Awatar użytkownika
saske126
Posty: 62
Rejestracja: 08-01-2012 19:37

02-01-2013 16:12

Witam, mam kilka pytań związanych z zagadnieniami wypisanymi w temacie :)
Otóż gram rok, nauczyłem się już sporo technik, i myślę ze posługuję się nimi nie najgorzej, ale odpuściłem naukę akordów. I tutaj moje pytanie, ile powinno się znać akordów "zwykłych" a ile barowych? I jak to wygląda dla dropu? Jak się przestroje niżej, to znów muszę się uczyć innych chwytów?
Moje kolejne pytanie dotyczy power chord'sów w standardowym stroju. http://www.start-playing-guitar.com/image-files/commonpowerchords.jpg czy wystarczą mi te które tutaj podałem, czy to jest tylko jakiś przykład? Czy mogę też posługiwać się nimi na każdej pozycji gryfu, czy tylko według powyższego przykładu?
Od czego powinienem zacząć naukę teorii? Nie chcę się uczyć pod solówki, chciałbym grać tylko melodyczne riffy, aby fajnie brzmiały na czystym jak i na przesterze. Widziałem że polecacie nauczyć się dźwięków na gryfie. A co jeżeli np. dany dźwięk potrafię usłyszeć w głowię, umiem ze słuchu coś zagrać , nadal mi jest to potrzebne do domowego grania lub później do zespołu?

Z góry dziękuje za pomoc!

Pozdrawiam. :]

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

02-01-2013 17:16

1. Akordów powinno znać się tyle ile jest dźwięków na gryfie, tyle, że tych które grane są w otwartej pozycji ("Zwykłych" jak jest nazwałeś) jest mniej.
2. Chodzi ci o opuszczanie stroju czy strojenie niżej? To zdecydowana różnica.
3. Możesz się posługiwać każdym. To że tam jest tylko A5, B5, C5, D5, E5, F5 i G5 (to są akurat powerchordy tylko z tonacji C-dur/A-moll) nie znaczy że nie możesz grać F#5, G#5, C#5 itp.
4. Dźwięki na gryfie, podstawowe skale (gamy, pentatonika, bluesowa) i gra ze słuchu, a co za tym idzie omijanie takich rzeczy jak tabulatury.

A co jeżeli np. dany dźwięk potrafię usłyszeć w głowię, umiem ze słuchu coś zagrać , nadal mi jest to potrzebne do domowego grania lub później do zespołu?


Możesz jakoś jaśniej wytłumaczyć o co chodzi w tym pytaniu?

Awatar użytkownika
Paradise
Posty: 197
Rejestracja: 14-01-2012 17:07

13-01-2013 19:01

Dolo, co Ty bredzisz? Akordów powinno się znać jak najwięcej, albo nauczyć się je budować, co jest jakby nie patrzyć wyjściem łatwiejszym i lepszym. A na pewno wypadałoby jednak znać chociaż te najbardziej podstawowe.
Od kiedy powerchord B5 należy do tonacji C-Dur/A-moll?

saske126 pisze:Widziałem że polecacie nauczyć się dźwięków na gryfie. A co jeżeli np. dany dźwięk potrafię usłyszeć w głowię, umiem ze słuchu coś zagrać , nadal mi jest to potrzebne do domowego grania lub później do zespołu?


Ja nie wiem jak Ty chcesz się z zespołem dogadać bez znajomości dźwięków na gryfie, no ale dobra ;).

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

13-01-2013 20:47

Paradise pisze:Dolo, co Ty bredzisz? Akordów powinno się znać jak najwięcej,


Napisałem, że tyle ile jest dźwięków na gryfie. Chyba na jedno wychodzi?

Od kiedy powerchord B5 należy do tonacji C-Dur/A-moll?


Od zawsze?

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

13-01-2013 21:19

reth pisze:D----------------------7
A---0-----4---7------ 5
E---2-----5---4-------3


Że niby to są powerchordy?

Awatar użytkownika
Paradise
Posty: 197
Rejestracja: 14-01-2012 17:07

13-01-2013 21:40

Reth, nie czaję trochę. Przecież powerchord to najzwyczajniej w świecie pryma z kwintą, więc z jakiej racji to są powerchordy?

Dobry gitarzysta (tak, nawet metalowy) powinien mieć coś do powiedzenia też w innych gatunkach, gdzie o dziwo (szał) potrzeba trochę więcej niż parę dennych powerchordów, które jakieś zbytnio twórcze nie są i jak dla mnie stały się bardzo monotonne.

Do Dolo; Do każdego dźwięku możesz sobie dorobić akord molowy, durowy, zmniejszony i zwiększony, więc na jakiej podstawie twierdzisz, że trzeba znać tyle akordów ile jest dźwięków na gryfie? Już prędzej powiedziałbym, że dwa razy tyle, ile jest dźwięków na gryfie, bo najczęściej spotyka się najprostsze formy akordów molowych i durowych.

