ikon
Posty: 13
Rejestracja: 27-06-2013 00:16

15-07-2013 13:56

pewnie każdy zna

http://www.youtube.com/watch?v=T3ldsF65cLM

z tego co usłyszałem to akordy: f Gis Dis B
zmieniając tonację: e G D A
skala G jońska

skąd się wziął akord A który zawiera dźwięk cis którego niema w G jońskiej.

wiesiek43
Posty: 166
Rejestracja: 01-05-2013 12:51

15-07-2013 14:04

nie sluchalem utworu i wgl ale wiedz ze nikt nie kaze ci sie trzymac jakiejs tam skali i zasad :) mozna łamać zasady i wgl co chcesz. skal nie musisz znac itp itd

arnold4
Posty: 62
Rejestracja: 27-12-2012 21:36

15-07-2013 15:04

Wgl to żeby łamać zasady to trzeba je najpierw znać, bo inaczej to ci kupa wyjdzie.
A tak poza tym kto powiedział, że ten akord musi w całości zawierać się w tej skali... A-dur ma dwa dźwięki z G-jońskiej, więc jedno cis za wiele nie zmienia.
Poza tym zauważ, że kwinta od D do tonika tego akordu spoza tonacji czyli A, więc jakieś połączenie jest - takie coś nazywa się modulacją.
Obrazek Obrazek

Marshall VS8080 + Jackson sdk2 + Metal muff

ikon
Posty: 13
Rejestracja: 27-06-2013 00:16

15-07-2013 15:16

będzie coś o modulacji w "od zera do mistrza"?

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

15-07-2013 15:23

Będzie.

Generalnie - zjawisko wtrącenia. Masz akordy zbudowane na gamie G-dur (albo e-moll) i zapożyczasz akordy ze skali zaczynającej się od tego samego dźwięu (w tym przypadku g). Czyli np. gama g-moll. Rozpisujesz dźwięki, budujesz akordy (jak? mój poradnik podpowie) i używasz.

W tym konkretnym przypadku mamy dźwięk c# - JEŚLI centrum tonalne to g, jest to wtrącenie ze skali lidyjskiej (bo c# od g to kwarta zwiększona).

ikon
Posty: 13
Rejestracja: 27-06-2013 00:16

15-07-2013 15:38

a tak jak już zahaczamy o skale modalne to jaką polecacie do funka:)?

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

15-07-2013 17:44

Miksolidyjską i dorycką, ale uważaj, żeby się nie zdestabilizowały. ;)
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Teoria muzyki”