gui99tar
Posty: 21
Rejestracja: 26-02-2013 18:44

23-07-2013 12:29

Cześć :) Od dłuższego czasu zastanawiam się jak po mając kilka dźwięków nazwać akord. Załóżmy ze mam A-dur składa się z dźwięków A C E, ale co by było gdybym zamiast C wziął H ? Jak ten akord by się nazywał ? Z góry dzięki za pomoc :D
Gui99taR Obrazek

gui99tar
Posty: 21
Rejestracja: 26-02-2013 18:44

23-07-2013 13:51

Sorki, błąd :p przy A-dur powinien być Cis :p
Gui99taR Obrazek

Awatar użytkownika
Klawiszowiec
Posty: 1346
Rejestracja: 06-02-2012 19:11

23-07-2013 14:29

A2

tu masz wszystkie akordy - http://www.cdur.pl/Akordy
Classic Vibe 50 Ltd Candy Apple Red, Yamaha THR10 kremowa, Yamaha F310,

Awatar użytkownika
Adam Fulara
Doradca
Posty: 81
Rejestracja: 09-05-2007 11:23

23-07-2013 15:01

Asus2
to klasyczne zawieszenie
i A-dur to A C# E.
http://fulara.com/ <- Nowa płyta! "An Introduction to Counterpoint"

gui99tar
Posty: 21
Rejestracja: 26-02-2013 18:44

23-07-2013 16:33

No dobra, ale jak doszliście do tego ze to A2 ? Możecie mi to jakoś jasno wytłumaczyć ? :)
Gui99taR Obrazek

Awatar użytkownika
Klawiszowiec
Posty: 1346
Rejestracja: 06-02-2012 19:11

23-07-2013 16:48

na chłopski rozum,
gama ma 8 dźwięków - znane do,re,mi,fa,sol,la,si,do,
w przypadku akordu A dźwięk h jest drugim z kolei w gamie i dlatego piszemy A2,
przesuniesz na czwarty i będzie A4, dodasz szósty będzie A6, dodasz siódmy będzie A7,
takie proste matematyczne rzeczy,
Ostatnio zmieniony 23-07-2013 16:59 przez Klawiszowiec, łącznie zmieniany 1 raz.
Classic Vibe 50 Ltd Candy Apple Red, Yamaha THR10 kremowa, Yamaha F310,

gui99tar
Posty: 21
Rejestracja: 26-02-2013 18:44

23-07-2013 16:58

No tak, ale to mam zamiast tercji wielkiej w tym przypadku a co by było gdybym zamienił, np na H kwintę czystą ? Albo do tych trzech dźwięków dodał H i By Było A C# E H. Bo do septymy się przecież dodaje a nie zamienia z jakiegoś innego :p
Gui99taR Obrazek

Awatar użytkownika
Klawiszowiec
Posty: 1346
Rejestracja: 06-02-2012 19:11

23-07-2013 17:00

jedziesz drugą gamę i masz dziewiąty dźwięk czyli A9,
Ostatnio zmieniony 23-07-2013 17:03 przez Klawiszowiec, łącznie zmieniany 1 raz.
Classic Vibe 50 Ltd Candy Apple Red, Yamaha THR10 kremowa, Yamaha F310,

gui99tar
Posty: 21
Rejestracja: 26-02-2013 18:44

23-07-2013 17:02

Czyli te poniżej "7" zamieniam z jakimś dźwiękiem a te powyżej dodaję ? Dobrze rozumiem. Nie ma różnicy czy zamienię tercje czy kwintę ?
Gui99taR Obrazek

Awatar użytkownika
Klawiszowiec
Posty: 1346
Rejestracja: 06-02-2012 19:11

23-07-2013 17:06

robisz jak chcesz,
zapis cyframi jest uproszczony, bo dokładnie trzeba by użyć z angielskiego słów :
przesunięcie - sus, dodanie - add,
Classic Vibe 50 Ltd Candy Apple Red, Yamaha THR10 kremowa, Yamaha F310,

gui99tar
Posty: 21
Rejestracja: 26-02-2013 18:44

23-07-2013 17:13

Dzięki wielkie :D Już rozumiem :)
Gui99taR Obrazek

Awatar użytkownika
Adam Fulara
Doradca
Posty: 81
Rejestracja: 09-05-2007 11:23

23-07-2013 17:29

Oznaczenie A2 nie jest zgodne z międzynarodowym standardem (tym np. z Realbooka).