Powerchord B5, dla Twojej wiadomości zawiera dźwięki B i Fis, a jak powszechnie wiadomo, w tonacjach C-dur/A-moll dźwięku Fis nie ma.

Proponuję sprawdzać informacje, których się udziela.

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

13-01-2013 21:46

No według mnie ten ostatni to Gsus2, a te poprzednie to jakieś quasi-akordy.


No tyle, że niestety powerchord posiada prymę i kwintę, a akordy podane w tabie na pewno nie są zbudowane z 1st i 5th także nie można ich nazwać powerchordami.

Awatar użytkownika
Paradise
Posty: 197
Rejestracja: 14-01-2012 17:07

13-01-2013 22:55

Powerchord powstał, bo normalne akordy na przesterze nie brzmią zbyt "kuul". Jakie dwa pierwsze dźwięki z akordu? Wtedy byłaby to pryma i tercja, a powerchord to dwudźwięk zawierający prymę czystą i kwintę czystą.

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

13-01-2013 23:12

reth pisze:Powerchord powstał, gdy ludziom nie chciało grać się całych akordów, więc grali tylko dwa pierwsze dźwięki z akordu. Na przykład w F będzie
A---3---
E---1---


W tym przypadku akurat masz rację bo trafiła Ci się pryma i kwinta. Ale na pewno powerchordem nie jest:

A---4---
E---5---

nie wspominając już o:

D---7----
A---5---
E---3---

w którym co prawda mamy prymę G i kwintę D ale jest jeszcze sekundę (nonę) A, który tworzy już akord nonowy o ile się nie mylę.

A wracając do B5. Może i nie należy do tonacji C/Am ale dziwnym trafem pasuje do niej. Przykład: http://www.youtube.com/watch?v=PQO8N5qAIlg 0:48

Devilee
Posty: 24
Rejestracja: 09-03-2008 21:11

14-01-2013 12:49

reth pisze:D------------------------------7
A--2---0---2---4---7---6----5
E--0---2---3---5---4---4----3


1.E5
2. F#m
4. G-dur
4. A-dur
5. G#5+
6.G#5
7. G9
I w taki sposób trzeba znać akordy,a dodatkowo potrafić je wysłyszeć w grze. ;)
To już kwestia doświadczenia, osobiście jeszcze jakiś dłuższy czas temu znałem na pamiec charakterystyke brzmienia 3 typow akordów, z dnia na dzien ich liczba sie poszerzała a teraz już jest całkiem fajowo :p
P.S. Amaj7 zagrany bez tercji tez fajowo brzmi w rockowym graniu.

Awatar użytkownika
Paradise
Posty: 197
Rejestracja: 14-01-2012 17:07

14-01-2013 15:44

Dolo, jest wiele rzeczy, które teoretycznie nie są zgodne a praktycznie całkiem nieźle ze sobą grają. Pryma z kwintą tworzą tzw. konsonans idealny, czyli brzmią ze sobą bardzo zgodnie, co wprowadza wiele możliwości tworzenia riffów na powerchordach. Przykład, który podałeś niestety nie jest w tonacji C-Dur lub A-moll. Jak na moje jest to ewidentne G-dur, w sumie to nie wiem czemu twierdzisz, że jest to w C-Dur bądź A-moll, ale ok ;).

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

14-01-2013 16:31

Paradise pisze:Przykład, który podałeś niestety nie jest w tonacji C-Dur lub A-moll. Jak na moje jest to ewidentne G-dur, w sumie to nie wiem czemu twierdzisz, że jest to w C-Dur bądź A-moll, ale ok ;).


Twierdziłem tak, ale zmieniłem zdanie po tym jak zwróciłeś mi uwagę, za co przepraszam.

I NA PEWNO nie jest to G-Dur, gdyż w tej tonacji nie mamy dźwięku F, a co za tym idzie powerchord F5 nie może do niej należeć.

Awatar użytkownika
Paradise
Posty: 197
Rejestracja: 14-01-2012 17:07

14-01-2013 17:15

To według Ciebie jaka to jest niby tonacja? Jest to G-Dur.

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

14-01-2013 17:30

W takim razie rację mamy obaj. Może być to zarówno G-Dur jak i C-Dur, gdyż F5 i B5 nie należą do obu tych tonacji ale sam wspomniałeś "jest wiele rzeczy, które teoretycznie nie są zgodne a praktycznie całkiem nieźle ze sobą grają". F5 posiada kwintę nalezącą do G-Dur i C-Dur ale pryma nie należy do G-Dur. B5 posiada prymę należącą do G-Dur i C-Dur ale kwinta nie należy do C-Dur.

