Awatar użytkownika
fate
Posty: 53
Rejestracja: 07-08-2019 16:05

24-08-2019 16:57

Dlaczego dźwięki w tej samej częstotliwości brzmią inaczej? Co jest tym czynnikiem/parametrem który wpływa na to że np. inne drewno, struny brzmią inaczej mimo iż wydają ten sam dźwięk. Szczerze mówiąc zawsze myślałem że na Hz i Db opis dźwięku się kończy, zastanowiłem się nad tym i mam pewien pomysł ale nie chciałbym nakierowywać dyskusji, miał ktoś taką rozkminę :?:

jakit
Lutnik
Posty: 767
Rejestracja: 03-06-2016 09:54

24-08-2019 17:21

1. drewno - twardość konstrukcji, która przekłada się na barwę dźwięku (glownie z pudła) i jego sustain
2. styl grania - fingerstyle zawsze będzie bardziej stlumiony niż granie kostką
3. świeżość strun - nowe struny zawsze są jaśniejsze
4. tension - grubość strun/długość menzury ma wpływ na brzmienie, inaczej będzie brzmiało to samo Hz na barytonie i zwykłej skali ze względu na napięcie strun
5. cewka - w elektryku to właśnie przetwornik glownie definiuje barwę dźwięku, do tego fx etc

Reasumując, każdy dźwięk 'brzmi' tam samo, ale ma inną barwę. Dlatego wydaje Ci się że jest inny.
words fail
sʞɐǝds ɔᴉsnɯ

Awatar użytkownika
jpk
Moderator
Posty: 1791
Rejestracja: 18-07-2017 08:20

24-08-2019 17:29

Barwa dźwięku zależy od zawartości harmonicznych i kształtu fali podstawowej. Wpływ na to mają WSZYSTKIE elementy składowe: materiał, z którego wykonano struny, drewno gitary (w tym również gryfu), a nawet lakier i - co jest najczęściej pomijane - sposób naciskania i szarpania strun. W przypadku gitary elektrycznej dochodzi jeszcze to coś po drugiej stronie kabla - wzmacniacz i kolumna.
Z tego co pamiętam falę akustyczną możliwie najbardziej zbliżoną do czystej sinusoidy daje flet, choć i w tym przypadku od harmonicznych nie uciekniemy, co słychać przy porównaniu np. fletu drewnianego z plastikowym.

Poza tym jest dyskusja czysto teoretyczna i, przynajmniej moim zdaniem, mało przydatna w codziennym życiu gitarzysty. Ja się naprawdę nie zastanawiam, od którego momentu przesterowania będę się zbliżał do fali sygnału prostokątnego, ani czym różni się brzmienie chorusa modulowanego sinusoidą od modulacji sygnałem piłokształtnym, a gałkami od EQ kręcę na ucho, a nie na rozum... :-)
https://www.youtube.com/channel/UCROb21-pRhF5vp2j1Mp00UQ
https://soundcloud.com/user-701929647

Marshall CODE 25C, Blackstar ID:Core 20, JOYO Zombie, VOX MV-50 Clean
Mooer GE100, ZOOM G1 Four, ZOOM MS-50G, NUX AmpAcademy
HB SC-550, Gretsch 2210, HB ST-70RW, HB MR_Classic

acoto
Posty: 1085
Rejestracja: 12-06-2013 12:27

25-08-2019 10:39

fate pisze: miał ktoś taką rozkminę :?:


Jasne, mieli ci, którzy na fizyce niezbyt uważni byli ;-)
BTW jest jeszcze fizyka w szkole czy zastąpili religią ?
[color=#00BFBF]sprzedam/zamienię: , Vantage Avenger 310 (SD invader)[color=#00BFBF][/color]

Awatar użytkownika
fate
Posty: 53
Rejestracja: 07-08-2019 16:05

25-08-2019 13:55

jpk pisze:Z tego co pamiętam falę akustyczną możliwie najbardziej zbliżoną do czystej sinusoidy daje flet, choć i w tym przypadku od harmonicznych nie uciekniemy, co słychać przy porównaniu np. fletu drewnianego z plastikowym.

dzięki za odp :idea: czyli odkryłem koło na nowo :mrgreen: i bede mogl spac spokojnie nie zadreczajac sie teoria fizyki

Awatar użytkownika
malyguit
Moderator
Posty: 1649
Rejestracja: 10-05-2010 18:34

25-08-2019 19:46

fate pisze:dzięki za odp :idea: czyli odkryłem koło na nowo :mrgreen: i bede mogl spac spokojnie nie zadreczajac sie teoria fizyki


Widzisz, tyle lat wyczekiwania, trzeba było od razu konto tu zakładać i walić jak w dym :-P

Wróć do „Żłobek gitarowy (nauka gry na gitarze, techniki gry)”