Asus 2 oznacza, że zamieniasz dźwięk C - tercję akordu - na sekudnę, przez co traci tryb - nie jest już ani durowy ani moll. A2 sugeruje w dalszym ciągu dur. Asus4 oznacza ten sam zabieg w drugą stronę - do kwarty zamiast tercji.

Akordy budowane są tercjowo.
http://fulara.com/ <- Nowa płyta! "An Introduction to Counterpoint"

gui99tar
Posty: 21
Rejestracja: 26-02-2013 18:44

23-07-2013 17:58

A mogę zostawić tercję w spokoju i zamienić kwintę ? Bo jak rozumiem ta dwójeczka przy A2 sugeruje że dodaje drugi dźwięk gamy, tak ?
Gui99taR Obrazek

Awatar użytkownika
Adam Fulara
Doradca
Posty: 81
Rejestracja: 09-05-2007 11:23

23-07-2013 18:59

sus oznacza, że zmieniasz tercję. Jak chcesz zmieniać kwintę zostawiając tercję to otrzymasz inny akord, na przykład A C# F to A+, A C# F# to F#m w I przewrocie (pozycja prymy) i tak dalej.
http://fulara.com/ <- Nowa płyta! "An Introduction to Counterpoint"

gui99tar
Posty: 21
Rejestracja: 26-02-2013 18:44

24-07-2013 13:59

Ok. Dzięki :) mniej więcej kumam. Zastanawiam się tylko kiedy dodaje się do akordu "+" kiedy nic a kiedy "-" :p jak mógłbyś jeszcze to wytłumaczyć to byłbym wdzięczny :).
Gui99taR Obrazek

gui99tar
Posty: 21
Rejestracja: 26-02-2013 18:44

24-07-2013 20:58

Jeszcze nie rozumiem kiedy jest akord zmniejszony a kiedy zwiększony i zastanawiam się jak do np. A-dur dodam dziewiąty dźwięk gamy to chyba nie będzie to A9 bo wtedy musiałaby być jeszcze septyma. Dobrze rozumiem ?
Gui99taR Obrazek

icys99
Posty: 29
Rejestracja: 03-09-2011 12:48

24-07-2013 21:52

gui99tar pisze:Ok. Dzięki :) mniej więcej kumam. Zastanawiam się tylko kiedy dodaje się do akordu "+" kiedy nic a kiedy "-" :p jak mógłbyś jeszcze to wytłumaczyć to byłbym wdzięczny :).


"+" oznacza się akordy zwiększone np. zwykły C-dur to C,E,G, a C+ to C,E,G# , z kolei "minusem" się nie oznacza raczej akordów ( może w jakimś systemie jest, ale nie jest on powszechny i międzynarodowy). "Nic" będzie przy każdym akordzie durowym, np. akord C-dur, to po prostu "C".



gui99tar pisze:Jeszcze nie rozumiem kiedy jest akord zmniejszony a kiedy zwiększony i zastanawiam się jak do np. A-dur dodam dziewiąty dźwięk gamy to chyba nie będzie to A9 bo wtedy musiałaby być jeszcze septyma. Dobrze rozumiem ?


Akord zmniejszony mamy wtedy, kiedy mamy same tercje małe. A zmniejszony to A,C,Eb. Akord zwiększony mamy wtedy, kiedy mamy tercje wielkie. A zwiększony to A,C#,E#.

