Awatar użytkownika
ladypank
Posty: 137
Rejestracja: 21-02-2012 21:34

13-04-2013 12:57

Witam! Zadaje takie pytanie już któryś raz, ale nigdzie jednoznacznie nie jest napisane o tym. Umiem już dobrze posługiwać się pentatoniką. Improwizuje też na skalach modalnych, ale mam pewne pytania co do nich:
1.Jakiej skali użyć w danym utworze ?( prosiłbym na przykładzie jakiejś słynnej piosenki czy kilku akordów)
2.Czym się różni np. Dorycka od Eolskiej?
Mam pewną wiedzę na temat tych skal ale nie mogę pojąć o co w nich chodzi tak do końca. Podam przykład zakresu mojej wiedzy :

Np. Mam akordy d-moll, C-dur i B-dur. Akordy należą do gamy F-dur. Centrum tonalne to d, a więc użyję skali D Eolskiej ponieważ D jest VI stopniem gamy F-dur. I tutaj moja wiedza się kończy.

Jeśli ktoś by mógł to prosiłbym o wyjaśnienie mi po krótce tej tabelki:
http://www.magazyngitarzysta.pl/images/ ... ystyka.jpg

Bardzo proszę o pomoc i odpowiedzenie na te dwa pytania, a jeśli ktoś by mógł niech wyjaśni mi to dokładniej. z góry dziękuję i pozdrawiam!
Obrazek Obrazek Vintage V6

Marshall Valvestate 100

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

13-04-2013 15:58

Dobrze zrobiłeś podaną przez siebie progresję.

1. To zróbmy kilka progresji (radzę najpierw przeanalizować je samemu, bo Twój sposób jest dobry, odpowiedzi z analizą podam na dole postu):
F♯m G E F♯m
D E C♯m D
Am D Em Am

2. Dorycka od eolskiej różni się się sekstą. Dorycka ma sekstę wielką, a eolska małą.

Ta tabela zawiera interwały danych skal. Łatwiej zapamiętać je za pomocą różnic niż zakuwania na pamięć. Jońska ma prymę czystą, sekundę wielką, tercję wielką, kwartę czystą, kwintę czystą, sekstę wielką i septymę wielką. Miksolidyjska różni się septymą: ma małą, a lidyjska kwartą: ma zwiększoną. Eolska ma prymę czystą, sekundę wielką, tercję małą, kwartę czystą, kwintę czystą, sekstę małą i septymę małą. Dorycka różni się sekstą: ma wielką, a frygijska sekundą: ma małą. Lokrycka różni się od frygijskiej kwintą: ma zmniejszoną. Każdy modus czerpie swoją wyjątkowość właśnie ze swojego układu interwałów. Charakter skal modalnych mniej stabilnych ukazuje się używając te różnice względem bardziej stabilnych skal (czyli jońskiej i eolskiej). W doryckiej uwydatniamy sekstę wielką, we frygijskiej sekundę małą, w lidyjskiej kwartę zwiększoną, w miksolidyjskiej septymę małą, w lokryckiej sekundę małą i kwintę zmniejszoną. Podkreślanie tych interwałów uwydatnia unikalność tych skal. Nie można zapominać też o rozwiązywaniu zagrywek na prymę danej skali, ponieważ bez tego może nam się zdestabilizować.

Odpowiedzi i analiza 1 punktu:
Podstawą analizy jest świadomość, na którym stopniu gamy powstaje akord durowy, mollowy lub zmniejszony. Podam wzór (z akordami septymowymi w nawiasie). Po średniku podaję skalę modalną odpowiadającą stopniowi i jej zapis interwałowy, korzystając z cyfr arabskich i znaków chromatycznych (to jest de facto ta tabela tylko zapisana w inny sposób).

I - dur (maj7); jońska 1 2 3 4 5 6 7
II - moll (m7); dorycka 1 2 ♭3 4 5 6 ♭7
III - moll (m7); frygijska 1 ♭2 ♭3 4 5 ♭6 ♭7
IV - dur (maj7); lidyjska 1 2 3 ♯4 5 6 7
V - dur (7); miksolidyjska 1 2 3 4 5 6 ♭7
VI - moll (m7); eolska 1 2 ♭3 4 5 ♭6 ♭7
VII - dim (m7/b5); lokrycka 1 ♭2 ♭3 4 ♭5 ♭6 ♭7

F♯m G E F♯m Patrzymy na koło kwintowe i widzimy, że takie akordy powstają tylko w gamie D-dur. Centrum tonalne na F♯m, a jest to III stopień. Można stwierdzić, że jest to skala frygijska F♯m.

D E C♯m D Znów patrzymy na koło kwintowe i widzimy, że takie akordy powstają w gamie A-dur. Centrum tonalne na D, a jest to IV stopień. Lidyjska D.

Am D Em Am Widzimy, że takie akordy powstają w gamie G-dur. Centrum tonalne na Am, a jest to II stopień. Dorycka A.

EDIT: Musiałem poprawić post, zapomniałem dopisać tryb mollowy do akordu Am w przykładzie kontekstu doryckiego. :)
Ostatnio zmieniony 13-04-2013 17:57 przez RiffingMan, łącznie zmieniany 2 razy.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
ladypank
Posty: 137
Rejestracja: 21-02-2012 21:34

13-04-2013 16:18

WIELKIE DZIĘKI KOLEGO!!! Teraz już wszystko rozumiem :) Właśnie takiego wyjaśnienia brakowało mi w internecie. Powinieneś tworzyć poradniki na szerszą skalę bo świetnie Ci to wychodzi :) Bardzo dziękuję raz jeszcze i Pozdrawiam!!!
Obrazek Obrazek Vintage V6

Marshall Valvestate 100

Wróć do „Teoria muzyki”