1120
Posty: 21
Rejestracja: 04-03-2013 14:55

11-04-2013 19:26

Witam, mam jutro z kolegą zrobić sobie małe Jam Session i chciałbym się dowiedzieć jak grać partie gitary rytmicznej w bluesie. Akordy septymowe, ale czy można też użyć np. powerchordów 2 lub 3 palcowych? W jaki sposób można jeszcze grać ten gatunek muzyki na gitarze rytmicznej?
Washburn X10 + Boss DS 2

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

11-04-2013 19:48

Generalnie najczęściej spotykane są akordy dominantseptymowe (durowe z septymą małą).

Ich dwa najpopularniejsze metody chwytu (przesuwne tak jak każdy akord barowy):

Kod: Zaznacz cały

A7      D7                 E7 tworzę, przesuwając D7 o dwa progi w prawo (praworęczna gitara).

E 5     E 5                 E 7
B 5     B 7                 B 9
G 6     G 5                 G 7
D 5     D 7                 D 9
A 7     A 5                 A 7
E 5     E -                 E -


I można grać 12 - taktowego bluesa A7 A7 A7 A7 D7 D7 A7 A7 E7 D7 A7 E7 i spowrotem. Można sobie przesuwać oczywiście to w jakiej się tylko tonacji chce.

Kolega tę progresję co napisałem może ograć w całości skalą A pentatoniczną mollową. Istnieją inne, bardziej złożone metody ogrania, ale nie będę się rozwodził, bo to nie było pytanie o gitarę prowadzącą.

Ogólny schemat I7 I7 I7 I7 IV7 IV7 I7 I7 V7 IV7 I7 V7.

Nie jest to oczywiście jedyna forma realizacji bluesa 12 - taktowego, warto o nim więcej poczytać.

W intrze utworu "Layla" między innymi stosowane są powerchordy, a jak wiadomo Eric Clapton jest zaliczany do gatunku blues rock. Wiadomo, że B.B. King i Clapton to dwaj znakomici gitarzyści, a w ich żyłach płynie blues, ale czy ten sam? ;)
Ostatnio zmieniony 11-04-2013 19:52 przez RiffingMan, łącznie zmieniany 1 raz.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

11-04-2013 19:51

Pewnie, to co podałeś. I akordy nonowe też są fajne :)

Umiesz grać shuffle rhytm, wiesz co to jest? I standardowa zagrywka na powerchordach (czy jak to się nazywa):

A5-2-2-4-4
E6-0-0-0-0 i po przesunięciu.

Blues 12-taktowy.

1120
Posty: 21
Rejestracja: 04-03-2013 14:55

11-04-2013 19:52

Wielkie dzięki, a czy granie w ten sposób (poprzez dokładanie małego palca do powerchordu) będzie traktowane jako plagiat? Chciałbym nagrać z tym kolegą piosenkę. Myślę, że to jest tylko technika gry. 2:25 http://www.youtube.com/watch?v=bTVAFfbkKqU
Washburn X10 + Boss DS 2

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

11-04-2013 20:29

To jest właśnie to o czym mówił kojot. ;) Tylko nie zaczyna się od E, ale od D, ale można oczywiście zaczynać od czego się tylko chce.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

11-04-2013 21:01

1120 pisze:Wielkie dzięki, a czy granie w ten sposób będzie traktowane jako plagiat?


Woo... oczywiście że nie. To jest w setkach, TYSIĄCACH utworów. Najbardziej standardowa rzecz w rock'n'rollu. Kurczę, a nawet nie wiem, jak to poprawnie nazwać. Może RiffingMan wie?

Nie rozumiem, o co Ci chodzi z tym D.

1120
Posty: 21
Rejestracja: 04-03-2013 14:55

11-04-2013 21:14

Wielkie dzięki! Tak samo jak z tym 12 taktowym bluesem? Jeśli skorzystam z tego schematu też nie będzie to tak potraktowane i mogę go śmiało wykorzystać w swojej piosence, tylko np w innej tonacji? ;)
Washburn X10 + Boss DS 2

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

11-04-2013 21:17

Tak, oczywiście.

1120
Posty: 21
Rejestracja: 04-03-2013 14:55

11-04-2013 21:26

Naprawdę dziękuję, rozwiałeś wszystkie moje wątpliwości, pochwały jak najbardziej zasłużone. ;)
Washburn X10 + Boss DS 2

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

12-04-2013 21:29

kojot pisze:
1120 pisze:
Nie rozumiem, o co Ci chodzi z tym D.


No po prostu zaczyna się od D5 i zmienia to w w dwudźwięk D z jego sekstą wielką, czyli B i w ten sam sposób w każdym akordzie tego bluesa 12 - taktowego. Tak samo jak powiedziałeś, że ciekawe mogą być akordy nonowe to równie interesujące mogą okazać się akordy z septymą małą i sekstą wielką jednocześnie (nazywana też tercdecymą wielką), zapis X7/6 lub X7add13 Widzę, że ta zagrywka wzięła swoje źródło właśnie w tym pomijając inne interwały.

Ta zagrywka w 2:25 na tym wideo była również bluesem dwunastotaktowym. Tonika D6, subdominanta G6, dominanta A6. Nie było w ogóle septym małych, gitara prowadząca mogłaby je dograć. ;) Gdyby były dookreślone to akordy mogłyby wyglądać właśnie tak: D7/6 G7/6 A7/6.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Teoria muzyki”