bomba19882
Posty: 4
Rejestracja: 02-12-2010 11:29

16-04-2013 10:07

Witam wszystkich bardzo serdecznie.

Ponieważ od pewnego czasu utknąłem trochę w miejscu postanowiłem zajrzeć na forum i zapytać was o rady odnośnie urozmaicenia gry akordowej na gitarze akustycznej. Mam już dosyć grania akordów ogniskowych i chciałbym aby mój akompaniament brzmiał bardziej ciekawie za równo pod względem rytmicznym jak i melodycznym. Jeśli macie jakieś patenty, ćwiczenia rady chętnie ich wysłucham i będę bardzo wdzięczny za wskazówki. Myślę że podstawy mam już ogarnięte w pełni jeśli chodzi o łapanie akordów otwartych, barowych , septymowych i podstawowe rytmy jak i skale: pentatoniczna molowa, durowa, bluesowa, durowa jońska, molowa eolska. Nie chodzi o to że czymś się chwale bo tak naprawdę nie ma czym. Gram już 3,5 roku więc myślę ze już najwyższy czas opuścić podstawy i zająć się czymś bardziej ambitnym.

Awatar użytkownika
BulletProofCupid
Posty: 577
Rejestracja: 17-08-2009 03:34

16-04-2013 10:33

w skrócie, pytasz nas o receptę na komponowanie ciekawej muzyki :) Chyba każdy by chciał znać taką, niestety nie ma tak łatwo. Dopóki nie słyszysz tego co chcesz uzyskać to nikt Ci w tym nie pomoże.
Dla mnie najlepszy sposób to rozpisać sobie te kilka akordów w gp, przesłuchać parę razy i urozmaicić to przez wszelakie kombinacje jak np. poprowadzenie odrębnej melodii w harmonii.

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

16-04-2013 15:31

A umiesz złapać ten sam akord w 4, 5 miejscach na gryfie? Znasz przewroty akordów?

bomba19882
Posty: 4
Rejestracja: 02-12-2010 11:29

16-04-2013 16:58

Niestety nie umiem ale chciałbym się nauczyć:). Znam góra dwa trzy miejsca i nie tyczy się to każdego akordu. Jeśli mógłbyś mi pomoc w tej kwestii będę wdzięczny. Przewroty akordów ogarniam ale tylko w teorii nie potrafię przenieść tego na gryf. Tak samo jest z budowaniem akordów mollowych durowych i septymowych zdaje sobie również sprawę że istnieje dużo więcej akordów niż wymieniłem np. z nona, septyma wielką, małą itd. których też nie znam.

QQR
Posty: 47
Rejestracja: 03-03-2013 01:08

16-04-2013 23:29

Mógłbyś na początek np. do tych ogniskowych powplatać opóźnienia sekundowe i kwartowe, czyli akordy typu sus2 i sus4.
Do tego potrzebna jest świadomość, który z trzymanych dźwięków stanowi tercję akordu, a potem w miarę możliwości zamieniasz ten dźwięk na "kolejny" lub "poprzedni" z gamy, z której wywodzi się opóźniany akord. Czyli np. opóźniając akord C dur (dźwięki C E G) zamieniasz dźwięk E na D (Csus2 = C D G) lub E na F (Csus4 = C F G). Robiąc ten sam zabieg z akordem c moll (C Es G) zamieniasz dźwięk Es na D lub F - wniosek z tego, że akordy typu sus nie mają trybu, a opóźnienie sekundowe lub kwartowe akordu durowego brzmi identycznie jak odpowiednie opóźnienie akordu mollwego.

Doskonałym przykładem na takie akordy jest refren z nothing else matters lub naiwne pytania dżemu - w obu przypadkach opóźniany jest akord D dur. Bardzo dużo ludzi gra to absolutnie nieświadomie ;)
Zapraszam na http://www.youtube.com/PlayItEasyPL - Znane utwory w łatwych opracowaniach na gitarę. Każdy film w zestawie z nutami i tabulaturą!

bomba19882
Posty: 4
Rejestracja: 02-12-2010 11:29

17-04-2013 08:31

Móglbys mi nap rozpisac progresję akordów z tymi ,,susami" chodzi mi o zharmonizowanie tego zeby poczuc jak to brzmi :D

QQR
Posty: 47
Rejestracja: 03-03-2013 01:08

17-04-2013 16:20

Raczej nie ma reguł, ani żadnych kadencji dotyczących opóźnień. Każdy akord pełniący dowolną funkcje możesz opóźnić w obie strony. Możnaby przyjąć, że dobrze brzmi gdy bezpośrednio po opóźnieniu przychodzi właściwy akord, który był opóźniany, np.
A Asus4 A, albo
d dsus2 d dsus4 d
Posłuchaj sobie So this is christmas (war is over) Johna Lennona. To jedno wielkie opóźnienie ;)
Zapraszam na http://www.youtube.com/PlayItEasyPL - Znane utwory w łatwych opracowaniach na gitarę. Każdy film w zestawie z nutami i tabulaturą!

bomba19882
Posty: 4
Rejestracja: 02-12-2010 11:29

18-04-2013 22:09

Dzięki wielkie już ogarniam o co kaman i brzmi to naprawdę dużo ciekawiej, zacząłem też grać akordami w różnych miejscach na gryfie i to również dodaje kolorytu :D. Jednak mam jeszcze pytanie ponieważ znam akordy durowe tylko w 3 miejscach na gryfie, molowymi(znam tylko gorą w dwóch miejscach na gryfie) się nie bawiłem nie mówiąc już o innych co muszę na pewno nadrobić :). Chciałem zapytać czy znajdę gdzieś np. akord C-dur rozpisany w kilku miejscach na gryfie na jakimś diagramie, czy po prostu trzeba przysiąść i budować takie akordy samemu znając dźwięki.

Wróć do „Teoria muzyki”