Dobra, sam Ci wpiszę co nieco:
(zawsze dodaj jeszcze prymę do interwałów)
Trójdźwięki:
Durowy - X, Xmaj, X-dur - tercja wielka, kwinta czysta;
Mollowy - x, Xm, X-moll - tercja mała, kwinta czysta;
Zwiększony - Xaug, X+, Xzw - tercja wielka, kwinta zwiększona;
Zmniejszony - X°, Xdim, Xm(♭5), Xm5-, Xzm - tercja mała, kwinta zmniejszona (tryton);
"Zawieszony" kwartowy - Xsus4, X4 - kwarta czysta, kwinta czysta (bez tercji);
"Zawieszony" sekundowy - Xsus2, X2 - sekunda wielka, kwinta czysta (bez tercji);
Półzmniejszony - X5-, X5b - tercja wielka, kwinta zmniejszona;
Czterodźwięki:
Durowy z sekundą wielką - X2 - sekunda wielka, tercja wielka, kwinta czysta;
Durowy z sekstą małą - X6-, X6b - tercja wielka, kwinta czysta, seksta mała;
Durowy z sekstą wielką - X6 - tercja wielka, kwinta czysta, seksta wielka;
Durowy septymowy - X7 - tercja wielka, kwinta czysta, septyma mała;
Durowy z septymą wielką - X7+, Xmaj7 - tercja wielka, kwinta czysta, septyma wielka;
Septymowy półzmniejszony - Xzm, Xm7/5-, x7/5- - tercja mała, kwinta zmniejszona, septyma mała;
Septymowy zmniejszony - X°, Xzm, Xdim - tercja mała, kwinta zmniejszona, septyma zmniejszona;
Septymowy z kwartą - X7/4, X7sus4, X7+4 - kwarta czysta, kwinta czysta, septyma mała;
Septymowy z kwintą zmniejszoną - X7/5- - tercja wielka, kwinta zmniejszona, septyma mała;
Septymowy z kwintą zwiększoną - X7/5+ - tercja wielka, kwinta zwiększona, septyma mała;
Mollowy z sekstą wielką - x6, Xm6 - tercja mała, kwinta czysta, seksta wielka;
Mollowy septymowy - x7, Xm7 - tercja mała, kwinta czysta, septyma mała;
(i całe mnóstwo innych, sam widzisz, że ilość kombinacji jest olbrzymia)
Pięciodźwięki:
Nonowy durowy - X9 - tercja wielka, kwinta czysta, septyma mała, nona wielka;
Durowy septymowy z sekstą wielką - X7/6 - tercja wielka, kwinta czysta, seksta wielka, septyma mała;
Durowy z noną małą - X9- - tercja wielka, kwinta czysta, septyma mała, nona mała;
Nonowy durowy ze zmniejszoną kwintą - X9/5- - tercja wielka, kwinta zmniejszona, septyma mała, nona wielka;
Nonowy durowy ze zwiększoną kwintą - X9/5+ - tercja wielka, kwinta zwiększona, septyma mała, nona wielka;
Durowy nonowy z septymą wielką - X9/7+, X9+7, Xmaj9 - tercja wielka, kwinta czysta, septyma wielka, nona wielka;
Nonowy z sekstą zamiast septymy - X9/6 - tercja wielka, kwinta czysta, seksta wielka, nona wielka;
Mollowy nonowy - x9, Xm9 - tercja mała, kwinta czysta, septyma mała, nona wielka;
(i jeszcze większa ilość kombinacji)
Sześciodźwięki:
Undecymowy - X11 - tercja wielka, kwinta czysta, septyma mała, nona wielka, undecydyma wielka;
Uwaga, dziwadło:
Moll-majorowy undecymowy - Xminmaj11, X-M11, X-maj11 - tercja mała, kwinta czysta, septyma mała, nona wielka, undecyma czysta;
(tyle możliwości, że ho-ho...)
Siedmiodźwięki:
Na gitarze nie używa się w pełnym brzmieniu. Często omija się kwintę, nonę i undecymę.
Tercdecymowy - X13 - tercja wielka, kwinta czysta, septyma mała, nona wielka, undecyma czysta, tercdecyma wielka.
Ogólnie można budować akordy korzystając z symboli:
YX (dodajemy do akordu Y składnik X i pośrednie), np. C9 to akord który posiada nie tylko nonę, ale też septymę małą;
YaddX (dodajemy jakiś składnik), np. Cadd11 to C-dur z dodaną undecymą czystą, bez składników pośrednich (septymy i nony);
YX+ (traktujemy jak YX, przy czym interwał X zwiększamy), np. C7+ to akord durowy, do którego normalnie dodalibyśmy septymę małą, ale plusik każe nam dodać wielką;
YX- (jw., ale tym razem zmniejszamy);
YX/Z - (dodajemy do akordu YX interwał Z), np. C7/6 to akord durowy septymowy z dodaną sekstą wielką (a dlaczego w C7/4 nie dodajemy kwarty, a tylko używamy jej jako zamiennika tercji? ze względu na paskudny dysonans.)
YX/Z+ lub
YX/Z- (alterujemy interwał Z), przykładowo C7/5- to akord w którym zmniejszamy kwintę, nie dodajemy jej jako kolejny interwał;
YsusX (zamieniamy tercję na interwał X) - np. Csus2 to akord z sekundą wielką zamiast tercji.
Co fantastyczne, te oznaczenia można łączyć, czyli np.
D7sus4add13/5- to akord, który ma D w podstawie, kwartę czystą zamiast tercji, dodane interwały septymy małej i tercdecymy wielkiej oraz taki, w którym zmniejszono kwintę. Nie posiada nony i undecymy.
Dziwisz się pewnie, dlaczego akord C7 ma septymę
małą, a C9 nonę
wielką?
Interwały, do których nie zapisuje się plusików i minusików to po kolei:
- sekunda wielka,
- kwarta czysta,
- kwinta czysta,
- seksta wielka,
- septyma mała,
- nona wielka,
- undecyma czysta,
- tercdecyma wielka.
Jako optymistyczny akcent dodam, że akordy z nadmierną ilością symboli zwykle brzmią paskudnie
Za taki wykład to się co najmniej piwo należy