asior34 pisze:Stawiam dużego browara, dla kogoś, kto mi to ładnie wytłumaczy.
Mianowicie... łączenie akordów. Żeby była z tego jakaś melodia, żeby to brzmiało.
Jak się zasady z łączeniem akordów? Co trzeba wiedzieć oprócz dźwięków, które nam robią akord, rozłożenie dźwięków na gryfie etc. Chodzi mi konkretnie o łączenie, czyli gram jakiś akord i następny i kolejny, które tworzą mi składną melodię. Oczywiście nie mówię tutaj o tych podstawowych akordach. Jak to wygląda?
Witam. Przede wszystkim nie mogę się zgodzić w 100% z wypowiedzią dotyczącą tego, że akordy to harmonia i nie tworzą melodii... ale po kolei. Oczywiście, mówiąc o harmonii mamy na myśli akordy. To jednak nie wyklucza tworzenia na ich bazie melodii.. ale po kolei..
ŁĄCZENIE AKORDÓW.
Przede wszystkim nie do końca rozumiem pytanie. Łączyć akordy, tak aby to jakoś ładnie brzmiało?
Jest pewna zasada, która zastosowana w praktyce sprawia, że ich połączenie brzmi dobrze i ładnie. Ta zasada to: najkrótsza droga przechodzenia składników z jednego akordu na następny. O co chodzi.. Mamy np. jeden z podstawowych budulców harmonii w muzyce jazzowej oraz rozrywkowej, tzw. II - V - I.
O co chodzi?
Jeżeli weźmiemy najprostszą tonację - C dur, to tworzą ją kolejne dźwięki (gama C dur) - mówimy stopnie:
I - c,
II -d,
III - e,
IV -f,
V -g,
VI - a,
VII -b,
VIII - c, ...
Na każdym z nich możemy utworzyć np. czterodźwięk septymowy (akord zbudowany z kolejnych tercji, poczynając od prymy - a więc danego stopnia w gamie):
I - Cmaj7 (dźwięki akordu, pryma c i kolejne tercje: c e g b)
II - Dm7 (d f a c)
III - Em7 (e g b d)
IV - Fmaj7 (f a c e)
V - G7 (g b d f)
VI - Am7 (a c e g)
VII - Bm7/5b (b d f a)
VIII - Cmaj7 (c e g b)
Można rzec że są to podstawowe akordy (czterodźwięki) tworzące harmonię utworów w tonacji C-dur (lub A mol).
Owo II - V - I, to nic innego jak:
Dm7 - G7 - Cmaj7
(z takim następstwem akordów spotkasz się w wielu standardach z muzyki rozrywkowej a także jazzowej. Zaznaczam że to jest przykładowy fundament harmonii, który można rozbudowywać oraz poszerzać o inne akordy na podstawie wielu zależności istniejących między akordami oraz tonacjami)
a wiec mamy następujące dźwięki (grupy dźwięków) do połączenia:
II - Dm7 (d f a c)
V - G7 (g b d f)
I - Cmaj7 (c e g b)
i możemy to zagrać tak:
Dm7:
e -------------- 1 --------- (f)
b -------------- 1 --------- (c)
g -------------- 2 --------- (a)
d -------------- 0 --------- (d)
G7:
e -------------- 1 --------- (f)
b -------------- 0 --------- (b)
g -------------- 0 --------- (g)
d -------------- 0 --------- (d)
Cmaj7:
e -------------- 0 --------- (e)
b -------------- 0 --------- (b)
g -------------- 0 --------- (g)
d -------------- 2 --------- (e)
a ------------- 3 ----------- (c)
Lub tak:
Dm7: (poprzeczka 5 próg)
e -------------- 5 --------- (a)
b -------------- 6 --------- (f)
g -------------- 5 --------- (c)
d -------------- 7 --------- (a)
a ------------- 5 ----------- (d)
e -------------- 5 ---------- (a)
G7: (poprzeczka 3 próg)
e -------------- 3 --------- (g)
b -------------- 3 --------- (d)
g -------------- 4 --------- (b)
d -------------- 3 --------- (f)
a ------------- 5 ----------- (d)
e -------------- 3 ---------- (g)
Cmaj7: (poprzeczka 3 próg)
e -------------- 3 --------- (g)
b -------------- 5 --------- (e)
g -------------- 4 --------- (b)
d -------------- 5 --------- (g)
a ------------- 3 ----------- (c)
e -------------- 3 ---------- (g)
i na wiele innych sposobów. Akordy te same, a brzmią inaczej.. sam ocen, które bardziej "ładnie" Twoim zdaniem.
Tu się kłania zasada łączenia najkrótszą drogą składników danych akordów. Wróćmy zatem do grupy dźwięków je tworzących:
II - Dm7 (d f a c)
V - G7 (g b d f)
I - Cmaj7 (c e g b)
Zauważ że niektóre dźwięki w akordzie są powtórzone, a niektóre leżą bardzo blisko siebie...
II - Dm7 (d f a c) (d f a c)
V - G7 (g b d f) (d f g b)
I - Cmaj7 (c e g b) (c e g b)
Przy przejściu z II7 na V7: Dm7 na G7... składniki prymy oraz tercji małej zostają bez zmian w akordzie Dm7 (dźwięki d i f), które przechodząc w następny akord (G7) zmieniają tylko swoją rolę w akordzie - stają się kwintą oraz septymą mała akordu G7.
Kwinta akordu Dm7 (dźwięk a) zostaje obniżona o cały ton do dźwięku g stając się prymą akordu G7.
Natomiast dźwięk c (septyma mała akordu Dm7), zostaje obniżony o pół tonu do dźwięku b - tercji wielkiej akordu G7.
Pisząc krótko: Przy przejściu akordów wg harmonii: IIm7 - V7, pozostawiamy dźwięki prymy oraz tercji akordu IIm7 bez zmian, natomiast jego kwintę obniżamy o cały ton, a septymę małą o pół tonu.
Widząc tę zależność możemy zagrać te akordy "najkrótszą drogą" i zabrzmi to z reguły "najładniej".
Spróbuj sam w ten sposób prześledzić połączenie V7 - Imaj7.
Najczęściej spotykane fundamenty harmonii to:
II - V - I
I - IV - V
III - VI - II - V - I
MELODIA UZYSKIWANA ZA POMOCĄ AKORDÓW
Najładniejsza powstanie przy zachowaniu zasady ich łączenia przedstawionej powyżej.
Ale, za pomocą akordów można tez zagrać konkretną melodię. Pamiętaj że utworzy ją najwyższy składnik w akordzie (czyli dźwięk, który w uderzeniu akordu zabrzmi najwyżej)
Na YT znajdziesz bardzo wiele przykładów standardów (np Blue Bossa), zagranych na gitarze w sposób akordowy, tak, aby najwyższy składnik granych akordów utworzył temat (melodię) danego utworu.
POWODZENIA, w razie pytań, proszę o kontakt przez priv (PM).
Pozdrawiam, KM