03-02-2013 12:19
Penatonika mollowa składa się z prymy czystej, tercji małej, kwarty czystej, kwinty czystej i septymy małej (w sumie pięć dźwięków).
Skale modalne: eolska, frygijska i dorycka, wszystkie posiadają te interwały co pentatonika mollowa, ale oprócz tego:
eolska: sekundę wielką i sekstę małą
frygijska: sekundę małą i sekstę małą
dorycka: sekundę wielką i sekstę wielką
Każda skala modalna ma siedem dźwięków. Pentatoniką mollową można bez problemu ograć podkład w skali eolskiej, frygijskiej lub doryckiej, jednak żeby w pełni wykorzystać możliwości harmoniczne i melodyczne należy stosować skale modalne. Na początek pentatonika mollowa jest najprostszym rozwiązaniem.
Pentatonika durowa składa się z prymy czystej, sekundy wielkiej, tercji wielkiej, kwinty czystej i seksty wielkiej (w sumie pięć dźwięków).
Skale modalne: jońska, lidyjska i miksolidyjska, wszystkie posiadają te interwały co pentatonika durowa, ale oprócz tego:
jońska: kwartę czystą i septymę wielką
lidyjska: kwartę zwiększoną i septymę wielką
miksolidyjska: kwartę czystą i septymę małą
Te 3 skale mogą zostać ograne pentatoniką durową.
Została jeszcze jedna skala modalna - lokrycka. Składa się prawie z tych samych dźwięków co frygisjka, jednak różni się tym, że zamiast kwinty czystej ma kwintę zmniejszoną. Z tego powodu nie można ograć ją tymi dwoma podstawowymi pentatonikami.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.