Argon pisze:W jaki sposób mogę dodać septymę w D9, skoro dźwięk C nie należy do gamy D-dur. Jeśli gram improwizacje do tego akordu to w takim razie używam tylko dźwięków z tego akordu, czy tez z gamy D-dur, amoże to nie od tego zależy?
Gama D-dur nie ma dźwięku C tylko Cis i właśnie ten Cis będzie septymą. Ten akord składa się z dźwięków: D,Fis,(A),Cis,E (kwintę w akordach nonowych może pominąć). Ale może być też akord D9 z septymą małą w tonacji D-dur jako wtrącenie do subdominanty G-dur, wówczas wtedy można dać C i będzie: D,Fis,(A),C,E , albo z septymą małą i noną małą: D,Fis,(A),C,Es. Wspomniany akord D9 który miał septymę wielką Cis również może się rozwiązać na akord G-dur. Jeśli improwizujesz i trafisz na ten akord to możesz grać zarówno dźwięki tego akordu jak i wszystkie dźwięki przejściowe, np. korzystając z gamy D-dur. Improwizacja nie powinna opierać się tylko na dźwiękach danego akordu, który właśnie trwa, bo to by było zbyt sztuczne.
kayko pisze:Mam takie pytanie, wiec gralem sobie ostatnio akordami i tu nagle power chord C#5/G5, grane jest to jak G#5 (G#, D#, G#), wiec dlaczego nazwano to Cis5/G5 ? I o co w ogole chodzi w slash cordach ? Jak to czytac ? Jak budowac ?
Akordy "5" nie mają tercji i jest to po prostu dwudźwięk składający się z prymy i kwinty tego akordu. Podany akord C#5 składa się z dźwięków C# i G# , a akord G5 z dźwięków G i D. Akord wykonujesz tak: na górze grasz C# i G# a na dole jako bas dwudźwięk G i D.