kuuuluuu
Posty: 15
Rejestracja: 06-07-2010 19:45

31-08-2010 19:40

mrugaczek pisze:Nie zmienia to faktu, że człowiek powinien znać schematy na skale modalne, pentatoniczne, egoztyczne itp.

Pentatoniczne, molową harmoniczną i egzotyczne tak. Ale wciąż nie rozumiem, po co znać wszystkie modalne, skoro różnią się tylko miejscami rozmieszczenia półtonów i są zamienne.
Tym bardziej, że w różnych szkołach muzycznych uczy się tych skal, a mało się mówi, kiedy i jak z nich korzystać.

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1660
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

01-09-2010 13:00

Teoretycznie najważniejsze stopnie z skali durowej to 1, 3, 4, 6, 7, a w molowej to 1, 3, 5, 6, 7... Reasumując jeżeli znamy skale modalne to ogrywając każdy akord swoim stopniem, a znając najważniejsze dźwięki z akordu można grać "pięknie", ale to tylko teoria muzyki...
Gitary:Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
Wzmacniacz: Fender RocPro1000H, UNIVOX U400G
Kolumny: LAC BS112 Custom
Efekty: za dużo by wypisywać :)
Kable: RED's MUSIC

rybazmarsa
Posty: 72
Rejestracja: 13-06-2010 20:21

27-09-2010 21:42

mam pytanie.. przeczytałem cały temat i troche rzeczy w końcu zrozumialem:) jednak jednego ciągle nie..

wybieram sobie tonację utw. np C.. do tego dobieram skalę ( nie wiem jak je dobierać ) , np dorycką.. znając dźwięki C i odległości miedzy dźwiękami C ( 2122212 ) dla doryckiej co ja własciwie mam??!! ktoś napisał, że akord w podkladzie decyduje o tym jakiej uzyć skali.. więc mając chwyty C a F G użyję jakiejś skali C ( np jońska lub dorycka ) prawda?

C-jońska C D E F G A B C ( czyli tak jakby zwykła gama dźwięków dla C ) , gdy np bede miał C - frygijską ( czy mozna tak?? ) to odległości między dźwiękami bede mial różne, więc i dźwięki się zmienią.. czyli co ja włąsciwie zrobiłem?? gram utwór w tonacji C, jednak innymi dźwiękami niż jest C grane??

A nawet jezeli gram C - jońska to uzywam i tak tych samych dźwięków co gama C, więc po co to?

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1660
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

28-09-2010 08:56

Jak masz C a F G akordy to ogrywasz je
C - jońska
a - eolska
F - Lidyjska
G - Miksolidyjska
Co możesz zrobić ciekawego. Brać obie tercje brzmi wtedy to zdeczka bluesowo albo wprowadza ciekawe napięcie albo co wiecej ogrywać mol durem i durem mol czyli:
C - eolska (zaczynając od dźwięku a)
a - jońska (zaczynając od dźwięku c)
F - dorycja (zaczynając od dźwięku d)
G - frygijska (zaczynając od dźwięku e)
Ze względu, ze nie ma żadnych modulacji czyli jak pojedziesz jedną skalą i wybierając odpowiednie dźwięki to też będzie dobrze, ale skale które Ci wymieniłem ułatwiają granie i myślenie.
Gitary:Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
Wzmacniacz: Fender RocPro1000H, UNIVOX U400G
Kolumny: LAC BS112 Custom
Efekty: za dużo by wypisywać :)
Kable: RED's MUSIC

rybazmarsa
Posty: 72
Rejestracja: 13-06-2010 20:21

29-09-2010 09:23

Co możesz zrobić ciekawego. Brać obie tercje brzmi wtedy to zdeczka bluesowo albo wprowadza ciekawe napięcie albo co wiecej ogrywać mol durem i durem mol czyli:


co to znaczy, że mogę brać obie tercje??:| strzelam, że tam jest grać.. ale i tak nie wiem o co chodzi;/ albo ogyrwać molem i durem.. naprawdę nie da się wutłumaczyć prostszymi słowami?????

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

29-09-2010 09:30

nie wiem skad mrugaczek wpadles na pomysl, zeby zastapic skale lidyjska skala dorycka o tej samej prymie... oczywiscie w bluesie pentatoniki mozna ogrywac niezaleznie od dur-moll, ale w skalach siedmiostopniowych trzeba raczej myslec o tym co sie robi, bo ten powyzszy przyklad brzmi paskudnie :P Jak zamieniasz skale durowa na molowa to nie tylko tercja sie zmienia, ale rowniez (zazwyczaj) septyma, a wiec glowne skladniki, ktore swiadcza o spojnosci z akordem sa inne. Jezeli ogrywasz akord dysonujac z jego najwazniejszymi skladnikami to w 90% przypadkow wyjdzie z tego masakra. Wychodzenie z tonacji jest o wiele trudniejsze niz ogrywanie skali o tercje czy inny interwal w gore.
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1660
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

