Mefi
Posty: 6
Rejestracja: 05-03-2011 16:16

05-02-2013 08:24

Witam :)
Jestem nowy, mój pierwszy post na forum - tudzież mam pytanie

Interwały ogarnąłem już z grubsza, budowe akordu molowego i durowego także.
Przyszedł czas na akordy septymowe.

Załóżmy, że chciałbym zbudować akord septymowy C.
Biore podstawowe dźwięki czyli:
C-E - Tercja Wielka
C-G Kwinta czysta

Mamy dźwięki C-E-G z akordu C-Dur

I teraz musimy dodać septyme - ale którą?
Małą? Wielką?
Mała będzie C-A# - Wielka C-B
Wiem, że w akordzie molowym będzie to na pewno septyma mała, ale w durowym?
Skoro B wchodzi w game C-Dur to dodajemy septyme wielką?
Nasz akord będzie wyglądał C-E-G-B czy C-E-G-A#?

To wszystko ;) Proszę o pomoc

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

05-02-2013 13:29

Jak dodasz wielką C - B to będzie akord Cmaj7
Jak dodasz małą C- Bb (nie A#) to będzie akord C7

C D E F G A B C >>> B septyma wielka skala Jońska- Dur naturalny

C D E F G A Bb C >>> Bb septyma mała(obniżony dźwięk) Skala miksolidyjska

Awatar użytkownika
ManiekStrat
Doradca
Posty: 503
Rejestracja: 28-01-2011 11:33

05-02-2013 14:33

Najprościej zacznij od początku. Akord to min trzy dźwięki ale możesz nadbudowywać więcej, ważne żeby tercjami (najprościej co drugi dźwięk w gamie) jaka septyma Ci wyjdzie zależy od gamy i stopnie na którym jestes:)

Przykład:

gama C dur: CDE/FGAH/C
znakiem"/" zaznaczyłem półtony w gamie durowej między 3 i 4 stopniem oraz 7 i 8 stopniem w nawiasach septymy.

1) CEG(H) durowy - tonika (septyma wielka)
2) DFA(C) molowy
3) EGH(D) molowy
4) FAC(E) durowy -subdominanta(septyma wielka)
5) GHD(F) durowy - dominanta (septyma mała)
6) ACE(G) molowy
7) HDF(A) pół zmniejszony (molowy z obniżoną kwintą)

Ten schemat możesz stosowac do innych tonacji i w zależnosci w jakies bedziesz tonacji będziesz wiedział jaką septymę dodać do jakiego akordu. Opisałem też najważniejsze akordy w gamie durowej.
Suhr custom classic, rivera quiana studio 55 i inne graty...
Obrazek

Mefi
Posty: 6
Rejestracja: 05-03-2011 16:16

05-02-2013 17:22

Poprawcie mnie jeżeli źle to rozumiem:

Mamy G-Dur

G-B-D

Jeżeli do dodam septyme mała otrzymam

G-B-D-A i będzie to G7
jeżeli dodam septyme wielką to będzie
G-B-D-A# i będzie to Gmaj7
Dobrze to rozumiem?

Jak sprawa wygląda z molowymi akordami?

Mając Am czyli

A-C-E mamy akord a-moll
Jak do niego dodam septyme małą to powstanie mi

A-C-E-G - Am7? - Dobrze nazwałem?
A Jakbym dodał Septyme wielką
A-C-E-G# to jakbym miał nazwać ten akord?

@Up Wiem czym jest akord, wiem jak jest zbudowany - ten podstawowy: Durowy i mollowy. Nie wiem tylko jak jest z septymowymi akordami ;)

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

05-02-2013 18:10

G B D F# - Gmaj7
G B D F - G7

Do trójdźwięku A-moll dobrze dodałeś septymy.

Jeśli chodzi o nazwę: A C E G# - akord Am/maj7 (mollowy z septymą wielką), występuje w skali mollowej harmonicznej między innymi.

