Kamix
Posty: 2
Rejestracja: 30-05-2008 09:34

30-05-2008 09:40

Witam, jestem początkującym gitarzystą i mam pewien problem, mianowicie nic nie rozumiem z budowy akordów. Znaczy niby wiem cośtam o tych tercjach itp ale czemu np akord D brzmi wyżej niż A czy E? I czym różnią sie wersje danego akordu? (A A5+/- A6 A7)

pablo_jakub
Posty: 6
Rejestracja: 28-11-2007 19:28

30-05-2008 13:06

Temat juz był no ale dobra.... Wiec akordy sa zbudowane minimum z trzech dzwiekow... molowe sa zbudowane z tercji malej i tercji wielkiej natomiast durowe z tercji duzej i malej.... Akord D nie brzmi wyzej - wszystko zalezy od tego w jakiej oktawie go zbudujesz... Ten tradycyjny brzmi wyzej to fakt... a te 5 , 6 ,7 przy akordzie oznaczaja jaki interwał ktory dodalismy do tych 3 podstawowych dzwiekow w akordzie.... 7 oznacza ze dodalismy septyme.. Ale te akordy to juz wyzsza szkola... Zeby moc dobrze rozumiec akordy trzeba wiedziec z jakich dzwiekow sa zbudowane i w jakich odleglosciach one sa:D

Pomoglem daj +:D

vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

30-05-2008 15:07

Tia, a w A5 to co dodajesz, kwintę? Nie do końca - to powerchord, akord bez tercji. Nie mieszaj. Generalnie to, co jest zapisane po nazwie dźwięku określa nie tylko składniki dodane, ale też i zmiany wewnątrz akordu.

Zamiast pojmować akord durowy jako tercję wielką i małą, polecam rozumienie go jako prymy, tercji wielkiej i kwinty czystej. Wtedy wszystko widać. Akord mollowy zamiast tercji wielkiej ma małą.

Przykładowe akordy które podałeś to inaczej:
A5+/- to A z kwintą zwiększoną/zmniejszoną,
A6 - A z sekstą wielką,
A7 - A z septymą małą.

A jak się zapisuje A z septymą wielką?
Amaj7, A7+

Przykłady akordów, w których nazwie zawarte są zmiany podstawowych składników:
A7/5-, czyli A z septymą małą i kwintą zmniejszoną,
A2 (Asus2) - A z sekundą wielką zamiast tercji wielkiej itd.