29-09-2010 09:37

Chodzi mi o to, że jak jesteśmy w Cdur to i np. mamy akord Fdur i zamiast grać właśnie po Lidyjskiej od dźwięku F to zagrać skalę dorycją tak jakbyśmy mieli tam akord dmol... Nie wiem jak to dobrze wytłumaczyć. Mnie uczyli, że mogę zastosować każdą skalę z tonacji akordu...
Gitary:Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
Wzmacniacz: Fender RocPro1000H, UNIVOX U400G
Kolumny: LAC BS112 Custom
Efekty: za dużo by wypisywać :)
Kable: RED's MUSIC

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

30-09-2010 08:44

Chodzi mi o to, że jak jesteśmy w Cdur to i np. mamy akord Fdur i zamiast grać właśnie po Lidyjskiej od dźwięku F to zagrać skalę dorycją tak jakbyśmy mieli tam akord dmol... Nie wiem jak to dobrze wytłumaczyć. Mnie uczyli, że mogę zastosować każdą skalę z tonacji akordu...


To troche inaczej wyglada. Jak masz skale C-dur i akord F-dur to mozesz go ograc skalami F-jonska i F-lidyjska, czyli durowymi skalami modalnymi zaczynajacymi sie od F. F-dorycka nalezy do skali Eb-dur, a ona nie ma nic wspolnego z akorderm F-dur. Nad niektorymi bardziej skomplikowanymi mieszankami skal i akordow mozna spokojnie panowac, ale to wyzsza szkola harmonii jazzowej (substytucje, alteracje itp.)

Nie mozesz wziac prymy akordu i ulozyc na tym dowolnej skali jonskiej, doryckiej, frygijskiej, miksolidyjskiej itp. (tzn. mozesz, ale brzmienie bedzie najczesciej ciezkie do przyjecia). Jezeli w podkladzie leci akord F-dur to nie wazne czy zagrasz F-jonska, D-eolska czy G-dorycka - wszystkie zabrzmia jak F-dur, poniewaz to ten sam zestaw dzwiekow, a o charakterze tak na prawde decyduje akord, nad ktorym sa grane skale modalne. Dlatego "myslenie" w skalach modalnych pomaga zrozumiec teorie, ale w praktyce to wszystko to jest jedna skala durowa, ktora tylko trzeba znac na tyle, zeby wiedziec nad jakimi akordami ja grac, zeby wydobyc odpowiednia modalnosc. Dzwieki powinny sie zgadzac, najlepiej jak sprawdzisz sobie samemmu skladniki akordow i skal i zobaczysz czy do siebie pasuja (tercja i septyma powinny sie pokrywac z akordem, zeby dana skala pasowala dobrze).
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1660
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

30-09-2010 20:25

To co teraz napisałeś to tak o tym nie pomyślałem :)
Gitary:Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
Wzmacniacz: Fender RocPro1000H, UNIVOX U400G
Kolumny: LAC BS112 Custom
Efekty: za dużo by wypisywać :)
Kable: RED's MUSIC

Awatar użytkownika
fantomas123456
Posty: 7
Rejestracja: 19-10-2010 17:05

19-10-2010 17:08

Witam, jestem nowy na tym forum.

Moglibyście te skale co są w pierwszym poście w tym temacie napisać w formie tabulatury??

Bardzo proszę.
Obrazek Fender G-Dec 3

dzazder
Posty: 1
Rejestracja: 19-03-2010 20:42

19-10-2010 17:27

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php
Tutaj możesz sobie generować tabulatury dla każdej skali w każdej pozycji. Chociaż na moje oko, skoro prosisz o takie coś, to nie rozumiesz idei skal.
ObrazekObrazek Ibanez GRGR121EX + Marshall MG15Obrazek

karas93
Posty: 3
Rejestracja: 01-05-2010 22:31

04-11-2010 21:36

Ciężko ogarnąć te skale, mam np utwór zagrany w A-durze z akordami A7, D7, E7. Z tego co wywnioskowałem z postów mrugaczka, A7 gramy w jońskiej, bo jest pierwszym stopniem skali, D7 gramy w lidyjskiej, bo jest czwartym stopniem skali, i E7 ogrywamy w miksolidyjskiej, bo jest piątym stopniem skali, dobrze rozumuje?

kuuuluuu
Posty: 15
Rejestracja: 06-07-2010 19:45

04-11-2010 22:06

karas93 pisze:Ciężko ogarnąć te skale, mam np utwór zagrany w A-durze z akordami A7, D7, E7. Z tego co wywnioskowałem z postów mrugaczka, A7 gramy w jońskiej, bo jest pierwszym stopniem skali, D7 gramy w lidyjskiej, bo jest czwartym stopniem skali, i E7 ogrywamy w miksolidyjskiej, bo jest piątym stopniem skali, dobrze rozumuje?

Czyli wszystko tak naprawdę w jońskiej A, czyli w A-dur. Wg mnie rozpatrywanie tego po skalach nie ma w tym przypadku sensu. Jest tonacja A i triada harmoniczna, więc grasz w A i tyle.