Co do akordu A9 - jeśli ma takie oznaczenie to jest to akord dominantowy nonowy ( zawiera także septymę małą). Jeśli ma to być akord toniczny, to oznaczymy go jako AMa9 ( ten ma septymę wielką ). Czyli akordy które mają w sobie "9" zawierają automatycznie "7". Istnieje jeszcze możliwość pominięcia septymy i będzie tylko dodana nona, wówczas mamy taki akord jak Aadd9 ( często chodzi tu o dodaną sekundę i można oznaczyć A2)

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

01-08-2013 01:11

icys99 pisze:z kolei "minusem" się nie oznacza raczej akordów ( może w jakimś systemie jest, ale nie jest on powszechny i międzynarodowy)

"Minusem" oznacza się zwykły akord mollowy, tyle że jest to zapis jazzowy. Co więcej, jest bardzo powszechny wśród jazzmanów i jak najbardziej międzynarodowy. :) Przykłady, pierwsze wyniki w google:
1
2
3
4
5

icys99 pisze:Co do akordu A9 - jeśli ma takie oznaczenie to jest to akord dominantowy nonowy ( zawiera także septymę małą). Jeśli ma to być akord toniczny, to oznaczymy go jako AMa9 ( ten ma septymę wielką ). Czyli akordy które mają w sobie "9" zawierają automatycznie "7". Istnieje jeszcze możliwość pominięcia septymy i będzie tylko dodana nona, wówczas mamy taki akord jak Aadd9

Tutaj też nie zawsze jest tak, jak napisałeś. Są szkoły wg których akord (przykładowo) C9, zawiera dodaną TYLKO nonę (gitarzyści zapisują jako Cadd9), a dominantowy akord (nasz C9) zapisuje się jako C7/9, czy C79 etc.

icys99
Posty: 29
Rejestracja: 03-09-2011 12:48

01-08-2013 12:25

Blisher pisze:"Minusem" oznacza się zwykły akord mollowy, tyle że jest to zapis jazzowy. Co więcej, jest bardzo powszechny wśród jazzmanów i jak najbardziej międzynarodowy. :)


Spotykałem się także, ze "minusem" oznacza się akord mollowy, ale z tego co ja wiem, to akord mollowy np. c-moll zapisuje się jako CMI ( MI są do połowy litery C) i takie oznaczenia akordów mollowych bardzo często spotykałem w zapisach nutowych utworów jazzowych, zaś minusem rzadko kiedy się spotykałem. Inne oznaczenia akordów mollowych to np. c, Cm. Niestety sposobów zapisywania akordów jest pełno i chyba nigdy nie zostanie to ujednolicone, stąd też wiele różnych oznaczeń tych samych akordów.

Blisher pisze:Tutaj też nie zawsze jest tak, jak napisałeś. Są szkoły wg których akord (przykładowo) C9, zawiera dodaną TYLKO nonę (gitarzyści zapisują jako Cadd9), a dominantowy akord (nasz C9) zapisuje się jako C7/9, czy C79 etc.


Jak wyżej, nigdy nie zostanie to ujednolicone. Ja korzystam z systemu, który proponuje W. K. Olszewski w książce "Podstawy harmonii we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej". Tam jest właśnie rozdział poświęcony sposobie zapisywania akordów i myślę, że warto poczytać o tym "problemie". Tak czy inaczej jesteśmy poniekąd zmuszeni, żeby orientować się w różnych oznaczeniach tych samych akordów : - )

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

01-08-2013 19:17

@UP
Co do "minusów" - ja też bardzo rzadko spotykam taki sposób zapisu, jednak za granicą, szczególnie w USA jest to bardzo często stosowane. Niestety tyle ile jest zakątków świata - tyle różnych sposobów zapisu akordów i niestety zdarzają się takie sytuacje kiedy nie wiadomo co grać, bo człowiek zastanawia się "co miał na myśli autor?". Mimo wszystko uważam że jest to do ogarnięcia i dobrze jest wiedzieć co jest co.

Wróć do „Teoria muzyki”