20-04-2013 13:04
Akord Am7 dla Dm7 leży na V stopniu i nie może pełnić funkcji toniki lub subdominanty, więc pozostaje mu tylko funkcja dominanty.
Ciążenie dominantowe w trójdźwiękach nie wynika z dysonansów w nich zawartych, bo ich po prostu tam nie ma.
Dm D F A -> Am (A C E)
Dm D F A -> A (A C# E)
Wynika to z ciążenia chromatycznego. Silniejsze ciążenie posiada interwał septymy wielkiej C# w akordzie A niż septymy małej C w akordzie Am. Z tego powodu akord mollowy nie będzie nigdy silną dominantą, można co najwyżej nazwać go słabą dominantą. Nie zmienia to faktu, że akord A można nazwać silną dominantą mimo to, że nie jest dysonansowy. Dominanta może być zarówno konsonansowym trójdźwiękiem, jak i dysonansowym czterodźwiękiem.
W modusie miksolidyjskim, weźmy na przykłąd progresję A G A, G jest dominantą z powodu słabego ciążenia dominantowego, wynikającego z sąsiedztwa chromatycznego wynoszącego dwa półtony do akordu tonicznego (dotyczy każdego interwału). Mógłbym wymusić silne ciążenie, wtrącając akord G#, odwołując się do sąsiedztwa dwóch akordów durowych w odstępie jednego półtonu w mollu harmonicznym, ale nie będzie już to wtedy jedynie modus miksolidyjski. Tak samo, żeby zachować czystość modusu eolskiego nie można zaaplikować silnej dominanty, bo wiąże się to z wprowadzeniem molla harmonicznego. Oczywiście nie trzeba przejmować się tą "czystością" i można eksperymentować z wtrąceniami.
Najsilniejszą dominantą, tylko że składającą się z 4 dźwięków jest akord dominantseptymowy, w tym przypadku A7, który jest już dysonansowy, posiada dysonanse między tercją wielką a septymą małą i między prymą czystą a septymą małą, a więc aż chce się rozwiązać.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.