Jeśli utwór ma charakter bluesowy, to mi by pasowała tu jeszcze a-moll i przede wszystkim pentatonika.

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1660
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

05-11-2010 20:45

karas93 pisze:Ciężko ogarnąć te skale, mam np utwór zagrany w A-durze z akordami A7, D7, E7. Z tego co wywnioskowałem z postów mrugaczka, A7 gramy w jońskiej, bo jest pierwszym stopniem skali, D7 gramy w lidyjskiej, bo jest czwartym stopniem skali, i E7 ogrywamy w miksolidyjskiej, bo jest piątym stopniem skali, dobrze rozumuje?

Jak dla mnie to nie jest w żadnej tonacji, ale mozna traktować to jako Adur... Jakby przy A7 był by plus to wiadomo by było, że to ma septyme wielką a co za tym idzie, że to jest pierwszy stopień z gamy czyli po skali jońskiej go ogrywamy... Najbezpieczniej moim zdaniem w tym przypadku by było grać pentatonikami, albo Miksolidyjską...
Gitary:Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
Wzmacniacz: Fender RocPro1000H, UNIVOX U400G
Kolumny: LAC BS112 Custom
Efekty: za dużo by wypisywać :)
Kable: RED's MUSIC

Kojko
Posty: 4
Rejestracja: 04-03-2010 19:04

26-11-2010 20:43

Noszę się od dłuższego czasu z problemem skal i mam nadzieję, że mnie pokierujecie...
Skal uczyłem się jakiś czas temu ze szkoły gitarowej Artura Lesickiego i mam po tym kilka niejasności. Czy ucząc się lepiej jest grać je jako rozwinięte pentatoniki w poszczególnych pozycjach <wychodzi wtedy kilka schematów>:
http://www.gosk.com/scales/major-scale-for-guitar.php
(i tu grać dla danej tonacji te schematy z odpowiednim przesunięciem, i różnicować skale -jońska,dorycka,miksolidyjska...- rozpoczynając frazy od odpowiednich dźwięków i z odpowiednimi avoid note'ami)
czy może lepiej nauczyć się grać całą gamę jońską (oczywiście pod nią dopasować jej modalne) odrazu po 3 oktawach:
http://img232.imageshack.us/i/skalacjoska3oktawy.jpg/ (dla tonacji od C do F ze względu na zasięg progów)
http://img228.imageshack.us/i/skalagjoska3oktawy.jpg/ (dla tonacji G-C)
Wg mnie opcja 2 wydaje się bardziej korzystna, bo nie trzeba wyuczać się grania w tych wielu pozycjach, różnorako ustawionych avoid notów itp... A może jeszcze jakieś zupełnie inne jest wyjście?
Proszę o odpowiedź doświadczonych gitarzystów. Za uruchomienie mnie do działania z góry serdeczne dzięki ;-)

Awatar użytkownika
Chasdiel
Doradca
Posty: 34
Rejestracja: 28-01-2007 17:58

26-11-2010 21:33

Kojko pisze:http://img232.imageshack.us/i/skalacjoska3oktawy.jpg/ (dla tonacji od C do F ze względu na zasięg progów)
http://img228.imageshack.us/i/skalagjoska3oktawy.jpg/ (dla tonacji G-C)

Nie bardzo wiem co to jest tonacja G-C. Z tym zasięgiem progów też nie do końca. W pierwszym przypadku grasz gamę C-dur począwszy od dźwięku C, czyli jońską C, a w drugim G-dur (joński G-dur). Zarówno w jedną, jak i w drugą stronę grasz to samo, więc skąd tam dwie tonacje?:|

Kojko pisze:Wg mnie opcja 2 wydaje się bardziej korzystna, bo nie trzeba wyuczać się grania w tych wielu pozycjach, różnorako ustawionych avoid notów itp... A może jeszcze jakieś zupełnie inne jest wyjście?

Kilka razy używasz zwrotu avoid note. Nie bardzo wiem w czym CI pomaga takie podejście, prócz tego, żeby się skupić na NIEgraniu danych dźwięków. Ucząc się danej gamy/skali powinienes zwracać uwagę na dźwięki, które masz grać, a nie uczyć się tych, które powinieneś pomijać. Moim zdaniem takie odwrócenie wartości niczemu nie służy.

Każdą skalę powinieneś wyćwiczyc przynajmniej w kilku pozycjach. Nie wiem czemu w linku
Kojko pisze:http://www.gosk.com/scales/major-scale-for-guitar.php

dał ogrywanie C-dur w pozycjach od V progu, VII, VIII, X, XII i XIII. Najlepiej się uczyć gam w superpozycjach, czyli grubsza tak, że ostatni dźwięk w danej pozycji stanowi pierwszy w kolejnej. Coś podobnego do tego Twojego, tylko nie uczysz ise zbędnie pozycji po kolei. Znając pozycję I i pozycję V, zagrasz bez problemu pozycję zaczynającą się od III progu. Zanim przejdziesz do skal modalnych proponuję najpierw opanować większość "zwykłych" gam.
Per aspera ad Astra.