Awatar użytkownika
Paradise
Posty: 197
Rejestracja: 14-01-2012 17:07

14-01-2013 17:50

Człowieku skończ głupoty pisać, bo zaczyna mnie to denerwować, a i innych w błąd wprowadzasz. Graj sobie cały czas do tego czegoś akord C-Dur. Czy cały czas on jako tako gra? NIE. Spróbuj to samo z G-Dur, gra? GRA. Spróbuj sobie pograć dźwięki tonacji G-Dur przez parę sekund, a zobaczysz, że jest to G-Dur, no chyba, że kompletnie nie masz słuchu i nie jesteś w stanie stwierdzić, które dźwięki tworzą dysonans. Po co dążysz do czegoś, czego nawet nie jesteś pewien? Przemyśl sobie pewne rzeczy, potem wmawiaj innym swoje racje.

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

14-01-2013 18:39

Człowieku, wejdź sobie tutaj: http://www.songkeyfinder.com/ i wybierz na gryfie wszystkie dźwięki, które zawierają te powerchordy. Widzisz coś pod "possible keys"? Bo ja nie. Odznacz teraz F. Co wyskakuje pod "possible keys"? G Major. Ponownie zaznacz F i teraz odznacz F#. Pod "possible keys" wyskakuje C Major o ile dobrze widzę. Jeżeli w momencie w którym w tle gra F5 a my zagramy F# (dźwięk z "twojego" G-Dura) to wiadomo, że będzie się gryzło. Jeśli w momencie w którym w tle mamy B5 a my zagramy F (dźwięk z C-Dur) to też będzie się gryzło. Wniosek z tego taki, że te powerchordy podane są na chama, są to przykłady, nie możemy tutaj rozróżnić tonacji. Także mylimy się obaj.

Awatar użytkownika
Paradise
Posty: 197
Rejestracja: 14-01-2012 17:07

14-01-2013 18:46

Nie ma czegoś takiego, że ten gość gra bez tonacji skoro to brzmi (mi się średnio podoba, ale brzmi). Kluczem jest G, to słychać, a jak Ty opierasz się na jakimś tam programiku, a nie na tym co ewidentnie słychać to gratuluję. Pograj sobie na przykład pentatoniką G-dur do tego coveru a usłyszysz, że wszystko gra. Jak pograsz sobie C-Durem to już tak ładnie nie będzie cały czas grało.

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

14-01-2013 18:57

Tyle, że ja cały czas mówię o tym http://www.start-playing-guitar.com/ima ... chords.jpg ....

Awatar użytkownika
Paradise
Posty: 197
Rejestracja: 14-01-2012 17:07

14-01-2013 19:01

Ciekawe, ciekawe. A teraz przeczytaj wszystkie swoje wypowiedzi, w których dążysz do nie wiadomo czego i jakimś cudem nagle stwierdzasz, że cały czas chodziło Ci o tamto. Chyba lepiej stąd wyjdę po prostu...

Devilee
Posty: 24
Rejestracja: 09-03-2008 21:11

14-01-2013 22:13

Kłócicie sie o głupoty i wcale nie pomagacie autorowi tematu. Mimo wszystko sam dodam kilka zdań na ten temat.

Oczywiście ,ze w danej tonacji można wylecieć z akordem ,który do niej nie należy. Taki zabieg musi mieć swój cel, nie robimy tego na odwal sie byle gdzie bo tak jest fajnie. Przykładem zastosowania takiej czynnosci moze byc np. Przejście w inną tonacje czy wykonanie ciekawego załamania. Wszystko to jest zależne od konkretnego przypadku i nie można tego uogólniać do wszystkiego. To jest muzyka, graj sercem a nie schematami. Nie wychodź poza zasady jeśli nie masz takiej potrzeby (bo ktoś tak zrobił i tam zabrzmiało zajebiscie). U ciebie nei koniecznie zabrzmi fajnie, musisz wiedzieć czego chcesz i to zrealizować.

covi3
Posty: 74
Rejestracja: 30-12-2012 13:08

14-01-2013 22:59

Nie można się patrzeć tylko na teorię, bo nieraz rzeczy niemożliwe stają się możliwe :) Niektórzy uważają, że bez skal i pentatoniki nie zagra się tak dobrze, jak z znaniem tych teori razem, bo co z tego, że niektóre dźwięki nie pasują do siebie jak można je tak wkomponować, że będą pasowały, bo wszystko zależy od umiejętności gitarzysty, takie moje zdanie ;) Co jak co ale ja nie wyobrażam sobie abym uczył się grać , metal bądź coś w tym rodzaju nie poznając wcześniej chwytów. Ja gram w zespole na '' chałturkach '' i mimo, że dla niektórych to może być śmieszne, to ja wiem, że dużo uczy taka gra, bo bynajmniej nie mam problemów z budową akordów, jak i tonacjami, a co za tym idzie --> Z czasem nauczyłem się gdzię są dźwięki na gryfie które chcę zagrać.
VGS Eruption Select
Marshall MG 100 HDFX
Boss GT 100

Wróć do „Teoria muzyki”