Erazgonu
Posty: 3
Rejestracja: 18-10-2008 23:48

19-10-2008 00:25

A no tak.. Ok dziekuje :)
A powiesz mi moze jak moge zrobic E4.. i na jakiej zasadzie tworzy sie takie akordy?

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

19-10-2008 09:14

raczej zapis E4 nie obowiazuje. Jest albo Esus4, albo E11 =]

W przypadku Esus4 trzeba zastapic tercje kwarta czysta. Czyli:
E-dur E G# B
G# jest tercja wielką, podwyzszamy o pol tonu do kwrty czystej A i masz akord
Esus4 E A B

Jezeli chodzi zas o E11 to jest to juz akord dominantowy
E-dur = E G# B
+ septyma mała (D)
E7 = E G# B D
+ nona wielka (F#)
E G# B D F#
+ undecyma (A)
E G# B D F# A

Akord dosc rozbudowany, dlatego zeby chwycic na gitarze trzeba sie pozbyc kilku skladnikow. Z pewnoscia mozna pozbyc sie kwinty, wiec zostaje E G# D F# A, nona wielka tez moze wyleciec i jest E G# D A (akord E7add11).
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Awatar użytkownika
pgmuzyk
Doradca
Posty: 263
Rejestracja: 18-07-2008 13:44

23-05-2009 15:16

Taka mała dygresja odnosnie nazewnictwa dźwięku B/H.
Po kolei dźwięki między dźwiękami "a" oraz "c";
"po polsku" są to: A-B-H-C
"po każdemu innemu" (zwłaszcza po amerykańsku) są to: A-Bflat-B-C (flat = bemol)

Dla początkujacych muzyków, ta wymienność nazw może być kłopotliwa. Pojawi się takiemu akord B7 i co wtedy zagrać? "Po polsku" znaczyłoby to; BDFAs, a "po każdemu innemu" HDisFisA.
Jeśli akordy ten są podpisane pod zapisem nutowym linii melodycznej to można wywnioskować na jej podstawie jaki tu pasuje akord. Jeśli nie ma zapisu nutowego to trzeba się orientować czy ktoś pisał "po naszemu" czy "po ichniemu". Najlepiej popatrzeć na tonację utworu i pozostałe akordy. Jeśli gramy w tonacji E-dur/moll to B7 będzie raczej oznaczało HDisFisA, jeśli natomiast gramy w F-dur/moll to B7 będzie prawdopodbnie oznaczało BDFAs.
Oczywiście może być inaczej, zwłaszcza w muzyce jazzowej gdzie wszelkiego rodzaju wtrącenia, alteracje i brzmienia dysonansowe są na porządku dziennym. Ale w bluesie, rocku, popie itp na 99% bedzie tak jak napisałem.

A na koniec pewne zdanie na temat muzyków jazzowych:
"Jazzman się nie myli - on improwizuje" :)
Prawdziwy gitarzysta nigdy nie jest w 100% zadowolony ze swojego brzmienia!
ObrazekObrazek
Music Man Silhouette Special LE 2005 . . . . . Music Man John Petrucci Mystic Dream

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

23-05-2009 16:36

Niestety zazwyczaj poczatkujacy gitarzysci nie czytaja zapisu nutowego, nie potrafia wyciagnac sensu akordu z samej harmonii, a w najgorszych wypadkach nawet nie znaja dzwiekow na gryfie, zeby wspomoc sie tabulatura :) Dlatego problem B/H jest zawsze zywy. Nawet w nauce skal pojawia sie problem jak to funkcjonuje, kiedy "C D E F G A B C" nie pasuje do schematu skali durowej "po polsku".
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

mar
Posty: 2
Rejestracja: 22-07-2009 21:11

01-10-2009 20:22

A pomożecie mi zbudowac akord d7+? kurcze, nijak mi to wychodzi...