Jak coś to udzielam lekcji gry na gitarze:)

Kojko
Posty: 4
Rejestracja: 04-03-2010 19:04

26-11-2010 22:38

Nie bardzo wiem co to jest tonacja G-C. Z tym zasięgiem progów też nie do końca.


W przypadku tych dwóch gam C i G jońskich <no bo skala jońska jest toniczna więc napisałem "gama w tonacji C i G> chodzi mi o schemat palcowania głównie. Dla tej skali G zaczynającej się od E6 próg III oktawa trzecia kończy się na E1 progu XV więc na tym schemacie można skonstruować jeszcze kilka skal jońskich przesuwając układ palców o kilka progów do skali C tak, że zacznie się ona na E6 próg VIII a skończy na E1 próg XXI. I tu się powoli kończy gryf dlatego kolejne 2 skale jońskie (C,D, ew. H - próg wcześniej od C) można zagrać jeszcze wg schematu tej drugiej skali jońskiej C zaczynającej się od A5 III i kończącej na E1 XXI. No i tak są schematy dla skal G,A,H,C,D (i wszelkim im pośrednim) przez 3 oktawy, tylko trzebaby zmodyfikować je jeszcze dla skal E,F,Fis, bo przez 3 oktawy, wiernie z tymi schematami nie da się ich zagrać. Mam nadzieję, że rozumiecie :-)
I tak oto są 2 schematy skali jońskiej po 3 oktawach (+ew te zmienione dla E,F,Fis). Płynnie w sposób ciągly można to zagrać od najniższego dźwięku do rejestrów najwyższych.
Czy przyglądając się tym zapisom palców można uznać to za superpozycje? Bo np. w tym zapisie skali C dźwięki c1-g1 to jedna pozycja, następnie a1-a2 to kolejna <przy czym po ostatnim dźwięku pozycji poprzedzającej wchodzi kolejny dźwięk który jest pierwszym dźwiękiem pozycji następnej>, następnie dźw. h2-g3 to pozycja znów następna <nawias ten sam;]> itd...

Kilka razy używasz zwrotu avoid note. Nie bardzo wiem w czym CI pomaga takie podejście, prócz tego, żeby się skupić na NIEgraniu danych dźwięków. Ucząc się danej gamy/skali powinienes zwracać uwagę na dźwięki, które masz grać, a nie uczyć się tych, które powinieneś pomijać.


No z tego co się uczyłem to nie wszystkie dźwięki w danej skali modalnej pasują do granego akordu i trzeba je może nie tyle umieć co kontrolować... <może się mylę>


Generalnie, to nie wiem jak te skale modalne ugryźć. Szukam najłatwiejszego sposobu ogrywania ich, żeby się nie pogubić w zbyt wielu schematach (bo to o schematy chodzi w płynnej grze, interwałami bawimy się ćwicząc i szukając układów, tak?). Jeśli to co napisałem wyżej to niezrozumiała herezja to proszę o przestawienie mi szczegółowej procedury nauki skal modalnych wg odpowiednich schematów.

Zanim przejdziesz do skal modalnych proponuję najpierw opanować większość "zwykłych" gam.


Takich właśnie jak załączyłem w obrazkach skale jońskie C i G?

Awatar użytkownika
Chasdiel
Doradca
Posty: 34
Rejestracja: 28-01-2007 17:58

29-11-2010 09:55

W sporej mierze to prawdę powiedziawszy nie zrozumiałem Cię. Większa częsć Twej wypowiedzi dotyczy "różnych skal jońskich C". To ta sama skala jest. Nie ma dwóch różnych jońskich C-dur, można jedynie ją zacząć od innego miejsca na gryfie lub od innego C. CHciałem zauważyć, że VIII próg na strunie E basowej to dokładnie to samo C co III próg na strunie A.

Kojko pisze:No z tego co się uczyłem to nie wszystkie dźwięki w danej skali modalnej pasują do granego akordu i trzeba je może nie tyle umieć co kontrolować... <może się mylę>

A możesz coś więcej o tym powiedzieć? Zasadniczo nie ma uniwersalnych akordów pasujących do wszystkich gam/skal i na odwrót.

