Awatar użytkownika
Dragoniter
Posty: 14
Rejestracja: 16-05-2010 21:40

28-04-2012 18:11

Wyekranowałem taśmą miedzianą ścianki komory potencjometrów oraz komory ze sprężynami. Teraz pytanie, jak mam te ekranowania ze sobą połączyć - zwykłym drutem miedzianym, a następnie tym samym drutem wszystko podłączyć do masy, czyli mostka? Pozostaje jeszcze kwestia ekranowania komór przetworników - opłaca się?
Obrazek Obrazek

Ibanez RG 470 + DiMarzio Breed + lo-pro edge, Squier Bullet HSS + Wilkinson ez-lok, Fender Mustang II

Awatar użytkownika
humless
Sklep Muzyczny
Posty: 985
Rejestracja: 11-03-2012 22:40

28-04-2012 18:57

Komorę ze sprężynami też? A po co? Wystarczy podłączenie kablem do masy gitary.
Jeśli już coś więcej ekranować to lepiej komory pickupów.
Pamiętaj, żeby nie utworzyć pętli mas!
Prawidłowo zaekranowana komora potencjometrów: ekran powinien być połączony z obudową potencjometrów (potencjometry przykręcone poprzez ekran - by był styk elektryczny). Powinno się odciąć istniejące połączenia pomiędzy masą elektryczną układu a obudową potencjometrów, by uniknąć pętli mas właśnie. Ekran komory potencjometrów powinien być podłączony do masy układu elektrycznego gitary w jednym miejscu - najlepiej w pobliżu gniazda.
Inne ekrany (np. komór przetworników) należy połączyć niezależnym przewodem do punktu wspólnego podłączenia masy do układu elektrycznego - tam gdzie podłączony jest ekran komory potencjometrów.

Awatar użytkownika
Dragoniter
Posty: 14
Rejestracja: 16-05-2010 21:40

28-04-2012 22:12

Dzięki za szczegółowy opis, jutro będę majstrował.
Obrazek Obrazek

Ibanez RG 470 + DiMarzio Breed + lo-pro edge, Squier Bullet HSS + Wilkinson ez-lok, Fender Mustang II

Awatar użytkownika
Dragoniter
Posty: 14
Rejestracja: 16-05-2010 21:40

30-04-2012 17:28

Odświeżam. Czyli powinienem odkręcić potencjometry, podłożyć pod nie trochę taśmy miedzianej stykającej się z resztą ekranu i wtedy na to je zakręcić?

[EDIT] Wygląda na to, że jest tak jak mówię. Mam natomiast inne pytanie - co ma być masą układu w komorze?
Obrazek Obrazek

Ibanez RG 470 + DiMarzio Breed + lo-pro edge, Squier Bullet HSS + Wilkinson ez-lok, Fender Mustang II

Awatar użytkownika
humless
Sklep Muzyczny
Posty: 985
Rejestracja: 11-03-2012 22:40

30-04-2012 19:20

Tak. I należy sprawdzić kontakt omomierzem. Wszystkie ekrany powinny być połączone z masą układu w jednym punkcie, najlepiej w okolicy gniazda gitarowego, choć wspólnym punktem masy może być od biedy obudowa potencjometru poziomu sygnału. Tu taki przykład: http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php , a tu: http://www.stewmac.com/tradesecrets/ts0 ... clk=191882 - drugi.

Proszę się jednak nie dziwić, jeśli te pracochłonne zabiegi nie przyniosą (być może spodziewanych) "rewelacyjnych" efektów i gitara będzie dalej brumieć...
W całej tej "zabawie" zajmujemy się jedynie prawidłowym połączeniem masy i dość wątpliwym (bo wykonanym z miedzi, która nie stanowi ekranu dla pola elektromagnetycznego) zaekranowaniem kilkudziesięciu centymetrów układu kabli. A single coil może mieć koło kilometra druciku...

Awatar użytkownika
Dragoniter
Posty: 14
Rejestracja: 16-05-2010 21:40

01-05-2012 02:29

A gdybym zamiast miedzi zastosował blachę ocynkowaną? Stalowe są drogie, ale pewnie by były najlepsze.
Obrazek Obrazek

Ibanez RG 470 + DiMarzio Breed + lo-pro edge, Squier Bullet HSS + Wilkinson ez-lok, Fender Mustang II

Awatar użytkownika
humless
Sklep Muzyczny
Posty: 985
Rejestracja: 11-03-2012 22:40

01-05-2012 11:23

Będzie lepiej, ale i trudniej. Można wykorzystać "blachę angielską" - to stalowa blacha ocynkowana wykorzystywana m.in. w formach do pieczenia - http://gragitara.strefa.pl/index-ekran.htm

Awatar użytkownika
Dragoniter
Posty: 14
Rejestracja: 16-05-2010 21:40

01-05-2012 21:27

http://allegro.pl/blacha-stalowa-ocynko ... 58612.html - coś takiego?