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

01-10-2009 21:20

D7+

D7 oznacza zwykly akord dominantowy 1 3 5 b7 (D F# A C)
+ oznacza zwiekszenie kwinty
D7+ = 1 3 #5 b7 (D F# A# C)
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

mar
Posty: 2
Rejestracja: 22-07-2009 21:11

01-10-2009 21:31

Tylko to ma byc chyba molowy..

Awatar użytkownika
pgmuzyk
Doradca
Posty: 263
Rejestracja: 18-07-2008 13:44

01-10-2009 21:40

wilq pisze:D7+

D7 oznacza zwykly akord dominantowy 1 3 5 b7 (D F# A C)
+ oznacza zwiekszenie kwinty
D7+ = 1 3 #5 b7 (D F# A# C)


wilqu no co ty opowiadasz?
Zwiększona kwinta to byłoby np D5+. Samo D+ to też chyba zwiększony.
A jak jest D7+ to poprostu septyma wielka, czyli D Fis A Cis.
Prawdziwy gitarzysta nigdy nie jest w 100% zadowolony ze swojego brzmienia!
ObrazekObrazek
Music Man Silhouette Special LE 2005 . . . . . Music Man John Petrucci Mystic Dream

Awatar użytkownika
Geohound
Moderator
Posty: 2270
Rejestracja: 19-06-2008 17:25

01-10-2009 21:42

No to ja mam pytanie o 'Dm7(11)' - ni cholery nie wiem co to za akord i z czego jest złożony...

Awatar użytkownika
pgmuzyk
Doradca
Posty: 263
Rejestracja: 18-07-2008 13:44

01-10-2009 22:00

geohound pisze:No to ja mam pytanie o 'Dm7(11)' - ni cholery nie wiem co to za akord i z czego jest złożony...

Dm - d f a
Dm7 - d f a c
Dm7(11) - d f g a c, albo d g a c
Prawdziwy gitarzysta nigdy nie jest w 100% zadowolony ze swojego brzmienia!
ObrazekObrazek
Music Man Silhouette Special LE 2005 . . . . . Music Man John Petrucci Mystic Dream

Awatar użytkownika
Geohound
Moderator
Posty: 2270
Rejestracja: 19-06-2008 17:25

01-10-2009 22:54

Bardzo dziekuje Muzyku ^^

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

02-10-2009 07:23

wilqu no co ty opowiadasz?
Zwiększona kwinta to byłoby np D5+. Samo D+ to też chyba zwiększony.
A jak jest D7+ to poprostu septyma wielka, czyli D Fis A Cis.


Jeszcze nie spotkalem sie z takim oznaczeniem akordu durowego, a w opracowaniach (np. real bookach) D7+ oznacza dominantowy zwiekszony (np. ii-V-i w blue bossa Dm7b5 G7+ Cm7).
http://www.curtsheller.com/scores/image ... ossa-1.png
Szkoda, ze nie ma jakiejs standaryzacji nazewnictwa, bo kazdy akord mozna zapisac na kilka sposobow i potem jest problem z interpretacja :D
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Awatar użytkownika
pgmuzyk
Doradca
Posty: 263
Rejestracja: 18-07-2008 13:44

02-10-2009 11:13

Jeszcze nie spotkalem sie z takim oznaczeniem akordu durowego, a w opracowaniach (np. real bookach) D7+ oznacza dominantowy zwiekszony (np. ii-V-i w blue bossa Dm7b5 G7+ Cm7).
http://www.curtsheller.com/scores/image ... ossa-1.png


No tak w tym przypadku muszę Ci zwrócić honor i przyznać że G7+ to faktycznie dur septymowy ze zwiększoną kwintą (g h dis f).
W notacji "polskiej" lub "klasycznej" napisalibyśmy to jako Obrazek

Natomiast G7+ lub raczej G7< oznaczałoby dur z septymą wielką (g h d fis).