Patrząc po Twych postach tworzy mi się wyobrażenie(byś może mylne) osoby, która nie za bardzo zna się na rozkładzie dźwięków na gryfie a także interwałów. Na Twoim miejscu raczej bym się skupił na powazniejszej analizie gamy C-dur, a modalności na razie zostawił. Jak już poznasz w miarę dobrze zasady budowania gam durowych(tutaj akurat w sumie wiele do nauki nie ma), rozklad dźwięków i odległości między nimi łatwiej będzie Ci przyswoić wiedzę o modalności tejże gamy C.
Ostatnio pisałem o skalach modalncyh (trochę) tutaj:
skale-modalne-o-t24464.html
Zważ na to, że w każdej gamie durowej masz łącznie 7 możliwych schematów zagrania danej gamy, czyli 7 modalnosci. I dotyczy to każdej gamy durowej, bez względu na to, czy to C-dur, czy Ges-dur. 7 uniwersalnych możliwości zagrania gamy począwszy od struny E basowej. Niestety musiałbyś się też nauczyć o ile powinieneś przesunąć dany uniwersalny schemat, by pasował do innej gamy. W swej książce np. Cichoński wyróżnił dla skal pentatonicznych 5 setów/zestawów opalcowania, które w jego mniemaniu były najlepsze(dlatego pewnie przedrostek "super" ;-) ).
Ja jednak skłaniałbym się, tak jak mówiłem, do "super" nauczenia się C-dur, który jako gama najbardzije podstawowa stanowi punkt wyjścia do całej reszty. Bez fundamentów nie buduje się wieżowców.
Per aspera ad Astra.

Jak coś to udzielam lekcji gry na gitarze:)

Kojko
Posty: 4
Rejestracja: 04-03-2010 19:04

29-11-2010 13:26

Dobra, spokojnie. Możemy jeszcze raz?;] Nie pisałem o różnych skalach Jońskich C, a po prostu o różnych skalach jońskich (kropka). Mimo wrażenia jakie może na Tobie wywarłem znam dźwięki na gryfie i interwały muzyczne zastosowane w gamach (kilka dobrych lat PSM;]). Gam tez już kilka tam ograłem. Interwałów w skalach natomiast chciałbym się już nauczyć.
Generalnie o co mi... Bo ja - poza świadomością nauki interwałów dla poszczególnych skal - nie wiem jak do tego usiąść. Wiele się czyta o rozpisaniu sobie tych skal. Nie będę dłużej może mącił o swojej teorii związanej z powyższymi układami w linku, poproszę więc Ciebie Chasdiel lub innych użytkowników o przesłanie jakichś schematów podstawowych skal modalnych.<Może powinienem sobie sam je stworzyć na podstawie poznanych interwałów, ale 1. Proszę dlatego żeby oszczędzić czas na tworzenie - z rozczytaniem nie będzie problemu bo znam teorię; 2. Wcale niekoniecznie zbuduję te skale poprawnie schematycznie...> Tak najprawdopodobniej najszybciej załapię. <Bo jak rozumiem, w skalach ważne są interwały na początku do tworzenia ich, ale potem to korzysta się już ze schematów?> Interwały niektórych skal już znam, innych się uczę, ale interesuje mnie jak najlepiej to grać, żeby było jak najbardziej wydajnie i motorycznie.
Bez fundamentów nie buduje się wieżowców.

A poza PSM studiuję budownictwo :-D , więc chyba kumam;p Dobrze jeszcze jak z fundamentem współpracuje jakiś dobrze zagęszczony, ogarnięty grunt... hm... ;-)

Awatar użytkownika
Chasdiel
Doradca
Posty: 34
Rejestracja: 28-01-2007 17:58

29-11-2010 15:05

No dobra. To może by tak z innej strony :-) Umiesz kilka gam. Masz pewnie świadomośc też, że D-dur na ten przykład to taki C-dur, tylko, że przesunięty w całości o 2 progi w górę. Czyli: C-dur w okolicach X progu wygląda tak:
E 7 8 10 12 13
B* 6 8 10 12 13
G 7 9 10 12 14
D 7 9 10 12 14
A 7 8 10 12 14
E 7 8 10 12 13
* B to takie bardziej inteligentnie nazwane H;)

Jakby powyższe dźwięk przesunąć o 2 półtony wyżej(czemu dwa? Bo Od C do D jest różnica 2 progów "w górę") to miałbyś tak:
E 9 10 12 14 15
B 8 10 12 14 15
G 9 11 12 14 16
D 9 11 12 14 16
A 9 10 12 14 16
E 9 10 12 14 15
I to byłby D-dur (o ile nigdzie się nie pomyliłem w dodawaniu :-) )
Możesz to wykorzystać, bo zasada dość uniwersalna.

Czy grasz F#dur joński, dorycki, frygijski etc. to grasz cały czas dźwięki z F#dur! Lecz toniką staje się inny dźwięk. Szerzej mówiąc zmienia się CAŁY kontekst harmoniczny poszczególnych stopni i akordów na nich budowanych.

