kamil2963
Posty: 3
Rejestracja: 29-12-2013 22:31

12-01-2014 22:20

Witam. Szukalem podobnego tematu lecz niestet nie znalazlem takiego ktory moglby mi to wyjasnic ;/
Wlasnie ogarniam pentatonike a-mol, wiem ze istnieje kilka pozycji do niej przypisaych, ze grana od 5 progu ma inny schemat niz ta grana od 8 i wiem ze mozna po nich przechodzic, z jednej do drugiej. Czy poprawne jest przechodzenie z pozycji a-molowych do pozycji np. C lub F ?
Jak zgadnac jakiej pozycji nalezy uzyc w piosence ? Np. zeby zrobic przygrywke, czy jak piosenka jest grana przykladowo akordami : a, C, F to nalezy uzywac pozycji kolejno tak jak akordow ?

Awatar użytkownika
zekori
Posty: 345
Rejestracja: 27-05-2012 17:54

13-01-2014 18:36

Wyznaczasz tonację i wtedy budujesz wyjściową pozycję od toniki.

Dajmy na to masz tonację E (od groma piosenek jest w E więc weź pierwszą lepszą piosenkę i jazda), budujesz pierwszą pozycję na dźwięku E (to wiesz z tego co zrozumiałem) i po prostu grasz używając innych pozycji z tym że wszystkie dźwięki dążą do rozwiązania na dźwięku E i już twoja głowa wiedzieć gdzie ten dźwięk leży na gryfie ;) .

W temacie: "Dla tych którzy mają problem z ogarnięciem pentatoniki" są schematy superpozycji i zaznaczone toniki dla każdej pozycji. Możesz grać każdy z tych dźwięków jakie należą do pentatoniki w każdej pozycji niezależnie od akordu w tle, ważna jest tonacja. Wiadomo, lepiej wiedzieć co jest w podkładzie i się tym sugerować no ale na początek daj się przyzwyczaić palcom :) .
Cort X2 BK
Fender CD-60 (shadow SH-145bk)

+ Peavey Bandit 112 red
+ Roland Cube 20XL
+ Kustom Sienna 35 pro

+ Kolumna Aktywna RHA-12/2/250P

Awatar użytkownika
AKaBe
Posty: 97
Rejestracja: 29-01-2011 19:46

13-01-2014 21:29

Odpowiedź jest jedna: system CAGED

http://www.youtube.com/watch?v=dHUS1WNYdSU
Polecam też poszukać materiałów pisanych na ten temat. Nie jestem w stanie doradzić jakiegoś podręcznika traktującego o tym sposobie. Mnie pokazał go nauczyciel, z klapkami na oczach możesz ślepo uwierzyć że jest to świetna rzecz, bo jest :)

Wróć do „Teoria muzyki”