Wobec tego ja mam teraz pytanie; jak w notacji jazzowej... no tej którą preferujesz oznacza się akord dur z septymą wielką?
Prawdziwy gitarzysta nigdy nie jest w 100% zadowolony ze swojego brzmienia!
ObrazekObrazek
Music Man Silhouette Special LE 2005 . . . . . Music Man John Petrucci Mystic Dream

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

02-10-2009 14:10

durowy septymowy spotykalem jako:
CMaj7
C7<trojkat> lub samo C<trojkat>
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Jacob
Posty: 6
Rejestracja: 08-06-2009 20:16

02-10-2009 16:10

Jak gracie akord E7alt?

wilq... ;-)
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

02-10-2009 16:37

Nie spotkalem sie z E7alt :) jest to z pewnoscia akord alterowany, wiec moze chodzic o akord dominantowy z kwinta zmniejszona lub rownie dobrze zwiekszona. Moglbys wrzucic link do rozpiski z tym akordem? moze po melodii lub innych akordach uda sie rozpracowac co autor mial na mysli ;D
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Jacob
Posty: 6
Rejestracja: 08-06-2009 20:16

02-10-2009 17:42

W "Fly me to the moon"(na pewno znasz) jest ten akord
http://img260.imageshack.us/img260/5018/02102009w.jpg ;)
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

02-10-2009 20:59

ja bym tu zagral E7+ =)

Taki maly offtop - to nie Ty grales ostatnio w targowej krotki koncercik jazzowy? :)
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Jacob
Posty: 6
Rejestracja: 08-06-2009 20:16

02-10-2009 21:44

Dzięki wilq zagram sobie E7+ ;)

nie nie ja, jeszcze daleko mi do koncertów nawet takich krótkich :)
miałem tam iść, posłuchać ale w końcu jakoś nie miałem czasu :p
przepraszam za offtop
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
GitarzysciPL
Administrator
Posty: 617
Rejestracja: 26-01-2007 19:28

03-11-2009 03:48

=> Katalog Muzyczny - dodaj swój profil lub stronę
=> Sklepy Muzyczne - ranking sklepów muzycznych - sprawdź sklep zanim kupisz!!!

mateusz92MX
Posty: 7
Rejestracja: 02-01-2010 12:56

02-01-2010 22:38

E7+, podwyższony siódmy stopień o pół tonu :)
Obrazek

Chociaż nie mam full crosa, to czuję że jednak go mam, gdyż mój komar pochłania tyle kasy miesięcznie co serwis 250 4T bądź 2T :)

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

02-01-2010 23:01

E7+ to jest E7 ze zwiekszona kwinta :)
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Jacob
Posty: 6
Rejestracja: 08-06-2009 20:16

02-01-2010 23:45

gdyby był podwyższony 7 stopień E7 to by pisało po prostu Emaj7, bez żadnych #/+
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
mihau
Posty: 38
Rejestracja: 21-07-2008 14:47

10-01-2010 23:48

wzialem sie ostro za nauke teorii i spalilem sie na starcie
budowa akordow, wezmy np akord durowy ktory sklada sie z prymy, tercji wielkieej i kwinty czystej.
np akord durowy C sklada sie z dzwiekow C,A,C. I teraz moje pytanie, dlaczego?
Probowalem to wziac na chlopski rozum ale nie idzie, probowalem to przeniesc na szereg diatoniczny.
Wytlumaczcie mi cos. W akordzie C prymą bedzie dzwiek C wiec to chyba od niego bedziemy liczyc tercje i kwinte? W tym miejscu robie chyba blad. Myslalem ze to dziala w ten sposob, ze liczymy poltony od prymy. Jednak liczac poltony wychodzą mi dzwieki C, F i A. W ktorym miejscu robie blad?
Zamotalem sie strasznie, jezeli napisalem cos glupiego to sory ale ta teoria mnie przerasta : O
Ostatnio zmieniony 11-01-2010 00:05 przez mihau, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Kafar
Moderator
Posty: 356
Rejestracja: 04-11-2007 15:35

