didus1
Posty: 2
Rejestracja: 02-01-2011 14:19

19-02-2013 17:17

Witam!

Mam takie pytanie. Dlaczego jeśli budujemy skalę durową według zasady ton , ton, półton, ton, ton, ton , półton to gama F-dur zbudowana jest na jakiejś innej zasadzie ( f, g, a, b, c, d, e ) , gdy a-dur ( a, h, cis, d, e, fis, gis ) ? W F - dur półton występuje między 4 a 5 dźwiękiem a w A-dur miedzy 3 a 4 ?

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

19-02-2013 17:24

Gama A-dur A H Cis D E Fis Gis
Gama F-dur F G A B C D E

Półton występuje między 3 i 4:
między Cis a D i A a B

Półton występuje też między 7 i 1:
między Gis a A i E a F

Gama F-dur: między B a C jest cały ton. Między B a C w skali chromatycznej jest jeszcze H.

Błąd wziął się prawdopodobnie z konfliktu nomenklatur ogólnoświatowej i polskiej. Trzeba pamiętać:

Polska/Świat
B = Ais lub Bb
H = B

Oczywiście cały czas używałem nomenklatury polskiej.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

QQR
Posty: 47
Rejestracja: 03-03-2013 01:08

03-03-2013 01:23

Uściślając nie jest to nomenklatura polska i ogólnoświatowa, tylko ogólnoświatowa i krajów angielskojęzycznych.

Anglicy/Amerykanie nazywają drugą strunę B, reszta świata mówi o niej H.
A że angielski język zdominował świat to efekt jest taki, że mamy zamieszanie z nazewnictwem drugiej struny, albo jak kto woli dźwięku na trzeciej linii w kluczu wiolinowym :)
Zapraszam na http://www.youtube.com/PlayItEasyPL - Znane utwory w łatwych opracowaniach na gitarę. Każdy film w zestawie z nutami i tabulaturą!

Wróć do „Teoria muzyki”