C-dur joński to po prostu C-dur. D joński to po prostu D-dur. E joński to po prostu E. Jeśli znasz dźwięki z jakich są zbudowane dane gamy/skale i wiesz jaka jest kolejność gam modalnych(że dorycka zaczyna się od 2, a eolska od 6 stopnia) to bez większego problemu zaczniesz się poruszać po gamach modalnych. Co prawda może nie jest to "myślenie modalne" jak to chyba Wilq nazwał, ale sprawdza się.
A jakie ćwiczenia motoryczne? Takie jak przy ogrywaniu normalnych skal: granie w góre i w dół grupami 3(np. C D E, D E F, E F G),4,5 lub 6 dźwięków zaczynając zawsze o 1stopień dalej niż chwilę wczęsniej*; ogrywanie interwałami; możesz ogrywać daną gamę/skale akordami. Różne ćwiczenia są na różne techniki i tylko od CIebie zależy w jaki sposób to wykorzystasz.

* przy ogrywaniu skal tymi grupami najlepiej jest zwykle wybierać sobie co 2 lub 3 dźwięki na strunę, żeby ręka na gryfie pozostawała w tej samej pozycji. Można zagrać C-jońską tak:
D --------------------7 9 10 etc.
A ----------------10
E 8 10 12 13
Ale w moim przekonaniu nie ma to większego sensu. Albo gramy zostając cały czas w jednej pozycji, albo przechodzimy rozsądnie z pozycji na pozycję w górę/dół. Np załóżmy tak(choć to akurat nie jest latwe):
D --------------------------------- 12 14 15 17
A ---------------10 12 14 15
E 8 10 12 13

Nie podaję CI tu konkretnych przykładów ćwiczeń, bo zajęłoby mi to zbyt wiele czasu, poza tym nie wiem na jakim stopniu zaawansowania grasz i co chcesz ćwiczeniami uzyskać.

Mam nadzieję, że choc trochę zaczęło świtać :->
Per aspera ad Astra.

Jak coś to udzielam lekcji gry na gitarze:)

Kojko
Posty: 4
Rejestracja: 04-03-2010 19:04

29-11-2010 16:16

Mi wiele świtało z tego co napisałeś już wcześniej, ale grunt, że pod koniec swojej odpowiedzi pojąłeś o co mi chodziło <może przypadkiem:P> :lol: Wrócę do tego na końcu, tymczasem...

Czyli: C-dur w okolicach X progu wygląda tak:
E 7 8 10 12 13
B* 6 8 10 12 13
G 7 9 10 12 14
D 7 9 10 12 14
A 7 8 10 12 14
E 7 8 10 12 13

Czemu rozpisałeś tu gamę C-dur z wielokrotnie powtarzającymi się dźwiękami, występującymi na innej strunie? Czemu ma służyć takie granie? Jakiś konkretny cel? Podobnie w D-dur.

A jakie ćwiczenia motoryczne? Takie jak przy ogrywaniu normalnych skal: granie w góre i w dół grupami 3(np. C D E, D E F, E F G),4,5 lub 6 dźwięków zaczynając zawsze o 1stopień dalej niż chwilę wczęsniej*; ogrywanie interwałami; możesz ogrywać daną gamę/skale akordami. Różne ćwiczenia są na różne techniki

Za to dzięki, duży plus ;-) Jak najwięcej takich wskazówek właśnie bym chciał, bo takie ćwiczenia można potem fajnie wykorzystać do improwizacji, nie?

No i deser :-D :
Albo gramy zostając cały czas w jednej pozycji, albo przechodzimy rozsądnie z pozycji na pozycję w górę/dół. Np załóżmy tak(choć to akurat nie jest latwe):
D --------------------------------- 12 14 15 17
A ---------------10 12 14 15
E 8 10 12 13

Właśnie o tego typu schematy pytam. Widzę, że jest to (tak bym nazwał) schemat przechodzony po pozycjach w obrębie jednej skali. Inny jaki widziałem częściej to schemat w jednej stałej pozycji dla danej skali <modyfikując ten schemat, ale nie dźwięki, można zagrać daną skale w innych pozycjach wyższych bądź niższych lecz nie wybiegając poza przyjętą pozycję>, budowane są one chyba na pentatonikach podanych choćby właśnie przez Cichońskiego czy Lesickiego. No i teraz pytanie które z tych dwóch <schematy przechodzone czy "stacjonarne" :-P -dla tych granych w obrębie jednej pozycji> polecacie grać? Która z metod w efekcie brzmienia jest bardziej efektowna, efektywna i wdzięczna w graniu? Może posiadacie jakiś fajny duży szeroki rozpis tych układów? Zrozumiany jestem? Błagam "tak"! :cry:

Awatar użytkownika
Chasdiel
Doradca
Posty: 34
Rejestracja: 28-01-2007 17:58

29-11-2010 17:02

Kojko pisze:Czemu rozpisałeś tu gamę C-dur z wielokrotnie powtarzającymi się dźwiękami, występującymi na innej strunie? Czemu ma służyć takie granie? Jakiś konkretny cel? Podobnie w D-dur.


Bo napisałem, że tak wyglądają dźwięki C-dur na gryfie, a nie, że jest to ćwiczenie. Chciałęm Ci przedstawić inny sposób patrzenia na gamy/skale, także modaln - sam od samego poczatku utrzymywałeś, że chcesz się dowiedziec jak to sobie przyswoić. Jak widzę bez skutku sa me wysiłki, bo upierasz się na "najlepszych możliwych ćwiczeniach na ogrywanie" i ryciu na chama wszystkiego co możliwe. Sorry, ale wysiadam.
Per aspera ad Astra.

