tym : c cis d dis e f fis g gis a b h . I chcesz zbudować C-dur czyli musi być pryma C, tercja wielka czyli 4 półtony czyli E i kwinta czysta 7 półtonów czyli G :)
Jeżeli chodzi o gryf to masz tak:
E----0------- E
H----1------- C
G----0--------G
D----2-------- E
A----3-------- C
E----0-------- E
Musisz nawet puste struny wziąć pod uwagę bo na wszystkich sześciu masz te trzy dźwięki które wchodzą w skład akordu C-dur. W niektórych akordach masz tak że powinieneś np. 6 struny nie uderzać np. przy d-moll bo 6 masz pustą i jest E a w d-moll nie ma E. Mam nadzieje że pomogłem :)
Gui99taR Obrazek

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

04-08-2013 08:17

Sposób na budowę akordów na jakiekolwiek skali, który zawsze działa.

Weźmy sobie skalę G naturalną durową.
G A B C D E F# - są to dźwięki, które zawierają się w tonacji G-dur

Akord rozpoczniemy od dźwięku G, pomijamy dźwięk obok (czyli A), bierzemy B, pomijamy dźwięk obok (czyli C), bierzemy D. Dla początkujących łatwiejszy i szybszy sposób niż liczenie po kolei półtonów.

Teraz trzeba zapamiętać, że na poszczególnych stopniach skali naturalnej durowej powstają akordy o określonych trybach. I tak oto:

I - dur, II - moll, III - moll, IV - dur, V - dur, VI - moll, VII - dim

Dzięki temu wiem, że w G naturalnej durowej akord rozpoczynający się od dźwięku A jest mollowy, czyli jest to A, a korzystając ze sposobu "pomijania dźwięków" wiem, że składa się z dźwięków A C E.

Te zależności obowiązują w każdej skali naturalnej durowej, bez znaczenia czy jest to C naturalna durowa czy F naturalna durowa czy jakakolwiek inna.

Użyłem ogólnoświatowej nomenklatury, czyli tej w której "polską" nutę H nazywam literą B, a "polską" nutę B oznaczam jako Bb.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Teoria muzyki”