13-04-2013 15:58
Dobrze zrobiłeś podaną przez siebie progresję.
1. To zróbmy kilka progresji (radzę najpierw przeanalizować je samemu, bo Twój sposób jest dobry, odpowiedzi z analizą podam na dole postu):
F♯m G E F♯m
D E C♯m D
Am D Em Am
2. Dorycka od eolskiej różni się się sekstą. Dorycka ma sekstę wielką, a eolska małą.
Ta tabela zawiera interwały danych skal. Łatwiej zapamiętać je za pomocą różnic niż zakuwania na pamięć. Jońska ma prymę czystą, sekundę wielką, tercję wielką, kwartę czystą, kwintę czystą, sekstę wielką i septymę wielką. Miksolidyjska różni się septymą: ma małą, a lidyjska kwartą: ma zwiększoną. Eolska ma prymę czystą, sekundę wielką, tercję małą, kwartę czystą, kwintę czystą, sekstę małą i septymę małą. Dorycka różni się sekstą: ma wielką, a frygijska sekundą: ma małą. Lokrycka różni się od frygijskiej kwintą: ma zmniejszoną. Każdy modus czerpie swoją wyjątkowość właśnie ze swojego układu interwałów. Charakter skal modalnych mniej stabilnych ukazuje się używając te różnice względem bardziej stabilnych skal (czyli jońskiej i eolskiej). W doryckiej uwydatniamy sekstę wielką, we frygijskiej sekundę małą, w lidyjskiej kwartę zwiększoną, w miksolidyjskiej septymę małą, w lokryckiej sekundę małą i kwintę zmniejszoną. Podkreślanie tych interwałów uwydatnia unikalność tych skal. Nie można zapominać też o rozwiązywaniu zagrywek na prymę danej skali, ponieważ bez tego może nam się zdestabilizować.
Odpowiedzi i analiza 1 punktu:
Podstawą analizy jest świadomość, na którym stopniu gamy powstaje akord durowy, mollowy lub zmniejszony. Podam wzór (z akordami septymowymi w nawiasie). Po średniku podaję skalę modalną odpowiadającą stopniowi i jej zapis interwałowy, korzystając z cyfr arabskich i znaków chromatycznych (to jest de facto ta tabela tylko zapisana w inny sposób).
I - dur (maj7); jońska 1 2 3 4 5 6 7
II - moll (m7); dorycka 1 2 ♭3 4 5 6 ♭7
III - moll (m7); frygijska 1 ♭2 ♭3 4 5 ♭6 ♭7
IV - dur (maj7); lidyjska 1 2 3 ♯4 5 6 7
V - dur (7); miksolidyjska 1 2 3 4 5 6 ♭7
VI - moll (m7); eolska 1 2 ♭3 4 5 ♭6 ♭7
VII - dim (m7/b5); lokrycka 1 ♭2 ♭3 4 ♭5 ♭6 ♭7
F♯m G E F♯m Patrzymy na koło kwintowe i widzimy, że takie akordy powstają tylko w gamie D-dur. Centrum tonalne na F♯m, a jest to III stopień. Można stwierdzić, że jest to skala frygijska F♯m.
D E C♯m D Znów patrzymy na koło kwintowe i widzimy, że takie akordy powstają w gamie A-dur. Centrum tonalne na D, a jest to IV stopień. Lidyjska D.
Am D Em Am Widzimy, że takie akordy powstają w gamie G-dur. Centrum tonalne na Am, a jest to II stopień. Dorycka A.
EDIT: Musiałem poprawić post, zapomniałem dopisać tryb mollowy do akordu Am w przykładzie kontekstu doryckiego. :)
Ostatnio zmieniony 13-04-2013 17:57 przez
RiffingMan, łącznie zmieniany 2 razy.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.