Awatar użytkownika
Dwustu
Posty: 297
Rejestracja: 11-01-2012 00:02

05-11-2012 21:44

zaczne wiec tak. powiedzmy ze caly czas gram strune E jako podklad i tego sie trzymajmy do konca mojej wypowiedzi. przyjrzyjmy sie teraz temu schematowi. http://www.shredaholic.com/images/pt1.png
jesli dobrze rozumiem to grajac strune E moge do niej improwizowac i uzyc tego schematu nie wliczajac tego wystajacego dzwieku po lewej oczywiscie:) :
od progu 12 badz 0 bedzie to skala eolska bo dzwiek e na basowej
od progu 4 badz 4+12 bedzie to skala lydijska
od progu 5 bedzie to frygijska
od progu 9 major
od progu 10 lokrycka
prog 7 dorycka
czym wiec rozni sie skala e minor od e aeolian? bo roznic w dzwiekach nie widze.no i czym jest skala harmoniczna? brzmi podobnie do skali lokryckiej ale rozklad dzwiekow jest inny. mam rozumiec ze skala harmoniczna jest zupelnie odmiennym swiatem skal i nie opiera sie na tym samym schemacie tak?
Obrazek
i wiele innych

Awatar użytkownika
charlietheunicorn
Posty: 179
Rejestracja: 10-04-2010 01:03

06-11-2012 10:53

E minor to właśnie inaczej e aeolian czyli skala e eolska. Jest to minor naturalny, zbudowany na VI stopniu gamy durowej (w tym wypadku G dur).

Mol harmoniczny tworzymy poprzez podwyższenie 7 stopnia skali eolskiej (minorowej). Robimy tak dlatego, że w molu naturalnym zarówno tonika, subdominanta i dominanta są molowe. Po podwyższeniu 7 stopnia skali molowej i stworzeniu skali harmonicznej, dominanta w tejże skali staje się durowa (dzięki podwyższeniu 7 stopnia skali, tercja dominanty zmienia się z małej na wielką).

Zobrazujmy to:
G jońska : g a h c d e f# g1... (vi stopień to moll naturalny)

E moll naturalny (skala e eolska): e f# g a h c d e1... (v stopień na którym budujemy akord dominantowy)

E moll harmoniczny: e f# g a h c d#e1 (VII stopień, który podwyższyliśmy o półtonu).

Teraz zobacz jak wyglądałaby dominanta w e mollu. Byłby to h-moll składający się z dźwięków h d f# .

W e mollu harmonicznym dominanta wygląda tak: H dur - h d# f#.

Na koniec wypiszę pokażę Ci jak wyglądają akordy zbudowane na stopniach skali e moll i e moll harmoniczny.

E mol: em f#0 G am hm C D

E mol harm: em f#0 G+ (zwiększona kwinta z d na d#) am H C d#0

Mam nadzieję, że nie pomieszałem i w miarę przystępnie przedstawiłem Ci skrawek wiedzy, którym dysponuję. Pozdrawiam! :)
Pomogłem ? Postaw browara!
last.fm/user/geri1992

Wróć do „Teoria muzyki”