xkazeshinix
Posty: 6
Rejestracja: 19-03-2013 13:21

19-03-2013 14:14

Witam! Chcialbym sie spytac jak tworzyc akompaniament do roznych melodi.. Jakie sa zasady lub czym nalezy sie kierowac tworzac?

Awatar użytkownika
Klawiszowiec
Posty: 1346
Rejestracja: 06-02-2012 19:11

19-03-2013 14:48

ale masz na myśli zwykły akompaniament chwytami na gitarze,
czy akompaniament jako pełna aranżacja czyli wiadomo - prekusja, bas, gitara, klawisze,
Classic Vibe 50 Ltd Candy Apple Red, Yamaha THR10 kremowa, Yamaha F310,

xkazeshinix
Posty: 6
Rejestracja: 19-03-2013 13:21

19-03-2013 15:58

Chodzi mi o akordy (kiedy jaki zagrac).

Awatar użytkownika
Klawiszowiec
Posty: 1346
Rejestracja: 06-02-2012 19:11

19-03-2013 16:03

do melodii już gotowych, znanych, stworzonych przez kogoś czy melodii własnych jako własna twórczość ?
Classic Vibe 50 Ltd Candy Apple Red, Yamaha THR10 kremowa, Yamaha F310,

xkazeshinix
Posty: 6
Rejestracja: 19-03-2013 13:21

19-03-2013 16:07

Do melodii juz stworzonych przez kogos.

Awatar użytkownika
Klawiszowiec
Posty: 1346
Rejestracja: 06-02-2012 19:11

19-03-2013 16:56

na wyczucie, które przychodzi z doświadczeniem,
słuchasz nie tylko melodii wokalu, ale wszystkich instrumentów tworzących jakby akord w danej chwili,
podaj przykład utworu z melodyjnym wokalem do zrobienia eksperymentu,
Classic Vibe 50 Ltd Candy Apple Red, Yamaha THR10 kremowa, Yamaha F310,

xkazeshinix
Posty: 6
Rejestracja: 19-03-2013 13:21

19-03-2013 16:56

niewiem np. "wlazl kotek na plotek" w tonacji C-dur...

Awatar użytkownika
Klawiszowiec
Posty: 1346
Rejestracja: 06-02-2012 19:11

19-03-2013 17:00

CGC 4x
ha ha - nie taką pierdołę, tylko normalną piosenkę z instrumentami,
Classic Vibe 50 Ltd Candy Apple Red, Yamaha THR10 kremowa, Yamaha F310,

xkazeshinix
Posty: 6
Rejestracja: 19-03-2013 13:21

19-03-2013 17:08

Na gitarze gram od niedawna tak wiec nie znam za wiele utworow... Dobra z tym kotkie to przesadzilem :D glownie chodzi mi o takie utwory gdzie jak normalnie poslugujemy sie zasada I III i V to wypada inny akord niz te 3... jakbys mogl to podaj jakis prosty utwor bo nie mam pomyslu :)

Awatar użytkownika
Klawiszowiec
Posty: 1346
Rejestracja: 06-02-2012 19:11

19-03-2013 17:36

ja prosto na słuch rozpoznaję,
Farba - http://www.youtube.com/watch?v=yihUfPJ_WiY - GDaD,
Wilki - http://www.youtube.com/watch?v=MnR5R4URW34 - GaCG CGae,
Smokie - http://www.youtube.com/watch?v=HdXPQiukoYE - ADEAE,
Clapton - http://www.youtube.com/watch?v=qwprrAEL9-E - GDCD CDGDe,
o zasadach może ktoś inny zabierze głos,
Classic Vibe 50 Ltd Candy Apple Red, Yamaha THR10 kremowa, Yamaha F310,

xkazeshinix
Posty: 6
Rejestracja: 19-03-2013 13:21

19-03-2013 17:56

Jezeli chodzi o mnie to slysze czy akord sie zgadza czy nie i kiedy ma sie zmienic tylko nigdy nie wiem od jakiego zaczac i jaki ma byc nastepny... Akordy ktore podales sie zgadzaja. W takim razie jak Ty do tego doszedles mam na mysli jakie cwiczenia wykonywales??