Jak coś to udzielam lekcji gry na gitarze:)

Sober
Posty: 63
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

08-12-2010 11:15

Jak zagrasz solo w jednej pozycji to może być nudne ;) Traktuj każdą z pozycji oddzielnie na początku ale ZE ŚWIADOMOŚCIĄ JAK SIĘ ZE SOBĄ ŁĄCZĄ ! czyli jaka jest następna i jak się "zapętlają " na gryfie. To o czym piszesz to granie np. C jońskiej przez 3 oktawy. Nie jest to superpozycja tylko umiejętne przechodzenie ŁĄCZENIE superpozycji.
jak będziesz wiedział jaka pozycja występuje po następnej to możesz je łączyć na miliony sposobów. np. Przez 1,5 , 2 oktawy itd... Znajomość 5 podstawowych opalcowań dla poszczególnych pozycji jest wg mnie niezbędna . Ćwiczenia i opalcowania znajdziesz wszędzie.

C jońska od 8 progu kończy się na 13 struny h na dźwięku C ale opalcowanie pozycji się nie kończy
e (10) (12) (13)
h 10 12 13
g 9 10 12
d 9 10 12
a 8 10 12
e 8 10 12

D dorycka ("to samo" co C jońska) tylko zaczyna się na 10 progu . opalcowanie jest niezmienne

e 10 !!! (12) (13)
h 10 12 13
g 9 10 12
d 9 10 12
a 8 10 12
e (8) 10 !!! 12


G jońska
e (5) (7) (8)
h 5 7 8
g 4 5 7
d 4 5 7
a 3 5 7
e 3 5 7

I teraz odpowiedz sobie na pytanie jak będzie wyglądać A dorycka?

Niżej przykład innego (JEDNEGO Z 5 PODSTAWOWYCH) opalcowań pozycji i WYODRĘBNIONA (bez nawiasów) skala G jońska. To opalcowanie jest następne po tym wcześniejszym od 3 progu dla G jońskiej ale też dla reszty skal. Gdyby potraktować to że gram po kolei od 7 progu na strunie "e" to gram h frygijską(trzymam się polskiej notacji) ale ja gram G jońską od 10 progu na strunie "a" zaczynając ją małym palcem. Bo to wynika właśnie z OPALCOWANIA pozycji
e (7) (8) (10)
h 7 8 (10)
g 7 9
d 7 9 10
a (7) (9) 10
e (7) (8) (10)

Tych podstawowych opalcowań jest 5. Jak je poznasz to teoretycznie będziesz znał 7 skal modalnych we wszystkich tonacjach -czyli poznasz i zrozumiesz skale.
Edit:
Nie jest to kwestia tygodnia czy dwóch, żeby to" zakumać". Nauka takiej dobrej orientacji na gryfie czasem trwa latami. Nie ma się co przejmować tym za bardzo tylko stopniowo uczyć umysł koordynacji z palcami ;)
dobrze poćwiczyć te opalcowania. Np.30 min a później pograć (improwizować) 30 min do jakichś prostych piosenek. (łatwiej to wchodzi wtedy do głowy)

pozdrawiam

zurek666
Posty: 1
Rejestracja: 08-12-2010 15:44

09-12-2010 15:09

Siemka mam pytanie odnosnie skali bo troszkę nie rozumiem ich zapisu dam przykład :
Durowa (jońska) | 1 2 3 4 5 6 7 | 2212221 | E F# G# A H C# D# | durowa

Czyli mam ją zagrać tak :
Pusta struna E6 , 2 próg struna E6 , 4 próg struna E6 , Pusta struna A5 , 2próg struna A5 ,4próg Struna A5 , i 1 próg struna D ???? Nie wiem czy dobrze zrozumiałem i sie chce upewnić ? Bo jakieś krótkie te skale te co umiem do są na każdej strunie grane od E6 do E1

Awatar użytkownika
Chasdiel
Doradca
Posty: 34
Rejestracja: 28-01-2007 17:58

10-12-2010 17:00

zurek666 pisze:Siemka mam pytanie odnosnie skali bo troszkę nie rozumiem ich zapisu dam przykład :
Durowa (jońska) | 1 2 3 4 5 6 7 | 2212221 | E F# G# A H C# D# | durowa

Czyli mam ją zagrać tak :
Pusta struna E6 , 2 próg struna E6 , 4 próg struna E6 , Pusta struna A5 , 2próg struna A5 ,4próg Struna A5 , i 1 próg struna D ???? Nie wiem czy dobrze zrozumiałem i sie chce upewnić ? Bo jakieś krótkie te skale te co umiem do są na każdej strunie grane od E6 do E1

