nie sluchalem utworu i wgl ale wiedz ze nikt nie kaze ci sie trzymac jakiejs tam skali i zasad :) mozna łamać zasady i wgl co chcesz. skal nie musisz znac itp itd
Wgl to żeby łamać zasady to trzeba je najpierw znać, bo inaczej to ci kupa wyjdzie. A tak poza tym kto powiedział, że ten akord musi w całości zawierać się w tej skali... A-dur ma dwa dźwięki z G-jońskiej, więc jedno cis za wiele nie zmienia. Poza tym zauważ, że kwinta od D do tonika tego akordu spoza tonacji czyli A, więc jakieś połączenie jest - takie coś nazywa się modulacją.
Generalnie - zjawisko wtrącenia. Masz akordy zbudowane na gamie G-dur (albo e-moll) i zapożyczasz akordy ze skali zaczynającej się od tego samego dźwięu (w tym przypadku g). Czyli np. gama g-moll. Rozpisujesz dźwięki, budujesz akordy (jak? mój poradnik podpowie) i używasz.
W tym konkretnym przypadku mamy dźwięk c# - JEŚLI centrum tonalne to g, jest to wtrącenie ze skali lidyjskiej (bo c# od g to kwarta zwiększona).