Awatar użytkownika
Klawiszowiec
Posty: 1346
Rejestracja: 06-02-2012 19:11

19-03-2013 19:25

żadne, jak pisałem wcześniej " na wyczucie, które przychodzi z doświadczeniem, "
Classic Vibe 50 Ltd Candy Apple Red, Yamaha THR10 kremowa, Yamaha F310,

Awatar użytkownika
effect15
Posty: 77
Rejestracja: 23-12-2012 22:50

01-04-2013 13:50

Rozpoznajesz tonacje i jak znasz dzwieki gamy to masz luzik. Wybierasz jakie akordy Ci pasuja i grasz :f
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
Adios
Moderator
Posty: 518
Rejestracja: 29-12-2008 12:20

02-04-2013 11:55

Za przeproszeniem panowie, ale więcej tu liter niż faktycznie treści :)

Jest pytanie o zasady - a więc aby ułożyć akompaniament do danej melodii potrzebujesz mieć ją zapisaną w nutach albo chociaż wiedzieć jak idą po kolei dźwięki. Akordy zazwyczaj zmienia się na mocną część taktu, czasami częściej. W zależności jaki dźwięk jest akcentowany wybierasz odpowiedni akord z pewnej puli akordów dla danej tonacji (czyli jej toniki, subdominanty i dominanty oraz ich mollowych/durowych odpowiedników). Najprościej na jakimś przykładzie:

Obrazek

Melodia kończy się na dźwięku B (lub Bb w notacji amerykańskiej) i ma 2 bemole, więc jest to tonacja B-dur. Postępując według wcześniejszej zasady, akordami, z których prawdopodobnie będzie się składał akompaniament będą:
B, Es, F, g, c, d

Patrzysz na pierwszy takt - masz tam dźwięki F F B B* - są to dźwięki akordu B-dur, a więc nad pierwszym taktem grasz akord B-dur.
Następny takt - dźwięki C C D D - żaden z akordów wymienionych wcześniej nie zawiera obu tych dźwięków, więc patrzysz na akcent, który pada na dźwięk C. Dźwięk ten zawierają akordy F-dur i c-moll. Tutaj posługujesz się wyczuciem - -dur brzmi lepiej.
Takt trzeci - dźwięki C B A B - mocniej akcentowane są dźwięki C i A, które z wyżej wymienionych zwiera tylko F-dur
Takt czwarty - Dźwięki C A B - tutaj trzeba najpierw zagrać akord F-dur (nad dźwiękami C i A), a potem B-dur, bo B jest trochę dłuższą nutą i gryzłaby się z akordem F-dur w akompaniamencie :)
Dalej postępujesz podobnie, zresztą większość się tu powtarza.

* pogrubione dźwięki, to te, które są mocniej akcentowane od niepogrubionych

Jeśli znajdą się dźwięki ze znakami przygodnymi (krzyżykami lub bemolami), ta prawdopodobnie trzeba szukać akordów spoza tej puli gamowłaściwcyh.

Mam nadzieję, że troszkę to rozjaśniłem, chociaż jeśli nie znasz nut i budowy akordów to jest o wiele ciężej :)
Ten sposób wymaga troszkę wprawy, ale jest dosyć efektywny, zwłaszcza kiedy melodie są troszkę bardziej skomplikowane i używa się do nich większej ilości akordów.

Dla bardziej zaawansowanych - w moim powyższym tłumaczeniu jest parę nieścisłości, ale autor prawdopodobnie nie jest guru teorii muzyki, więc nie chciałem niepotrzebnie mieszać.
Martch, Takamine EG-116

Wróć do „Teoria muzyki”