Budowa akordów septymowych:

tercja wielka + tercja mała +tercja wielka (durowy z septymą wielką, czyli np. Amaj7)
tercja wielka + tercja mała + tercja mała (durowy z septymą małą, tzw. dominantseptymowy, czyli np. A7)
tercja mała + tercja wielka + tercja mała (mollowy z septymą małą, np. Am7)
tercja mała + tercja wielka + tercja wielka (mollowy z septymą wielką, np. Am/maj7)
tercja mała + tercja mała + tercja wielka (półzmniejszony, np. Am7/b5)
tercja mała + tercja mała + tercja mała (zmniejszony septymowy, np. Amdim7)
tercja wielka + tercja wielka + tercja mała (akord zwiększony z septymą wielką, np. Amaj7/#5)
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Mefi
Posty: 6
Rejestracja: 05-03-2011 16:16

05-02-2013 18:21

Co do G7 i Gmaj7 masz racje, mój bład, źle policzyłem :)
Ale ogólnie wiem o co chodzi teraz. Pomogło mi to sporo. Co do zwiększonych i zmniejszonych to jeszcze nie doszedłem. Teraz musze septymowe zastosować w praktyce i potworzyć akordy w różnych mniejscach ;)

Ogólnie dziękuje za wytłumaczenie i w sumie temat do zamknięcia

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

05-02-2013 18:57

Nie jest tak samo z molowymi akordami. Jak dodasz septymę wielką w molowym to brzmi ładnie? Oczywiście możesz dodać septymę wielką ale to się nie sprawdzi w większości przypadków muzycznych ;)
Temat jest obszerny.
Jak już się w to bawisz to do molowych dodawaj septymę małą albo sekstę wielką.

Awatar użytkownika
ManiekStrat
Doradca
Posty: 503
Rejestracja: 28-01-2011 11:33

05-02-2013 19:14

Sober pisze:Nie jest tak samo z molowymi akordami. Jak dodasz septymę wielką w molowym to brzmi ładnie?
Dla mnie piękny akord, ale każdy lubi coś innego:)
Suhr custom classic, rivera quiana studio 55 i inne graty...
Obrazek

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

05-02-2013 19:44

:)
Tak. Wyrwany z kontekstu harmonicznego brzmi super. Zwłaszcza w przewrocie ;)

Awatar użytkownika
charlietheunicorn
Posty: 179
Rejestracja: 10-04-2010 01:03

09-02-2013 11:55

ManiekStrat pisze:
Sober pisze:Nie jest tak samo z molowymi akordami. Jak dodasz septymę wielką w molowym to brzmi ładnie?
Dla mnie piękny akord, ale każdy lubi coś innego:)


Dokładnie, w molu harmonicznym albo melodycznym świetnie się sprawdza. :)
Pomogłem ? Postaw browara!
last.fm/user/geri1992

Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

09-02-2013 15:09

Stawiasz taką septymę jaka jest w skali po której grasz - koniec tematu :]
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

Awatar użytkownika
ManiekStrat
Doradca
Posty: 503
Rejestracja: 28-01-2011 11:33

09-02-2013 21:50

Sober pisze::)
Tak. Wyrwany z kontekstu harmonicznego brzmi super. Zwłaszcza w przewrocie ;)

co ty tu masz wyrwanego z kontekstu? Akord naturalnie wynika z mollowej tonacji w której stosujesz dominantę durową :)
Suhr custom classic, rivera quiana studio 55 i inne graty...
Obrazek

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

11-02-2013 19:44

Tzn wg mnie nie jest to akord osadzony. Jest przejściowym akordem(bardzo rzadkim tak naprawdę) który dąży do rozwiązań na sąsiednie, które są osadzone :) Czyli sam w sobie nie dąży nawet do dominanty tylko do "sąsiadującej prymy" :)
Np. Amin/maj7... A min7. Tak mi się wydaje.

Czyli nie zastosuję go jak akord toniczny i nie zagram go "tuż" przed dominantą. To mi nie brzmi po prostu.
Chociaż przed dominantą jest wrażenie "że jest ok" ;) Bo niby powstaje pewna ciągłość...

Wróć do „Teoria muzyki”