Możesz zagrać jakkolwiek, wazne by się zgadzało rozłożenie odległości pomiędzy dźwiękami. Nie jest to krótka gama. Jest 7 stopniowa(jak dość spora ilośc), co nie oznacza, że można zagrać tylko 7 progów na gryfie. Chciałem zauważyc, że jak zagrasz np. od 12 progu na E basowej( od 7 progu na A, od 2 D) to będziesz miał oktawę, czyli zagrasz tę skalę, tylko o 12 półtonów wyżej (NADAL BĘDZIE TO TA SAMA SKALA).Jak zagrasz od 5 progu na B (czyli nadal dźwięk E) to też się nic nie stanie. Po to się uczy rozmieszczenia dźwięków na gryfie, by łatwiej było się poruszac po skalach (i łatwiej przyswoić je)
Per aspera ad Astra.

Jak coś to udzielam lekcji gry na gitarze:)

Awatar użytkownika
krzysc
Posty: 75
Rejestracja: 24-01-2011 22:17

24-01-2011 22:23

Witam, właśnie zabieram się za naukę skal i próbowałem rozpisać sobie skalę A jońską interwałami 1 2 3 4 5 6 7
zaznaczałem dźwięki występujące po dźwięku A w tych interwałach i potem porównywałem ze skalami rozpisanymi w internecie i GuitarPro i zauwałżyłem że brakuje mi kilku dźwięków, sprawdzałem ale nie pominąłem żadnych interwałów, co robie źle ? aha i jeszcze jedno pytanko interwał 1 od dźwięku A to dźwięk A ?
pozdrawiam

Awatar użytkownika
Chasdiel
Doradca
Posty: 34
Rejestracja: 28-01-2007 17:58

25-01-2011 10:01

krzysc pisze:Witam, właśnie zabieram się za naukę skal i próbowałem rozpisać sobie skalę A jońską interwałami 1 2 3 4 5 6 7
zaznaczałem dźwięki występujące po dźwięku A w tych interwałach i potem porównywałem ze skalami rozpisanymi w internecie i GuitarPro i zauwałżyłem że brakuje mi kilku dźwięków, sprawdzałem ale nie pominąłem żadnych interwałów, co robie źle ? aha i jeszcze jedno pytanko interwał 1 od dźwięku A to dźwięk A ?
pozdrawiam


1 2 3 ..7 to nie są interwały, lecz kolejne stopnie danej skali. Chwilę później masz opisane odległości w PÓŁTONACH między kolejnymi stopniami. Oznacza to, że licząc od dźwięku A masz dźwięki rozłożone w odległości 2 półtonów(dwa progi dalej) 2 półtonów, a dalej 1 półtonu, 2 półtonów, 2 półtonów, 2 półtonów, 1 półtonu. (2212221). Łącznie daje to 12 półtonów, co powinno spowodować, że zakończysz na wyższym o oktawę dźwięku A.
Per aspera ad Astra.

Jak coś to udzielam lekcji gry na gitarze:)

Awatar użytkownika
krzysc
Posty: 75
Rejestracja: 24-01-2011 22:17

25-01-2011 14:18

ok, a co jeżeli np. na strunie E6 A występuje na 17 progu i nie mieszczą się wszystkie dźwięki ? a skąd odliczać dźwięki które występują przed dźwiękiem tonicznym ?

Awatar użytkownika
Vorthess
Posty: 3
Rejestracja: 16-01-2011 20:59

28-01-2011 20:29

a po co grać na 17 progu E6, skoro to ten sam dzwiek co 12 na A5, 7 na D4 czy 2 na G3? Lepiej chodzić w poprzek gryfu niż wzdłuż
najlepiej ćwiczyć sobie jakieś pasaże, coś takiego (naturalna e mol):

E-------------------------------0----------------------------------0
B--------------------------1-3---3-1------------------------------0
G-------------------0-2-4------------4-2-0-----------------------0
D-------------0-2-4-------------------------4-2-0----------------2
A-------0-2-3-------------------------------------3-2-0----------2
E-0-2-3--------------------------------------------------3-2-----0
Szukam wokalisty/wokalistki w klimatach death metalu w Krakowie/okoliach lub z możliwością dojazdu.
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
wiking
Posty: 23
Rejestracja: 26-04-2010 16:10

14-03-2011 08:30

krzysc pisze:ok, a co jeżeli np. na strunie E6 A występuje na 17 progu i nie mieszczą się wszystkie dźwięki ? a skąd odliczać dźwięki które występują przed dźwiękiem tonicznym ?


Mając skalę i szukając niższych dźwięków kierujesz się takimi samymi zasadami jak przy szukaniu dźwięków wyższych. Mając np. A jońską i zaczynając od dźwięku A na 12tym progu struny A5 możesz iść do góry i masz kolejno B na 14, Cis na 16, D na 17 progu itd. Idąc w dół bierzesz interwały od końca i masz Gis na 11, Fis na 9, E na 7 progu itd.

Wróć do „Skale”