Hubox
Posty: 57
Rejestracja: 12-07-2011 20:13

25-10-2011 19:38

Witam. Zastanawiałem się dzisiaj nad znaczeniem drewna w gitarze. Wiadomo, że w akustykach ma ono najważniejszą rolę. Jednak skoro w gitarze elektrycznej dąży się do tego, by przetworniki jak najlepiej odizolować fizycznie od reszty gitary, mocuje się je na sprężynach itp. W takim razie jaki wpływ ma drewno na brzmienie gitary? Czy tu chodzi np o różny wykres drgań (drewno ma wpływ na struny głównie przez strunnik i progi)? Przy niektórych rodzajach drewna drgania są np bardziej prostokątne (czyli ostrzejsze brzmienia) a innym bliżej do sinusoidy (brzmienie miękkie, mniej klarowne)? Dobrze myślę?
Obrazek * VT :D
Yamaha F310

MagnusArias
Posty: 143
Rejestracja: 09-08-2011 10:01

25-10-2011 19:47

Blisko. Niektóre drewna mają różne specyfikacje.
Krótka charakterystyka popularnych gatunków drewna:

Jesion - brzmienie twarde, ostre i jasne. Dobrze radzi sobie z mostkami typu vibrato. Z wbudowanym przetwornikiem single-coil łatwo uzyskuje się charakterystyczny, dźwięczny dźwięk bell-tone.
Lipa amerykańska, (baswood) - doskonała do ostrej muzyki, równomierne i pełne wybrzmiewanie, dźwięk dobrze zbalansowany, dobra współpraca zarówno z przetwornikami typu single jak i humbucker.
Olcha - uniwersalne drewno o równym wybrzmiewaniu, zbalansowanym brzmieniu i umiarkowanym ataku.
Klon - silny atak, szybki wybrzmiewanie, przejrzyste i jasne brzmienie, czysty w wysokich częstotliwościach.
Mahoń - brzmienie ciepłe, pełne i śpiewne, długie wybrzmiewanie, mocne niskie i środkowe częstotliwości.
Topola - głębokie niskie tony, równomierne wybrzmiewanie, miękkie środkowe częstotliwości, bardzo lekka.

[cytat zaczerpnięty ze strony gitara.pl]

Awatar użytkownika
Excubitor
Posty: 689
Rejestracja: 11-05-2008 22:11

25-10-2011 21:56

Przez strunnik i progi? Bardziej przez drgania całego korpusu.

http://www.dinosaurrockguitar.com/new/k ... /tonewoods
http://www.warmoth.com/Pages/CustomBody.aspx - w more info
"Ja się nie znam, to się chętnie wypowiem."
Obrazek

ryyba
Posty: 35
Rejestracja: 25-02-2011 18:43

25-10-2011 22:40

Przy niektórych rodzajach drewna drgania są np bardziej prostokątne (czyli ostrzejsze brzmienia) a innym bliżej do sinusoidy (brzmienie miękkie, mniej klarowne)? Dobrze myślę?


Myślę, że bardziej chodzi o to, że niektóre drewna lepiej przewodzą niskie częstotliwości tłumiąc wysokie, przez co dają ciemne brzmienie, inne na odwrót.

Hubox
Posty: 57
Rejestracja: 12-07-2011 20:13

26-10-2011 00:21

MagnusArias, dzięki za odpowiedź, lecz nie do końca o to mi chodziło. Już tłumaczę. Z założenia drgania korpusu nie powinny mieć wpływu na przetworniki (oprócz przystawek piezo), ze względu na ich mocowanie. Nie chodziło mi o to, jakie charakterystyki mają poszczególne rodzaje drewien, ale o to, co je powoduje. Na początku myślałem, że zależy to od twardości drewna, ale w tedy lipa miałaby najciemniejsze brzmienie i zero sopranów a najlepsze gitary do metalu robionoby z dębu i hebanu. Z tego co mi wiadomo tak nie jest :P Jakieś 'przewodzenie' poszczególnych częstotliwości (choć zapewne coś takiego istnieje, bo każde ciało posiada daną częstotliwość rezonansową a im bliżej tej częstotliwości tym dalej może te drgania przenosić) też nie powinno mieć wpływu, bo drgania strun w gitarze elektrycznej przez drewno nie mają gdzie być przewodzone, skoro przetworniki są odizolowane. Wydaje mi się, że drewno działa jako coś w stylu tłumika drgań, choć zapewne jest to zbyt dziecinne określenie :P Jest to trochę podobne do tego, co powiedział ryyba, jednak niezupełnie.