Na razie pobawię się z miedzią. Jak już będę wszystko wiedział, to zamówię blachę.
Obrazek Obrazek

Ibanez RG 470 + DiMarzio Breed + lo-pro edge, Squier Bullet HSS + Wilkinson ez-lok, Fender Mustang II

Awatar użytkownika
humless
Sklep Muzyczny
Posty: 985
Rejestracja: 11-03-2012 22:40

01-05-2012 23:18

To blacha ocynkowana, a nie cynowana ! A ten zwój to i tak trochę za dużo jak na gitarę :)
Kup jakąkolwiek formę z cienkiej blachy stalowej (białej) do pieczenia (czy jak to się nazywa) w jakimś sklepie z czajnikami i garnkami... (np. coś takiego: http://allegro.pl/forma-blacha-do-piecz ... 06806.html )

bobpl
Doradca
Posty: 1450
Rejestracja: 12-02-2012 15:04

05-05-2012 23:21

Ja mam pytanie odnośnie pętli mas. W sumie jak mam masy poprowadzone do obudowy potka vol z kazdego punktu (wychodząca z potka jest tylko do ekranu, swoją drogą nie wiem czy nie arto tu wrzucic 'zabezpieczenia przepięciowego' które proponowałes w temacie o kopaniu przez gitarę.) I teraz nie wiem czy w ten sposób mamy pętlę czy wlasnie ją omijamy (wszystkie kable masy bezposrednio do obudowy tego potka są wrzucone)

Inna kwesta jest taka - co własciwie daje nam ominięcie pętli masy? Bo tak wiele się o tym mówi, a w sumie realnie efektu nie odczułem jakoś (w elektryku nie mam ominiętej pętli tylko plątaninę kabelków a w sumie nie słychać brumów, elektryk kumpla ma masy w jeden punkt i między moim a jego nie ma roznicy praktycznie zadnej pod tym samym wzmakiem). Wszyscy pisza aby omijać pętlę mas, ja sie zastanawiam czy to na pewno konieczne jest. Bo z tym więcej babrania się niz z samym ekranem. (ha, a ja wziąłem i ekranowałem paskami miedzianymi szerokosci 20mm strata, to dopiero babranina, 5h roboty.. nastepnym razem kupie blache do pieczenia..)
Custom Strat HSS + Mega Amp T64RS

Awatar użytkownika
humless
Sklep Muzyczny
Posty: 985
Rejestracja: 11-03-2012 22:40

06-05-2012 10:41

bobpl pisze:...co własciwie daje nam ominięcie pętli masy?...

Szczenięciem będąc zachciało mi się zrobić swój pierwszy wzmacniacz mocy na układzie scalonym UL1481. Starannie zaprojektowałem płytkę, sprawdziłem przed montażem wszystkie części. Po bezbłędnym zmontowaniu i załączeniu z głośnika wydobywało się (ku mojemu zdumieniu) ... buczenie i jakieś piski! Dopiero po powtórnej analizie układu (poczytaniu stosownej lektury) okazało się, że winne jest niewłaściwe prowadzenie ścieżek masy na płytce!!! Po powtórnym zaprojektowaniu płytki - tym razem już zgodnie z zasadami - i montażu tych samych podzespołów! od pierwszego odpalenia wzmacniacz działał właściwie, bez najmniejszych sprzężęń wewnętrznych czy brumów. To był mój pierwszy, namacalny dowód "działania" pętli mas.
Wiele opisów pętli mas można znaleźć w internecie. Konstruktorzy wszystkich urządzeń, np. wzmacniaczy, przestrzegają tych zasad i w urządzeniu jest najczęściej jeden główny punkt masy, do którego są podłączone poszczególne bloki i ekrany.
Pętla mas może powodować: 1) zakłócenia od spadków napięć, 2) indukowanie się w samej pętli zakłóceń elektromagnetycznych. I efekty tego mogą, choć nie muszą, się ujawnić. Wszystko zależy od warunków pracy. Brak pętli mas zabezpiecza przed ujawnieniem się tych niepożądanych zjawisk w każdych warunkach!
A źródłem zakłóceń może być nawet tak prosty element, jak kabel gitarowy: http://gragitara.strefa.pl/index-kabel.htm

