michiix
Posty: 94
Rejestracja: 24-01-2012 00:15

29-04-2013 12:27

Kiedyś poradzono mi nauczyć się wszystkich dźwięków na gryfie, że niby jest to pomocne. Bardzo możliwe, że jest to trochę przydatne. Ale czy przydaje się rzeczywiście aż tak. W przypadku skali i tak lepiej nauczyć się jej kształtu, bo przeniesienie jej potem w tonacji jest po prostu przemieszczeniem tego kształtu. Gdybym miał zapamiętywać skale dźwiękami, musiał bym zapamiętać 12 układów dźwięków dla każdej skali by potrafić ją odnaleźć w dowolnej tonacji. Mało że tak dużo do zapamiętania, to nadal odnalezienie tych dźwięków nie było by dostatecznie szybkie by improwizować na poziomie. Kształt skali daję nam większe możliwości, bo szybciej można odnaleźć dźwięki.

Do tego dochodzi jeszcze fakt, że już dawno porzuciłem strój standardowy na Drop C i zamierzam wkroczyć w drop A.
Co wtedy? Wszystkie nauczone dźwięki w standardzie tracą w ogóle sens? Po co w ogóle uczyć się dźwięków na gryfie? Do czego to się właściwie przydaje? Jak wy z tego korzystacie? Jak nauczyliście się skal? Co robicie przy zmianach stroju?

PS. Sporo teorii już znam, grałem swego czasu na fortepianie i rok szkoły muzycznej. Dużo się nie nauczyłem ale co to są np. interwały i te inne podstawowe "bzdety" już wiem :)
Obrazek

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

29-04-2013 16:28

michiix pisze:Gdybym miał zapamiętywać skale dźwiękami, musiał bym zapamiętać 12 układów dźwięków dla każdej skali by potrafić ją odnaleźć w dowolnej tonacji. Mało że tak dużo do zapamiętania, to nadal odnalezienie tych dźwięków nie było by dostatecznie szybkie by improwizować na poziomie. Kształt skali daję nam większe możliwości, bo szybciej można odnaleźć dźwięki.


Improwizując myślisz dźwiękami? Totalny bezsens. Jeśli masz opanowane kształty skal to po prostu to wykorzystuj, jeśli jesteś obyty z gitarą to wiesz jak będzie brzmiał dany dźwięk, nie musisz się zatrzymywać i rozmyślać nad tym jaki dźwięk znajduje się w jakim miejscu.

Do tego dochodzi jeszcze fakt, że już dawno porzuciłem strój standardowy na Drop C i zamierzam wkroczyć w drop A.
Co wtedy? Wszystkie nauczone dźwięki w standardzie tracą w ogóle sens? Po co w ogóle uczyć się dźwięków na gryfie? Do czego to się właściwie przydaje? Jak wy z tego korzystacie? Jak nauczyliście się skal? Co robicie przy zmianach stroju?


Nie rozumiem w czym problem. Zauważ, że strój standardowy to EADGBE, załóżmy że od dzisiaj chcesz grać w Standard C# czyli C#, G#, E, B, F#, C# - cały strój przesuwa się o 1,5 tonu w lewo, ale nadal wszystkie interwały działają tak samo.

michiix
Posty: 94
Rejestracja: 24-01-2012 00:15

29-04-2013 16:49

Dolo pisze:Improwizując myślisz dźwiękami? Totalny bezsens. Jeśli masz opanowane kształty skal to po prostu to wykorzystuj, jeśli jesteś obyty z gitarą to wiesz jak będzie brzmiał dany dźwięk, nie musisz się zatrzymywać i rozmyślać nad tym jaki dźwięk znajduje się w jakim miejscu.

No właśnie to napisałem. Ale w takim razie po co wszyscy gitarzyści radzą naukę dźwięków całego gryfu na pamięć?

Dolo pisze:Nie rozumiem w czym problem. Zauważ, że strój standardowy to EADGBE, załóżmy że od dzisiaj chcesz grać w Standard C# czyli C#, G#, E, B, F#, C# - cały strój przesuwa się o 1,5 tonu w lewo, ale nadal wszystkie interwały działają tak samo.

Doskonale o tym wiem, ale to nie to samo. Mogę sobie jedynie przekładać że wiem że ma być E dur to w C zagram (a raczej udaje ze gram) g#. Kolejny zmarnowany czas.

Podstawowe pytanie. Do czego ma mi się przydać znajomość WSZYSTKICH dźwięków na gryfie?
Obrazek

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

29-04-2013 17:39

michiix pisze:No właśnie to napisałem. Ale w takim razie po co wszyscy gitarzyści radzą naukę dźwięków całego gryfu na pamięć?


Po to że, jeśli Ci ktoś powie Ci, żebyś zagrał np. C#-moll to będziesz wiedział jak to zrobić bez potrzeby szukania przez parę minut odpowiedniego akordu na gryfie.

Doskonale o tym wiem, ale to nie to samo. Mogę sobie jedynie przekładać że wiem że ma być E dur to w C zagram (a raczej udaje ze gram) g#. Kolejny zmarnowany czas.


Dlaczego zmarnowany czas? Gra w innym stroju wymaga przyzwyczajenia. Poza tym, załóżmy że grasz E-dur w standardowym stroju w tonacji E-dur. Przestrajasz gitarę do Std C# i masz w tym samym miejscu G#-Dur w tonacji G#-Dur. Do tego możesz podporządkować odpowiednie inne akordy a różnica jest tylko taka że wszystko brzmi niżej bo gitara nastrojona jest niżej. Nadal nie widzę problemu.

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

29-04-2013 18:11

Dolo pisze:
Improwizując myślisz dźwiękami? Totalny bezsens. Jeśli masz opanowane kształty skal to po prostu to wykorzystuj, jeśli jesteś obyty z gitarą to wiesz jak będzie brzmiał dany dźwięk, nie musisz się zatrzymywać i rozmyślać nad tym jaki dźwięk znajduje się w jakim miejscu.



Ja mam na odwrót, jestem tak obyty z dźwiękami na gryfie, że nie muszę się zastanawiać nad schematami. Ale kto co woli.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

29-04-2013 19:43

RiffingMan pisze:Ja mam na odwrót, jestem tak obyty z dźwiękami na gryfie, że nie muszę się zastanawiać nad schematami. Ale kto co woli.


To nie na odwrót tylko jeszcze inna droga. Wiadomo, że ten kto nie jest obyty z dźwiękami będzie korzystał z wyuczonych skal. Nie zmienia to faktu, że raczej nie ma osoby która grając solo zastanawia się jaki dżwięk z jaką literką jest w danym miejscu.

michiix
Posty: 94
Rejestracja: 24-01-2012 00:15

29-04-2013 19:50

Czyli kształty skal są bardziej praktyczne. To w sumie cieszę się że nigdy się za te dźwięki na gryfie szczerze nie zabrałem. W sumie rzeczywiście do tworzenia akordów mogłyby się przydać ale raczej korzystam z metody "f*** over the neck 'till sounds good" :P
Obrazek

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

29-04-2013 21:28

michiix pisze:cieszę się że nigdy się za te dźwięki na gryfie szczerze nie zabrałem


michiix pisze:f*** over the neck 'till sounds good


Daleko tak nie zajdziesz.

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

29-04-2013 21:49

Blisher pisze:
michiix pisze:cieszę się że nigdy się za te dźwięki na gryfie szczerze nie zabrałem


Nie za bardzo widzę, z czego się tutaj cieszyć ale cóż......

Wróć do „Teoria muzyki”