10-01-2010 23:57

Nazwy interwałów (w nawiasie podano liczbę stopni tworzących interwał):
pryma (1) – odległość zawarta między powtórzonymi stopniami skali
sekunda (2) – odległość między sąsiednimi stopniami skali - 1 lub 2 półtony
tercja (3) – odległość zawarta między trzema kolejnymi stopniami skali - 3 lub 4 półtony
kwarta (4) - 5 półtonów
tryton (4 lub 5) - 6 półtonów
kwinta (5) - 7 półtonów
seksta (6) - 8 lub 9 półtonów
septyma (7) - 10 lub 11 półtonów
oktawa (8) - 12 półtonów
nona (9) – odległość oktawy i sekundy - 13 lub 14 półtonów
decyma (10) – odległość oktawy i tercji - 15 lub 16 półtonów
undecyma (11) – odległość oktawy i kwarty - 17 półtonów
duodecyma (12) – odległość oktawy i kwinty - 19 półtonów
tercdecyma (13) – odległość oktawy i seksty - 20 lub 21 półtonów
kwartdecyma (14) – odległość oktawy i septymy - 22 lub 23 półtony
kwintdecyma (15) – odległość dwóch oktaw - 24 półtony

Liczysz wszystko od prymy.
Tercja mała to 3 półtony, kwinta czysta - 7 półtonów. (pamiętaj, ze półtonem od e jest f, a od h jest c)

I oc CI teraz wychodzi? chyba c molowe, bo durowy ma tercje wielką.
A akord C dur to C E G
Alvaro 25 and Washburn X10B
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
mihau
Posty: 38
Rejestracja: 21-07-2008 14:47

11-01-2010 00:08

huh, wszystko jasne, oczywiscie jestem w gorącej wodzie kąpany i przeczytalem ze akord durowy sklada sie z tercji malej (-3) i kwinty.. : / (5)

dzieki kafar!

qwerty11
Posty: 3
Rejestracja: 28-07-2009 17:03

28-03-2010 03:31

I ja dołączam się do tematu. Mniej więcej mam małe pojęcie o budowie akordów. Jednak mam spore problemy by je nazywać. I tak doszedłem do takiego akordu, który sam sobie zadałem (w sumie to było przypadkowe ułożenie rąk :-D ). Akord wygląda tak:

e1------------------------------
b2----------------13------------
g3----------------10-------------
d4----------------11--------------
a5----------------12----------------
e6--------------------------------

I tak wiem, że jest to pryma - a, tercja wielka - cis, seksta mała - f, decyma mała - c (? czy może tercja mała bo w końcu to jest dźwięk c ale od dźwięku a jest 15 półtonów więc nazwałem to decymą małą).

Moje pytania:
1. Jak nazwać ten akord?
2. Jaki w końcu jest interwał na tym 13 progu :-? ?

Jacob
Posty: 6
Rejestracja: 08-06-2009 20:16

28-03-2010 07:16

Obrazek Obrazek

qwerty11
Posty: 3
Rejestracja: 28-07-2009 17:03

28-03-2010 23:12

Jacob , dzięki za link, ale mi chodziło o to żeby mi ktoś to wytłumaczył po kolei, bo za nic nie mogę zrozumieć :). Te łatwiejsze akordy rozumiem, ale takie jak te to niestety nie pojmuję. Widzę nazwę i nie mogę do tego dojść.

Awatar użytkownika
pgmuzyk
Doradca
Posty: 263
Rejestracja: 18-07-2008 13:44

29-03-2010 02:27

Wszystko zależy który ze składników tego akordu uznamy za prymę. Bo prymą wcale nie musi być dźwięk najniższy! Każdy akord można zagrać w przewrocie i wtedy pryma może być w środku czy na górze.