bobpl
Doradca
Posty: 1450
Rejestracja: 12-02-2012 15:04

06-05-2012 13:58

OK, dzięki za wyjaśnienie. Cóż, jakby się mój strat zacząc obrażac, to przelutuję kabelki omijając pętlę, na chwile obecna nie mam nawet dobrych kabli zeby to poprawić. (a do blachy miedzianej w stracie megaciezko cokolwiek przylutowac - szybko sie rozchodzi ciepło i jest lipa.. moze ekran na blache stalowa zmienie..)
Custom Strat HSS + Mega Amp T64RS

vavrzyn
Posty: 3
Rejestracja: 08-07-2011 19:17

06-10-2012 13:38

Zastanawia mnie jedna rzecz. Przebrnąłem przez cały artykuł na guitarnuts (obecnie chyba najbardziej rzetelnie przygotowany materiał odnoście ekranowania i połączeń jaki w sieci można znaleźć) ale wciąż zastanawia mnie jedna rzecz. Jeżeli dobrze rozumiem żeby uniknąć pętli mas żaden element (łączony z "-") nie może mnieć więcej niż jednego połączenia z masą. Facet z guitarnuts sugeruje, że w momencie wyekranowania całego układu, ekran staje się naszą wspólną dla wszystkiego masą. Potwierdza to między innymi lutowanie mas na "gwiazdkę" i likwidacja połączeń masowych między obudowami potencjometrów. To jestem w stanie zrozumieć bo faktycznie obudowy potencjometrów łączą się przez taśmę miedzianą na płytce. Natomiast zastanawia mnie kilka innych punktów polączeń:

1. Gniazdo jack. Jeżeli robimy klatkę Faraday'a również w otworze pod gniazdo i łączymy ten ekran z głównym punktem masy na "gwizadce" to...czy nie powstaje pętla mas w związku z faktem, że masa samego gniazda jack ma kontakt z obudową (łezką) i tym samym nawet bez lutowania przewodu "-" gniazdo łączy się z głównym punktem masy przez ekran. Czy nie oznacza to, że po standardowym podłączeniu minusa do gniazda powstanie pętla mas. Mam nadzieję, że w miarę zrozumiale to ująłem.


2. Jeżeli ekran płytki (na którym jest "gwiazdka" masy) ma bezpośredni kontakt ekranem komory przetworników (i elektroniki...w stracie) to czy łączenie tych dwóch ekranów dodatkowo kablem nie tworzy pętli mas?


Może ja czegoś nie rozumiem (posiadam dość podstawową wiedzę elektroniczną) ale tłumacząc to sobie możliwie najprościej minus wchodzi przez gniazdo jack :: potem przechodzi przez ekran otworu na gniazdo, do ekranu całej komory (zakładam, że nie lutuję dodatkowego kabla na styk masy w gnieździe bo i tak ma kontakt z ekranem) :: ekran komory "podaje" masę na cały ekran płytki :: Z ekranu płytki masa przechodzi na obudowy potencjometrów (nie łączę ich obudów dodatkowymi kablami (jak w tradycyjnie spotykanych schematach). W taki sposób praktycznie każdy punkt, który ma być połączony z masą, ma z nią kontakt tylko w jednym miejscu.

Dobrze kombinuję?

P.S Może śmieszne pytanie ale w przypadku ekranowania singla domniemam, że cewka musi być odizolowana od ekranu (nie naklejamy taśmy bezpośrednio na zwój?)

Awatar użytkownika
humless
Sklep Muzyczny
Posty: 985
Rejestracja: 11-03-2012 22:40

06-10-2012 16:47

Narysowałem schemat, który powinien odpowiedzieć na Twoje wątpliwości.
Kolorem czerwonym zaznaczono układy ekranowania.
Rysunek uwzględnia ogólne zalecenia prowadzenia mas oraz "dobrą praktykę inżynierską" :)

Na rysunku pokazano również "wykonanie bezpieczne" - w miejsce na przewodach zaznaczone czerwonym X należy wstawić przedstawiony układ RC.

UWAGA: Należy polikwidować wszelkie istniejące połączenia masy do metalowych pokrywek potencjometrów !

vavrzyn
Posty: 3
Rejestracja: 08-07-2011 19:17

06-10-2012 19:25

To rzeczywiście wyjaśnia większość moich wątpliwości co do połączeń ekranu. Wielkie dzięki!