Zanim zacznę snuć kolejne teorie na ten temat, prosiłbym jakiegoś lutnika o odpowiedź ;)
Obrazek * VT :D
Yamaha F310

Awatar użytkownika
conscious
Doradca
Posty: 1379
Rejestracja: 22-09-2009 02:30

27-10-2011 00:58

Wypowiem się może tylko pokrewnie na temat.. Na sąsiednim forum, użytkownik Waldek-j dał post, który całkowicie popieram*. Do tego zaraz dojdę. Według mnie gitara to akustyk lub klasyk. Wszystkie elektryki itp. to jak porównywać keyboard do fortepianu.

*W poście był mini artykuł właśnie o brzmieniu drewna itp. przetworników itd. a jako wisienka na tort - filmik i zdjęcia budowy i gry na... Desce klozetowej zdjętej z kibla. Doczepiony gryf itd, przetworniki.. Grało normalnie. Zwykła kiblowa decha. Były też filmy o gitarach z metalu, był gryf przyczepiony do pustaka z przetwornikiem(tak, taki kamień pustak budowlany) i też grało ok.

Edit - To nie ten filmik, ale też gitary z kupy, znaczy z klapy od klozetu http://www.youtube.com/watch?v=4Pvj6l8a0mo
Furch G23CR Elite - cedr palisander
Furch S20CM - cedr mahoń
Vintage V100 Lemon Drop - Seymour SH2 SH4
Line 6 Pod HD 500

Awatar użytkownika
Excubitor
Posty: 689
Rejestracja: 11-05-2008 22:11

27-10-2011 09:22

"Ja się nie znam, to się chętnie wypowiem."
Obrazek

Awatar użytkownika
Grzdam
Moderator
Posty: 371
Rejestracja: 22-04-2008 18:06

27-10-2011 09:37

Typowe przetworniki faktycznie mają za zadanie wychwytywać tylko drgania strun. Ale od czego one zależą? To w jaki sposób drga struna(a zatem jak brzmi) zależy w ogromnej mierze od drewna.

Awatar użytkownika
siaska88
Posty: 162
Rejestracja: 20-02-2011 20:46

27-10-2011 10:15

http://www.promusic.pl/artykuly/artykul ... ej-drewno/
może to pomoże w uzyskaniu odpowiedzi.
Obrazek Obrazek Epiphone LP Custom

RadO
Posty: 54
Rejestracja: 04-04-2011 19:05

27-10-2011 13:01

najprostrzy sposób aby się przekonać że ma wpływ to podłącz wiosło pod wzmaka rozkręć go sporo żeby efekt był dobrze słyszalny i popukaj kostką ;) po drugie dobry rezonans drewna to długie wybrzmiewanie bo nie dławi struny.
szukam dźwięków, jeszcze dużo pracy zanim je znajdę.

ryyba
Posty: 35
Rejestracja: 25-02-2011 18:43

27-10-2011 13:45

Nie byłbym taki pewien że pickupy na głupich sprężynkach są "dobrze izolowane". Mnie się zawsze wydawało, że sprężynki służą do regulacji pickupów a nie "amortyzacji".

ryyba
Posty: 35
Rejestracja: 25-02-2011 18:43

27-10-2011 13:53

BTW. na grupie pl.rec.muzyka.gitara odbyło się sporo dyskusji na ten temat... http://groups.google.com/group/pl.rec.m ... 69900f44c9

OK, znalazłem link do artykułu który czytałem wcześniej: http://www.stormriders.com/guitar/telec ... r_wood.pdf
Streszczenie:
There are many theories as to what significance particular wood species contribute if any to the
overall tone of an electric guitar. In this paper two differing wood types are studied, ash and
alder, and a method are investigated to determine their tonal spectrums. Analysis of the data
shows that in an electric guitar the body wood type does not contribute significantly to the sound
of the amplified instrument.

RadO
Posty: 54
Rejestracja: 04-04-2011 19:05

27-10-2011 15:38

na tym linku z google to totalne świerzaki pierdoły popychają więc tym bym się za grosz nie sugerował ;) wyznacznikiem był gość co się poślinił na 5150...
szukam dźwięków, jeszcze dużo pracy zanim je znajdę.

ryyba
Posty: 35
Rejestracja: 25-02-2011 18:43

27-10-2011 16:19

Oczywiście, porównywanie Strata do LP i traktowanie tego jako dowód na to że drewno ma wpływ na brzmienie to oczywiście, daleko idące wnioski, delikatnie mówiąc;) niemniej jednak to przykład jednej z wielu dyskusji w tamtym miejscu.