Ważne jest zeby uświadomic i zapamiętać sobie, że INTERWAŁY to jedno, a FUNKCJE SKŁADNIKÓW AKORDU to drugie, mimo że nazywają sie podobnie :!:
Np weźmy akord a-moll; a dokłądnie to jego dwa pierwsze skłądniki, czyli dźwięki "a" oraz "c".
Prymą akordu będzie oczywiście dźwięk "a", natomiast między "a" i "c" mamy jaki interwał? - Tercję małą! A jaką funkcję pełni owe "c" w tym akordzie? Jest to "tercja mollowa"! Czyli tercja mała/wielka to interwał, a składnik akordu to tercja mollowa/durowa.
Przy określaniu kwarty i/lub kwinty akordu (jako składnika akordu) nie używa się słowa "czysta". "Kwinta/kwarta czysta" to interwał, a składnik akordu to samo "kwinta/kwarta". Oczywiście kwinta/kwarta (zarówno jako interwał i jako składnik akordu) może być zwiększona lub zmniejszona.
W nazewnictwie innych składników (sekundy, seksty, septymy itd, oprócz tercji) używa sie takich samych określeń jak przy interwałach (mała, wielka, zmniejszona, zwiększona).

Wracamy do podanego przez Ciebie akordu.
Przyjmując ze prymą jest "a" to wychodzi nam coś takiego; a-cis-f, f to inaczej eis, wtedy jest to akord durowy ze zwiększoną kwintą. Natomiast to górne "c"...
No właśnie, o to też pytałeś. Odległość od prymy to decyma mała (a-c), ale to jeszce nie znaczy że taką funkcję ten dźwięk musi pełnić w akordzie. Akordy złożone (od nony wzwyż) mają to do siebie że często można je upraszczać, innymi słowy "skracać" o oktawę, żeby było przejrzyściej i łatiwej w nazewnictwie, np jakbyś do tego akordu dołożył jescze na samej górze dxwięk "g" to nie nazywalibyśmy go raczej kwartdecymą, tylko septymą.
podobnie tutaj to "c" moglibyśmy zamiast decymą nazywać po prostu tercją, tylko że... tercję już mamy ->cis, a nie może być tak żeby akord miał dwie teracje; jedną mollową, druga durową. Dlatego to "c" zostanie tutaj decymą i cały akord to bedzie:
1. "A zwiększony z decymą małą". Trochę kijowo ta nazwa brzmi, a jak to oznaczyć? No tutaj mam problem, moze "A+ add10>" ? Też coś nie bardzo.
Można przyjąć kilka innych wersji:
2. a-pryma, c-tercja mollowa, eis-kwinta zwiększona, des(które dochczas nazywaliśmy "cis") - kwarta lub undecyma zmniejszona, czyli a-moll z kwintą zwiększoną i kwartą/undecymą zmniejszoną ( a5+add11>).
To tyle co mi przychodzi do głowy jeśli a musi być prymą.
Jednak skłaniałbym się raczej do tego, że jest to akord w przewrocie, a wtedy może to być:
3. F-dur z sekstą małą (Fadd6>); f-pryma, a-tercja (durowa oczywiście), c-kwinta, des-seksta mała!
4. Des zwiększony z septymą wielką (Desmaj7+, Dbmaj7+); des-pryma, f-tercja, a-kwinta zwiększona, c-septyma wielka.

Która wersja może byc prawdziwa? Każda! To zależy, od tego jak ten akord miałby być użyty, w jakiej tonajci utwór, jakie sąsiednie akordy itp itd. Wtedy możnaby ściśle określić i nazwać jego funkcję w przebiegu harmonicznym.
Natomiast w przypadku takiego pojedyńczego "wolnostojącego" akordu możemy przedstawić kilka teoretycznie poprawnych wersji.
To tyle ze strony teoretycznej.

A praktycznie, czyli brzmieniowo zdecydowanie skłaniam sie ku wersji nr 3 lub 4. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego ze to "a" za cholerę nie brzmi mi jak pryma. Właśnie idealnie pasuje mi jako tercja (wersja 3) lub jako kwinta zwiększona (wersja 4). Zależy też jak to zagrac, którą strune bardziej zaakcentowac, bo to też ma duże znaczenie.
Prawdziwy gitarzysta nigdy nie jest w 100% zadowolony ze swojego brzmienia!
ObrazekObrazek
Music Man Silhouette Special LE 2005 . . . . . Music Man John Petrucci Mystic Dream

Wróć do „Teoria muzyki”