1. Jeżeli dobrze wnioskuję wynika z tego, że lepiej do prawych nóżek potencjometrów doprowadzić masę kablem bezpośrednio z gniazda, niż zwierać nóżkę do obudowy, bo wtedy brałoby masę z ekranu.


2. W jaki sposób pokazane układy RC wpływają na wysokie pasmo?


3. Domniemam, że minusy przetworników oraz kabel masowy, który przechodzi przez potencjometry do przełącznika nie powinien mieć kontaktu z ekranem czyli...nie wolno go polutować obudowę przełącznika?


Mam nadzieję, że z tego rysynku wyciągam słuszny wniosek ogólny - ekran ma się spotykać z masą sygnałową dopiero i tylko przy na samym gnieździe i w przypadku istnienia większej liczy komór na przełączniki, potencjometry, przystawki itp ekrany każdej z nich powinny być połączone w jednym miejscu, czyli jak na zdjęciu...zaraz przy gnieździe, tam gdzie uziemienie mostka.

Awatar użytkownika
humless
Sklep Muzyczny
Posty: 985
Rejestracja: 11-03-2012 22:40

06-10-2012 20:49

1. Jeżeli dobrze wnioskuję wynika z tego, że lepiej do prawych nóżek potencjometrów doprowadzić masę kablem bezpośrednio z gniazda, niż zwierać nóżkę do obudowy, bo wtedy brałoby masę z ekranu.
Tak

2. W jaki sposób pokazane układy RC wpływają na wysokie pasmo?
Żaden

3. Domniemam, że minusy przetworników oraz kabel masowy, który przechodzi przez potencjometry do przełącznika nie powinien mieć kontaktu z ekranem czyli...nie wolno go polutować obudowę przełącznika?
Jeśli ekran przewodu ekranowanego wychodzącego z przetwornika jest przewodem sygnałowym (jedna żyła w ekranie) to należy go oczywiście go lutować do układu elektronicznego gitary (np. pinu potencjometru).
(co to są "minusy przetworników"?)


Mam nadzieję, że z tego rysynku wyciągam słuszny wniosek ogólny - ekran ma się spotykać z masą sygnałową dopiero i tylko przy na samym gnieździe i w przypadku istnienia większej liczy komór na przełączniki, potencjometry, przystawki itp ekrany każdej z nich powinny być połączone w jednym miejscu, czyli jak na zdjęciu...zaraz przy gnieździe, tam gdzie uziemienie mostka.
Tak

Przy okazji: dokonałem korekty schematu dla "wykonania bezpiecznego": zmiana położenia układu RC dla podłączenia do masy mostka. W przypadku podłączenia, jak pokazuje czerwona linia ciągła, wystarczy jeden układ RC dla zabezpieczeniem przed porażeniem zarówno od strony metalowych pokręteł potencjometrów, jak mostka i strun. Załączam skorygowany rysunek.
Dla połączenia mostka do pinu GNIAZDA należy zastosować oddzielny układ RC.

vavrzyn
Posty: 3
Rejestracja: 08-07-2011 19:17

07-10-2012 16:43

Wielkie dzięki za fachowa odpowiedz. Po tych kilku treściwych postach wiele watpliwości rozwianych.W poniedzialek zabieram się za testy. Swoja droga nie omieszkalem zajrzec na strone humless...Ciekawa i kuszaca propozycja. Czy funkcjonuje oficjalny cennik ?


Edytuję, żeby nie robić bałaganu. Jest poniedziałek. Powróciłem do "rozbebeszonego" wiosła. Poniżej umieszczam spreparowany w mękach szkic mojego układu. Proszę o uwagi, jeżeli coś się rzuca w oczy.

http://www.zdnet.pl/~chrup/moj_uklad.gif


Z rzeczy, które można jeszcze zrobić (lub zrobiłem błędnie), a czego nie widać na szkicu:

1. oplot humbuckera pod mostkiem połączyć bezpośrednio z punktem #1
2. skręcić przewody wyjściowe Singli
3. Wyekranować jeszcze oba single

Wykonałem połączenia zgodnie z sugestią na wsześniej umieszczonych szkicach Pana "Humless". Różnica w "smażeniu" między wyekranowaną gitarą a inną, nową "zdjętą z wieszka" jest poważnie odczuwalna na pozycji humbucker'a. Obawiam się jednak, że redukacja przydźwięku sieciowego na Singlach pozostawia jeszcze wiele do życzenia. Jutro wracam do dalszych testów - realizacja pt. 1 i 2...może 3.

Wróć do „Zrób to sam”