Kuboni
Posty: 4
Rejestracja: 07-11-2010 12:48

31-12-2012 13:47

Cześć. Gram na akustyku i kręcą mnie piosenki z akordami, które są tak jakby niepełne, dają efekt echa. Podoba mi się np. Oasis - Wonderwall. Czy jest gdzieś tabelka z takimi ciekawymi akordami czy oni sami znając jakieśtam podstawy z teorii bądź ze słuchu przekształcają sobie akordy?

szymon
Posty: 13
Rejestracja: 15-12-2012 00:49

31-12-2012 16:31

Jest sporo "ciekawych" akordów. Wiele z nich powstaje poprzez przesuwanie po gryfie kształtów "zwykłych" akordów.

Możesz pobawić się samemu w ten sposób i znaleźć różne ciekawe brzmienia. Może po nowym roku nagram coś na ten temat to wrzucę linka.
Udzielę lekcji online. Jestem studentem Akademii Muzycznej (wydział jazzu i muzyki rozrywkowej). Więcej info: http://gitarzysci.pl/lekcje-online-u-studenta-jazzu-na-akademii-muzycznej-t61646.html

Awatar użytkownika
Cyssiek
Posty: 944
Rejestracja: 22-07-2009 13:14

03-01-2013 15:56

Że chwytasz sobie np. E i przesuwasz ten kształt np o trzy progi dalej. Zabawa ;)
https://www.youtube.com/watch?v=r0z8kIECLeM tu masz fajny przykład, zobacz jak on to gra
Fender Stratocaster Korea '92, Peavey JF1EX, basik Stagg, Alesis iO|2, T.Bone SC450, Shure SM58, CME M-Key

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

03-01-2013 21:47

Z racji tego, że jest to dział o teorii muzyki, więc trochę powiem o teorii dotyczącej akordów.

Trójdźwięk składa z prymy czystej, tercji (małej albo wielkiej) i kwinty (czystej albo zmniejszonej) ALBO z prymy czystej, sekundy wielkiej/kwarty czystej i kwinty (czystej albo zmniejszony) - wtedy mamy susowy.

Czterodźwięk składa się z tych samych interwałów co trójdźwięk, lecz trzeba dodać jeszcze jeden, najczęściej jest to septyma wielka/septyma mała. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby dodać zamiast sekstę wielką, bądź małą (de facto mała jest bardzo rzadko używana), nonę [czyli sekundę w następnej oktawie] (małą dość rzadko, wielką dość często, zwiększoną bardzo lubił Hendrix), undecymę [czyli kwartę w następnej oktawie] (czystą albo zwiększoną, zwiększona potrafi wprowadzić duży dysonans, który czasem jest pożądany).

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby do czterodźwięku, który już posiada prymę, tercję, kwintę, septymę/sekstę (lub zamiast tercji sekundę wielką/kwartę czystą, jeśli jest to akord susowy) dołożyć jeden ze składników, o których mówiłem wcześniej (nona/undecyma). Wtedy mamy pięciodźwięk. Można jeszcze do akordu, który posiada prymę, tercję (lub sekundę wielką/kwartę czystą, jeśli jest susowy), kwintę i septymę dołożyć tercdecymę [czyli sekstę w następnej oktawie], wtedy także mamy pięciodźwięk.

Możliwości jest dużo, nie jest pewny czy wymieniłem wszystkie, ale dość dużo się tego nazbierało.

W ten sposób można łączyć ze sobą dźwięki, tworząc akordy. Jeśli chodzi o spis akordów to polecam darmowy program TuxGuitar. Na górnym pasku trzeba kliknąć menu rozwijane "Nuta" i wybrać akord -> "Wstaw akord". Tam można wykreować sobie dowolny akord, przy czym od razu wyświetla się lista dostępnych diagramów z chwytami.

EDIT: Zapomniałem o akordach, które składają się z prymy czystej, tercji wielkiej i kwinty zwiększonej. Są to tzw. akordy zwiększone, rzadko używane. Do nich też można dodawać te składniki o których pisałem wcześniej.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Teoria muzyki”