Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

24-01-2013 22:43

Witam. Mam takie nurtujące mnie zagadnienie. Postaram się krótko. A więc:

jeśli mam jakiś riff ( w klimatach metalowych ) po skali frygijskiej z użyciem jej trzeciego dźwięku to czy mogę zagrać nad tym skalę frygijską dominantową jako solo? Czy to zabrzmi, a jeśli tak to czy zawsze?

Wiem, że mogę SAM SPRAWDZIĆ ale bardziej zastanawia mnie to czy zawsze to zabrzmi niż czy w ogóle bo wiem że zazwyczaj riff zmienia się tak aby ten 3 dźwięk zniknął i zastąpił go inny albo coś w ten deseń.
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

Rotaryman
Posty: 795
Rejestracja: 04-03-2011 14:43

24-01-2013 23:37

Na moje - nie.
Tercja jest inna, dominantowa ma tercję wielką, co czyni ją durową.
Frygijska z tych modalnych jest molowa.

Ale nie będę udawał że się znam - po prostu z grania ci wyjdzie np. E-dur zamiast E-moll w podkładzie i robi się kupa.

Aczkolwiek - ktoś mi pokazywał motyw pokroju flamenco, kiedy łapiesz E-dur, i ciągle ten sam schemat używasz w pozycji F i bodajże G, ale nie pamiętam, musiałbym sprawdzić.
Myk polega na tym, że musisz wtedy użyć raz dominantowej, a raz tej drugiej (molowej).
ObrazekObrazek
Bill Lawrence l500-xlb, Krank DM DIY

Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

25-01-2013 00:09

Wiem, że skala hiszpańska czy coś podobnego wygląda właśnie tak, że zawiera te dwa dźwięki ale nie wiem czy w ten sposób można z tego korzystać właśnie...

I gdzieśtam wyczytałem, że często we flamenco można grać skalę frygijską nad akordem durowym. Czyli np. E frygijską nad akordem E-dur. Może to w ten tylko sposób działa. Bo odwrotnie jeszcze nie wiem jak jest dokładnie.

http://www.youtube.com/watch?v=kdEPnGUPc5s

w 3:28 jest solo, które chyba jest po dominantowej a w podkładzie słychać że jest moment w którym użyty jest 3 stopień.
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

Awatar użytkownika
Dwustu
Posty: 297
Rejestracja: 11-01-2012 00:02

25-01-2013 16:40

a wytlumaczy mi ktos czym sie rozni frygijska od frygijskiej dominantowej?
Obrazek
i wiele innych

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

25-01-2013 19:11

Różni się tym, że E frygijska dominantowa ma w sobie dźwięk G# (a nie ma G)
e frygijska(molowa) ma dźwięk G (a nie ma G#)

Można do tego podchodzić różnie. Zależy jak kto myśli.

Dominantowa dlatego,że |am dm E7| w E7(dominancie) jest dźwięk G# w em nie ma.
Można też podchodzić, że jest to 5 modus Am harmonicznej= E frygijska dominantowa.

Zwykła frygijska(czyli ta molowa) pasuje pod E dur tym bardziej spasuje frygijska dominantowa.
To czy dominantowa spasuje pod em jest dyskusyjne ;)

Zresztą nie wiadomo jak brzmi riff, a jak wiadomo wszystko zależy od podkładu.

Awatar użytkownika
Dwustu
Posty: 297
Rejestracja: 11-01-2012 00:02

25-01-2013 20:06

czyli bedzie brzmialo bardziej po arabsku niz zwykla frygijska
Obrazek
i wiele innych

Awatar użytkownika
Adam Fulara
Doradca
Posty: 81
Rejestracja: 09-05-2007 11:23

25-01-2013 23:11

Niestety, będzie wówczas kapeć. Zabrzmi to jakbyś nie słyszał dobrze. Tercja jest bardzo ważnym składnikiem akordu tonicznego chyba, że sprytnie zrobisz podkład nie sugerujący w żadnym stopniu frygijskiej. Da się, ale potrzeba nie lada zawodnika ;)
http://fulara.com/ <- Nowa płyta! "An Introduction to Counterpoint"

Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

26-01-2013 00:23

Znaczy zasugerować frygijską mogę ale tylko zasugerować :D czyli nie grać 3 stopnia...

Ale jak dobrze rozumiem mimo to twierdzisz, że się da... w jaki zatem sposób? Nie mam się za jakiegoś nie lada zawodnika więc niestety - pytam tylko z czystej ciekawości.

Dwustu pisze:czyli bedzie brzmialo bardziej po arabsku niz zwykla frygijska


Coś w ten deseń. Bardziej arabsko/mrocznie. Z tym, że raczej rzadko używa się jej do tworzenia riffów bo jest w tym średnio wygodna ( mniej power chordów ofc xD )... bardziej do partii solowych właśnie. Dlatego mnie ciekawi to zagadnienie bo lubię tę skalę i chciałbym ją ogarnąć do granic moich możliwości.
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

Rotaryman
Posty: 795
Rejestracja: 04-03-2011 14:43

26-01-2013 11:35

Jak będziesz jechał dwudźwiękami albo akordami, to trudno będzie to osiągnąć.
ObrazekObrazek
Bill Lawrence l500-xlb, Krank DM DIY

vinta9e
Posty: 748
Rejestracja: 12-02-2010 13:48

27-01-2013 02:17

Przestań myśleć skalami. Zacznij myśleć akordami + rozszerzeniami. Polecam ogarnąć Melodic Control Marty'ego Friedmana.

Generalnie, dopóki w podkładzie będziesz miał funkcje np. D5, E5, F5, obie skale będą działać dobrze, choć z różnym kolorem. Gdy zaczniesz grać E frygijką dominantową nad G, nastąpi wejście kapcia z powodu, o którym wspomniałem na samym początku. Dźwięki skali E frygijskiej naturalnej, ogrywane na akordzie G będą działać jak G-miksolidyjska.
gg: 7450270

Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

27-01-2013 15:48

Ok. Dziękuję wszystkim za wytłumaczenie zagadnienia :) Jeśli ktoś będzie miał coś ciekawego do dodania to jak najbardziej proszę, może się jeszcze czegoś nauczę. Pomyślę jeszcze nad tym trochę i jak będę miał czas to popróbuję ofc.

Pozdrawiam
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

Wróć do „Teoria muzyki”