W każdym razie, zgadzam się z podlinkowanym artykułem ("Body Woods and an Electric Guitar’s Frequency Spectrum") - drewno ma wpływ na brzmienie "z dechy", na brzmienie "z pikapa" dużo mniej.

Hubox
Posty: 57
Rejestracja: 12-07-2011 20:13

28-10-2011 08:42

Dzięki Wam wszystkim za odpowiedzi ;) Sprawę wyjaśniły 2 linki: http://www.stormriders.com/guitar/telec ... r_wood.pdf i http://www.promusic.pl/artykuly/artykul ... ej-drewno/ .

Jeszcze raz wielkie dzięki :)
Obrazek * VT :D
Yamaha F310

Awatar użytkownika
FlamStyle
Posty: 83
Rejestracja: 20-02-2011 15:16

28-10-2011 19:53

Przetwornik piezo to 70-80% brzmienie elektroniki, a jedynie pozostała część 'naturalnej' części gitary.
Teraz pytanie, jaki jest sens porównywać to wszystko, skoro każdy egzemplarz gitary zagra inaczej. Na świecie na bank znajdzie się olchowy Jackson na EMG grający bardziej podobnie do mahoniowego ESP Eclipse na EMG niż jakiś inny egzemplarz Eclipse. Myśli się uchem a nie wzorami w przypadku instrumentów i tyle.
Gibson Les Paul Custom '79 + Gibson ES175 + Gibson Les Paul SG + Gibson Les Paul Studio Faded + Taylor 814CE + Taylor Koa K24CE + Cole Clark FL2AC BB + Cole Clark FL3AC Custom + Gibson J200 + Maton 808TE + Crafter D8N + Marshall JCM-800 2205

voytek77
Posty: 92
Rejestracja: 05-01-2013 22:07

13-05-2013 18:25

Jako, że temat drewniany, to ja się zapytam o coś takiego: mahoń, lipa, olcha... nawet topola (V99) takie gitarki znam..
a jak to jest z korpusem orzechowym? Czy ktoś miał do czynienia? Jak wygląda sprawa ciężaru no i jaka jest charakterystyka tego drewna?
No i jak to jest z trwałością tego drewna, po latach nie ma żadnego problemu?
Nigdy na orzechu nie grałem, więc z góry dzięki za jakieś odpowiedzi :)
Bill Lawrence Swampkaster S/Roman Rolka lutnicza -> Shure PGX14 -> Pedalboard-> Fender Deluxe 90 DSP
Yamaha SLG100S/Ovation CS-255/Epiphone Mandobird -> Marshall AS50D

Awatar użytkownika
Tipereth
Moderator
Posty: 815
Rejestracja: 16-07-2011 20:53

13-05-2013 19:01

Obrazek
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Awatar użytkownika
kubzun
Posty: 1360
Rejestracja: 28-11-2011 17:27

13-05-2013 23:20

no właśnie hehe
Z orzecha to widziałem jedynie jakieś tam wstawki w gitarach neck through body, a jak to brzmi, w sensie jak by gitara całkiem z orzecha była? Pojęcia nie mam nawet jak by się to drewno zachowało, a wgl jaki orzech? :D
vinta9e pisze:W życiu potrzebne ci będą tylko dwie rzeczy: WD40 i taśma klejąca. Jeśli coś się nie rusza a powinno, użyj WD40. Jeśli się rusza, a nie powinno, użyj taśmy klejącej.

voytek77
Posty: 92
Rejestracja: 05-01-2013 22:07

14-05-2013 08:10

Już znalazłem, http://www.mayones.pl/pl/katalog/top_wood/walnut_burl .
Nie wiem, co w tym dziwnego; słyszałem o takim wykorzystaniu tego drewna, ale nigdy się z nim 'namacalnie' nie spotkałem, stąd pytanie.
Bill Lawrence Swampkaster S/Roman Rolka lutnicza -> Shure PGX14 -> Pedalboard-> Fender Deluxe 90 DSP
Yamaha SLG100S/Ovation CS-255/Epiphone Mandobird -> Marshall AS50D

Wróć do „Gitary elektryczne”